УДК 316.72:338.48

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2024-4-5

Близнюк Тетяна Павлівна,
д.е.н., професор, професор кафедри менеджменту та бізнесу,
Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця
https://orcid.org/0000-0002-8291-4150
Наумов Олександр Борисович,
д.е.н., професор, професор кафедри зовнішньоекономічної діяльності підприємств,
Національний авіаційний університет
https://orcid.org/0000-0003-4808-0241
Шепелева Ольга Валеріївна,
PhD (доктор філософії) доцент кафедри Туристичного бізнесу та рекреації
Одеського національного технологічного університету
https://orcid.org/0000-0003-4128-2094

JEL classification: F23, L83

Комунікація є ключовим елементом кроскультурного менеджменту, оскільки культура передається і відтворюється через спілкування в тій чи іншій формі взаємодії. Загалом будь-який акт спілкування так чи інакше визначається культурними відмінностями його учасників. Кроскультурна комунікація виникає, коли представник однієї культури посилає повідомлення представнику іншої культури. Помилки в кроскультурній комунікації виникають, коли представник іншої культури не отримує повідомлення в тому значенні, яке вкладає відправник. Метою цієї статті є дослідження проблеми підвищення ефективності кроскультурної комунікації як критичного чинника розвитку індустрії туризму та розробка практичних рекомендацій щодо підвищення ефективності кроскультурної комунікації. Сприйняття, стереотипи та етноцентризм є основними причинами порушень кроскультурної комунікації. Сприйняття спирається на усталені стереотипи та інтерпретує події на основі знайомого досвіду, отриманого в іншому середовищі та іншому соціальному, повсякденному контексті. Стереотипи – це відносно вузькі погляди на середньостатистичний стиль поведінки в конкретній ситуації. А етноцентризм пов’язаний зі стереотипним сприйняттям інших культур. Індустрія туризму пов’язана з постійними кроскультурними взаємодіями (особливо в міжнародному туризмі) довготривалими подорожами. Тому для визначення необхідності попередньої підготовки туриста до кроскультурної комунікації, яка була б ефективною та приємною для всіх її учасників, запропоновано попередньо визначити можливість (наявність) значної культурної дистанції за допомогою однієї з класифікацій культури (Е. Холла або Р. Льюїса) відповідно до комбінації культур. Якщо існує значна культурна дистанція між культурами і термін перебування міжнародного туриста в умовах іншої культури перевищує місяць, то необхідно провести попередній інструктаж про особливості національної культури та спілкування з її представниками, а також надати письмове нагадування.

Ключові слова: кроскультурна комунікація, комунікація, ефективність комунікації, кроскультурний менеджмент, сприйняття, стереотипи, етноцентризм, вербальна комунікація, міжнародний туризм, розвиток індустрії туризму, індустрія туризму.

Література

  1. Атаманчук З.А. Вплив крос-культурних комунікацій у міжнародному туризмі на дифузію інновацій між країнами. Економіка і організація управління. 2022. № 1(45). С. 59-66.
  2. Близнюк Т.П. Крос-культурні особливості менеджменту сучасної мультинаціональної організації: монографія. Харків: ФОП Лібуркіна Л.М., 2017. 296 с.
  3. Близнюк Т.П. Крос-культурні особливості управління персоналом компанії: вплив національної культури. Науковий погляд: економіка та управління (правонаступник наукового журналу Вісник Академії митної служби України. Серія: Економіка). 2019. № 1 (63). С. 74-84.
  4. Тодорова Н.Ю. Кроскультурний менеджмент: навчальний посібник. 2009. URL: https://ea.donntu.edu.ua/bitstream/123456789/2021/1/CCM_Todorova.pdf.
  5. Chepurda H.M., Chepurda L.M. Tourism and intercultural communication: innovative aspect. Innovations and technologies in the service sphere and food industry. 2020. № 1. P. 6-12.
  6. How culture for better business. The Lewis Model-Dimensions of Behaviour. URL:https://www.crossculture.com/the-lewis-model-dimensions-of-behaviour/.
  7. Hall E.T. Silent Language. Garden City; New York: Doubleday, 1959. 240 p.
  8. Hall E.T. Beyond Culture. Garden City; New York: Doubleday, 1977. 320 p.
  9. Hofstede G., Hofstede G.J., Minkov M. Cultures and Organizations: Software for the Mind. New York: McGraw-Hill, 2010. 560 р.
  10. Lewis R.D. When cultures collide: leading across cultures. Boston, London: Nicholas Brealey International, 2006. 625 p.
  11. Trager G., Hall E. Culture as communication: A model and analysis. Studies in Culture and Communication. №3. P.137-149.
  12. Trompenaars F., Hampden-Turner Ch. Riding the Waves of Culture: Understanding Cultural Diversity in Business. New York: McGraw-Hill Trade, 1997. 265 р.
  13. Wildman J.L., Griffith R.L. Leading Global Teams. Springer, New York, 2015. 344 p.

Статтю було отримано 03.11.2024


Quote article, APA style

Близнюк Тетяна Павлівна, Наумов Олександр Борисович, Шепелева Ольга Валеріївна. 03.11.2024. Вплив ефективності крос-культурної комунікації на розвиток індустрії туризму. The journal "Український журнал прикладної економіки та техніки". 2024 / #4. 36-40pp. https://doi.org/10.36887/2415-8453-2024-4-5

Quote article, MLA style

Близнюк Тетяна Павлівна, Наумов Олександр Борисович, Шепелева Ольга Валеріївна. "Вплив ефективності крос-культурної комунікації на розвиток індустрії туризму". The journal "Український журнал прикладної економіки та техніки". 03.11.2024. https://doi.org/10.36887/2415-8453-2024-4-5

Quote article, translit

Bliznyuk Tetyana Pavlіvna, Naumov Oleksandr Borisovich, Shepeleva Olga Valerіїvna. "Vpliv efektivnostі kros-kulturnoї komunіkacії na rozvitok іndustrії turizmu". The journal "Ukraїnskiy zhurnal prikladnoї ekonomіki ta tehnіki". 03.11.2024. https://doi.org/10.36887/2415-8453-2024-4-5