УДК 338.2:658.012

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2025-3-45

Савицька Наталія,
завідувач кафедри маркетингу, управління репутацією та клієнтським досвідом
Державний біотехнологічний університет
https://orcid.org/0000-0001-6569-6772
Полевич Андрій,
аспірант кафедри маркетингу, управління репутацією та клієнтським досвідом
Державний біотехнологічний університет
https://orcid.org/0009-0009-9327-3318

JEL classification: А14; D84; D89; О10

У статті здійснено системний аналіз теоретико-методологічних засад цифрової трансформації в контексті сталого розвитку та циклічної економіки. Актуальність дослідження зумовлена потребою забезпечення сталого розвитку бізнесу в умовах глобалізації, посилення конкурентного тиску та стрімкого поширення цифрових технологій. Метою статті є дослідження теоретико-методологічних засад цифрової трансформації бізнесу та розроблення інтегративної моделі, яка відображає її багатовимірний вплив на розвиток підприємств у контексті сталого розвитку та циклічної економіки. Методологічну основу дослідження становлять методи систематизації наукових джерел, порівняльного аналізу концептуальних підходів, узагальнення та моделювання. Узагальнено основні наукові підходи до цифрової трансформації бізнесу – системний, потрійний результат (Triple Bottom Line), ціннісно-орієнтований, поведінковий, орієнтований на Цілі сталого розвитку та циркулярну економіку. Основні результати полягають у розробленні інтегративної концептуальної моделі цифрової трансформації, яка поєднує стратегічні, технологічні, поведінкові, соціальні та екологічні виміри. У моделі визначено роль ключових інструментів цифрової трансформації у підвищенні операційної ефективності, інноваційності, якості клієнтської взаємодії та досягненні соціально-економічних і екологічних результатів. Запропонована інтегративна модель має прикладне значення для подальших наукових досліджень і практичної розробки стратегій цифрової трансформації, орієнтованих на досягнення цілей сталого розвитку. Результати дослідження можуть бути використані як методологічна база для розробки стратегій цифрової трансформації та оцінювання її ефектів. Подальші дослідження доцільно спрямувати на емпіричну перевірку моделі, розроблення індикаторів цифрової зрілості та кількісну оцінку впливу цифрових інструментів на сталий розвиток.

Ключові слова: цифрова трансформація, управління, бізнес, резильєнтність.

Література

  1. Allen R., Transformational and digital change: a UK perspective. Organisational and Social Dynamics. 2019. 19(2), рр. 143–167, DOI: https://doi.org/10.33212/osd.v19n2.2019.143.
  2. Castagna F., Centobelli P., Cerchione R., Esposito E., Oropallo E., Passaro R. Customer knowledge management in SMEs facing digital transformation. Sustainability. 2020. Vol. 12 (9), 3899. DOI: https://doi.org/10.3390/su12093899.
  3. Chaparro-Pel´aez, J., Acquila-Natale, E., Hern´andez-García´A., Iglesias-Pradas, S. The digital transformation of the retail electricity market in Spain. 2020. Vol. 13(8), 2085. DOI: https://doi.org/10.3390/en13082085.
  4. Crisan G., Belciu A., Popescu M. E. The Digital Transformation-One Step Further to a Sustainable Economy: The Bibliometric Analysis. Sustainability. 2024. 17(4), 1477. DOI: https://doi.org/10.3390/su17041477.
  5. De Souza C., Szafir-Goldstein C., Aagaard A. IoT in the context of digital transformation and business model innovation: the case of a traditional Brazilian wholesaler, 2020 Global Internet of Things Summit (GIoTS), Dublin, Ireland, 2020, pp. 1-6, DOI: https://doi.org/10.1109/GIOTS49054.2020.9119527.
  6. Loske D., Klumpp M. Verifying the effects of digitalisation in retail logistics: an efficiency-centred approach. International Journal of Logistics Research and 2020. Vol. 25(2), pp.203–227. DOI: https://doi.org/10.1080/13675567.2020.1815681.
  7. Nadkarni S., Prügl R. Digital transformation: a review, synthesis and opportunities for future research. Manag Rev Quart. 2021. Vol. 71. рр. 233–341. DOI: https://doi.org/10.1007/s11301-020-00185-7.
  8. Nayal K., Raut R., Yadav V., Priyadarshinee P., Narkhede B. RETRACTED: The impact of sustainable development strategy on sustainable supply chain firm performance in the digital transformation era. Business Strategy and the Environment. Vol. 31(3), pp. 845-859. DOI: https://doi.org/10.1002/bse.2921
  9. Reis J., Melão N. Digital transformation: A meta-review and guidelines for future research. 2023. Vol. 9(1), e12834. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e12834
  10. Shtal, T.Proskurnina, N.Savytska, N.Mykhailova, M.Bubenets, I. Analysis of the Vectors of Digital Transformation of Retail Trade in Ukraine: Determination Methodology and Trends. Economic Affairs. 2023. Vol. 68 (Special Issue). 939-945. DOI: https://doi.org/10.46852/0424-2513.2s.2023.42
  11. Verhoef P., Broekhuizen T., Bart Y., Bhattacharya A., Dong J. Qi, Fabian N., Haenlein M. Digital transformation: a multidisciplinary reflection and research agenda, Journal of Business Research. 2021. Vol. 122. рр. 889–901. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.09.022.
  12. Vlasenko T. A., Shi X. Ecological Innovations in the Context of the Formation of the Sustainable Development Conception. Problems of Economy. 2025. 1(63). рр. 19-25. DOI: https://doi.org/32983/2222-0712-2025-1-19-25.
  13. Yee L., Chui M., Roger R., Smit, S. Technology Trends Outlook 2025. 2025. URL: https://www.mckinsey.com/capabilities/mckinsey-digital/our-insights/the-top-trends-in-tech.
  14. Zhu X., Ge S., Wang N. Digital transformation: a systematic literature review. Computers & Industrial Engineering. 2021. Vol. 162, 107774. DOI: https://doi.org/10.1016/j. cie.2021.107774.
  15. Гринько П. Л. Цифрова трансформація бізнесу в умовах розвитку інноваційних процесів в Україні. Бізнес Інформ. 2020. №3. C. 53–58. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2020-3-53-58
  16. Кравченко М. О., Салабай В. О. Роль цифрових трансформацій бізнес-процесів підприємств. Економічний вісник НТУУ «Київський політехнічний інститут». № 26. С. 148–153. DOI: https://doi.org/10.20535/2307-5651.26.2023.286988.
  17. Прядко О. М., Чміль Г. Л., Олініченко К. С. Брендування як елемент формування іміджу продукції FMCG. Науковий погляд: економіка та управління. 2023. № 1. С. 84–92. DOI: https://doi.org/10.32782/2521-666X/2023-81-11.
  18. Прядко О. М., Олініченко К. С. Формування бізнес-моделі у цифровому просторі. Marketing of innovations. Innovations in marketing: Materials of the International Scientific Internet Conference, Bielsko-Biala, December, 2022. Bielsko-Biala : WSEH, 2022. С. 245-247. URL: https://repo.btu.kharkiv.ua/server/api/core/bitstreams/1864da31-b4b0-4b22-a71c-688b619abd21/ content.
  19. Савицька Н. Л. Основні тенденції суб’єктності в умовах становлення економіки знань. Проблеми економіки. 2012. № 1. С. 20–23. URL: https://www.problecon.com/export_pdf/problems-of-economy-2012-1_0-pages-20_23.pdf.
  20. Савицька Н. Л., Пахуча Е. В. Ринкова резильєнтність бізнесу: теоретичний конструкт. Бізнес Інформ. 2024. № 2. С. 244-257. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2024-2-244-257.
  21. Черничко Т.В., Проскура В.Ф., Алмаші В.В. Цифрова трансформація бізнес-процесів як фактор сталого розвитку. Інвестиції: практика та досвід. 2024. №15. С. 66–71. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6814.2024.15.66.

Статтю було отримано 03.08.2025


Quote article, APA style

Савицька Наталія, Полевич Андрій. 03.08.2025 . Цифрова трансформація бізнесу: наукові підходи та інструменти для сталого розвитку. The journal "Український журнал прикладної економіки та техніки". 2025 / #3. 230-233pp. https://doi.org/10.36887/2415-8453-2025-3-45

Quote article, MLA style

Савицька Наталія, Полевич Андрій. "Цифрова трансформація бізнесу: наукові підходи та інструменти для сталого розвитку". The journal "Український журнал прикладної економіки та техніки". 03.08.2025 . https://doi.org/10.36887/2415-8453-2025-3-45

Quote article, translit

Savicka Natalіya, Polevich Andrіy. "Cifrova transformacіya bіznesu: naukovі pіdhodi ta іnstrumenti dlya stalogo rozvitku". The journal "Ukraїnskiy zhurnal prikladnoї ekonomіki ta tehnіki". 03.08.2025 . https://doi.org/10.36887/2415-8453-2025-3-45