УДК 658.8:659.1
DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2025-3-30
JEL classification: А14; D84; D89; О10
Актуальність статті зумовлюється тим, що воєнний період вимагає від підприємств пошуку нових моделей економічних відносин, однією з яких є економіка вражень. Її переваги полягають у базуванні управлінських рішень не тільки на офіційній статистичній інформації, яка сприймається як раціональна, а й на суб’єктивних емоційних уявленнях осіб, що ухвалюють рішення з розвитку підприємств. Такий комплексний підхід забезпечує підвищення ефективності управлінських рішень на основі врахування як раціональних, так і емоційних вражень. Тому метою статті є удосконалення визначення вражень, їх властивостей, функцій, показників вимірювання та методичного підходу до використання. У статті на основі узагальнення основних визначень вражень запропоновано його тлумачення як уявлення, образу, відчуття які залишаються в свідомості суб’єкта і здатні генерувати певний вплив на його поведінку та дії завдяки формуванню емоцій та наявності практичного досвіду. Узагальнено основні властивості (характеристики) вражень, які доцільно враховувати для формування репутації підприємств в процесі стратегування їх розвитку: динамічність, домінантність, адаптивність, упередженість, ірадивність, амбівалентність, атрактивність. Розширено змістовність функцій вражень, в якості яких виділено: мотиваційну, захисну, оцінювально-прогностичну, інформаційно-комунікативну. З урахуванням практичної спрямованості і значущості вражень для процесу стратегування удосконалено їх класифікацію за найбільш практично значущою ознакою –змістовністю (патріотичні, ідеологічні, соціологічні, психологічні, культурні), за якою розроблено систему часткових показників, що запропоновано визначати експертними методами, об’єднуючи за інтегральними показниками за кожним видом вражень у загальний інтегральний показник розвитку. На основі запропонованої системи показників вражень вперше розроблено методичний підхід до визначення репутації підприємств як емоційної складової стратегування їх розвитку.
Ключові слова: враження, властивості вражень, функції вражень, класифікація вражень, методичний підхід, репутація, стратегування, емоційна складова.
Література
- Великий тлумачний словник сучасної української мови (з дод. і допов.) / Уклад. і голов. ред. В. Т. Бусел. Київ: Ірпінь: ВТФ «Перун», 2005. 1728 с. URL: https://archive.org/stream/velykyislovnyk/velykyislovnyk_djvu.txt.
- Караванський С. Практичний словник синонімів української мови : близько 20 000 синонім. рядів. 4-те вид., опрац. і значно допов. Львів: БаК, 2012. 523 c.
- Вікісловник :веб-сайт. URL: https://uk.wiktionary.org/wiki/%D0%BE%D0%BF%D1%96%D0%BD%D1%96%D1%8F.
- Всесвітній словник української мови. :веб-сайт. URL: https://uk.worldwidedictionary.org.
- Варій М.Й. Загальна психологія: навч. посіб. для студ. психол. і педагог, специальностей. Львів: Край, 2005.
- Смоляр Л. Що таке емоційний інтелект і як він впливає на життя. URL: https://life.pravda.com.ua/health/2017/10/15/226957/.
- Mayer J. D., Salovey P. The Intelligence of emotional intelligence. 1993. Vol. 17, № 4. P. 433- 442.
- Носенко Е. Л., Коврига Н. В. Емоційний інтелект як інтегральна особистісна властивість. Практична психологія і соціальна робота. 2008. № 9. С. 22-27.
- Психологічна енциклопедія / автор-упорядник О. М. Степанов. Киъв : Академвидав, 2006. 423 с.
- Лящ О.П. Емоційний інтелект як предмет психологічних досліджень. Проблеми сучасної психології. 2013. № 22. С. 324–335.
- Мазоха І. Аналіз проблеми емоційного інтелекту як особистісного ресурсу. Сучасна психологія: проблеми та перспективи. 2020. С. 100–104. URL: http://dspace.idgu.edu.ua/xmlui/bitstream/handle/123456789/1294/%20%20%20%20%20%20_%20._ %20%20%20%20%20%20%20_%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20_%20%20%20.1.pdf?sequence=1
- Опанасюк І.В. Психологічна сутність феномену «емоційний інтелект». Збірник наук. праць : філософія, соціологія, психологія. Івано-Франківськ : Вид-во ДВНЗ «Прикарпат. нац. ун-т ім. Василя Стефаника». 2013. Вип. 18. Ч. 1. 213 с.
- Gardner, H. Multiple intelligences: the theory in practice. New York : Basic Books, 1993. 304p
- Mayer J. D. Salovey P. Emotional intelligence and the construction and regulation of feelings. Applied and Preventive Psychology. 1995. Vol. 4. P. 197–208.
- Leeper R. Cognitive learning theory. In: Learning: theo ries. N. Y., 1970. 325 р.
- Гоулман Д. Емоційний інтелект у бізнесі. Київ: Vivat, 2021.
- Джонсон М., Гуман П. Вплив брендів. Таємна сила нейронауки в маркетингу. Київ: Vivat, 2023.
- Болотна О. В. Емоційний маркетинг як технологія управління поведінкою споживачів. Ефективна економіка. 2013. № 8. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=2257.
- Економіка вражень і природокористування: принципи інклюзивності та сталості : монографія; за наук. ред. Хумарової Н.І.; НАН України, ДУ «Ін-т ринку і екон.-екол. дослідж. НАН України». Одеса : ДУ «ІРЕЕД НАНУ», 2021. 506 с.
- Талер Р. Поведінкова економіка. Як емоції впливають на економічні рішення / Пер. з англ. Світлана Крикуненко. Київ : Наш формат, 2018. 464 с.
- Ястремська О. М., Тімонін О. М., Тімонін К. О. Бренди промислових підприємств: формування та ефективність використання: монографія. Харків: Вид. ХНЕУ, 2013. 244 с.
- Ястремська О. Види вражень та їх вимірювання як результат діяльності підприємства. Маркетингові та організаційні механізми повоєнного розвитку галузі гостинності та туризму України: зб. тез доповідей ІІ Міжнародної наук.-практ. конф. (м. Харків, 26-27 лист. 2024 р.). Ч. 1. Харків : Нац. техн. ун-т «Харків. політехн. ін-т», 2024. 680 с. С. 24 – 31. URL: http://repository.hneu.edu.ua/handle/123456789/34722.
- Крупа О. М. Державна підтримка і стимулювання розвитку проблемних регіонів на основі цільових програм : автореф. дис. … канд. екон. наук : 08.00.05. Харків, 2011. 20 с.
- Shmatkov D., Bielikova N., Antonenko N., Shelkovyj A. Developing an environmental monitoring program based on the principles of didactic reduction. European Journal of Geography. 2019. Vol. 10. № 1. pp. 99-116. URL: https://eurogeojournal.eu/index.php/egj/article/view/65.
Статтю було отримано 15.07.2025
Quote article, APA style
Ястремська Олеся Олександрівна. 15.07.2025 . Враження як теоретико-практичне підгрунтя репутації підприємств. The journal "Український журнал прикладної економіки та техніки". 2025 / #3. 155-159pp. https://doi.org/10.36887/2415-8453-2025-3-30
Quote article, MLA style
Ястремська Олеся Олександрівна. "Враження як теоретико-практичне підгрунтя репутації підприємств". The journal "Український журнал прикладної економіки та техніки". 15.07.2025 . https://doi.org/10.36887/2415-8453-2025-3-30
Quote article, translit
Yastremska Olesya Oleksandrіvna. "Vrazhennya yak teoretiko-praktichne pіdgruntya reputacії pіdpriєmstv". The journal "Ukraїnskiy zhurnal prikladnoї ekonomіki ta tehnіki". 15.07.2025 . https://doi.org/10.36887/2415-8453-2025-3-30
