УДК 339.138:658.8:658.818
DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2024-4-47
JEL classification: D12; M31; L11
Статтю присвячено питанням цінових стратегій та дослідженню їх вплив на споживацьку поведінку в умовах конкурентного середовища. Метою дослідження є аналіз, систематизація та узагальнення наявних теоретико-методичних підходів до формування цінових стратегій, обґрунтування їх впливу на споживацьку поведінку та виявлення факторів, які забезпечують ефективне ціноутворення, здатне підвищити конкурентоспроможність підприємства та задовольнити потреби цільової аудиторії. Дослідження показало, що споживацька поведінка формується під впливом множинних, взаємопов’язаних факторів, що визначають вибір і рішення про купівлю, що робить її надзвичайно динамічною і чутливою до змін внутрішнього і зовнішнього середовища. Наведено приклади психологічних, соціальних, економічних, культурних, психологічних та індивідуальних факторів, які впливають на купівельні рішення споживачів і формують їхні уподобання та споживацьку поведінку загалом. Визначено, що споживацька поведінка є важливим чинником для розуміння того, як працює ринок, як формуються попит і пропозиція. Обґрунтовано, що вивчення поведінки споживачів дозволяє компаніям краще адаптувати свої маркетингові стратегії, підвищувати конкурентоспроможність і задоволення потреб клієнтів, розуміння цих процесів допомагає прогнозувати тенденції на ринку та реагувати на зміни у динамічному середовищі. У дослідженні виявлено, що цінова стратегія є одним з найважливіших елементів маркетингової стратегії підприємства, яка не лише впливає на прибутковість, а й визначає конкурентоспроможність на ринку. Дослідження дозволило виявити, що вибір певної стратегії ціноутворення здатен адаптуватися до потреб цільової аудиторії та забезпечувати стабільний попит у різних ринкових умовах. У статті представлено аналіз основних цінових стратегій, таких як проникнення на ринок, преміум-ціноутворення, економне ціноутворення, цінова дискримінація, психологічне та конкурентне ціноутворення, а також ціноутворення за вартістю. Також обґрунтовано вплив кожної із зазначених стратегій на складові споживацької поведінки (сприйняття цінності продукту, частоту покупок, емоційну прихильність до бренду та загальну лояльність споживачів).
Ключові слова: споживацька поведінка, цінова стратегія, жорстка конкуренція, конкурентоспроможність ціни, фактори ціноутворення.
Література
- Степаненко Н., Волкова І. Моделювання споживацької поведінки в контексті формування лояльності цільової аудиторії. Економіка і суспільство. 2020. Вип. 22. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2020-22-42.
- Вартанова О., Цалко Т. Споживча поведінка: ревіталізація концепції і стрижневі моделі. Економіка та суспільство. 2023. Вип. 50. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-50-36.
- Bukalo N. Marketing research of the influence of price policy on consumer behavior. Economic journal of Lesya Ukrainka Volyn National University. 2024. Vol. 3. рр. 142-148. DOI: https://doi.org/10.29038/2786-4618-2024-03-142-148.
- Попова Н., Муха Т., Корнєв Є. Електронна комерція та поведінка споживачів в умовах VUCA. 7th International Scientific and Practical Conference“Challenges in Science of Novadays” (November 26-28, 2020). Washington, USA. https://ojs.ukrlogos.in.ua/index.php/interconf/article/view/6316
- Боднарчук Т., Свідер О. Поведінка споживачів на ринку електронної комерції з точки зору теорії поколінь. Економіка та суспільство. Вип. 62. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-62-92.
- Завербний А., Ніценко Д. Цінові стратегії підприємства: сутність, види, проблеми формування. Економіка та суспільство. Вип. 44. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-44-2.
- Заїнчковський А.О., Парій Л.В., Благодатний А.С, Ніколаєв О.О. Оцінка факторів, що мають вплив на формування цін на сільськогосподарську продукцію. Київський економічний науковий журнал. Вип. 4 (11) С. 79-86. DOI: https://doi.org/10.32782/2786-765X/2024-4-11.
- Савченко О., Греков М. Ціни та процес ціноутворення: теоретичний аспект. Development Service Industry Management. 2024. Vol. 6(11) С. 70-74. DOI: https://doi.org/10.31891/dsim-2024-6(11).
Статтю було отримано 18.10.2024
Quote article, APA style
Озарко Катерина Сергіївна, Піх Марія Зіновіївна, Брайко Марина Герольдівна, Голодонюк Ольга Михайлівна. 18.10.2024. Цінові стратегії та їх вплив на споживацьку поведінку в умовах конкурентного середовищ. The journal "Український журнал прикладної економіки та техніки". 2024 / #4. 311-315pp. https://doi.org/10.36887/2415-8453-2024-4-47
Quote article, MLA style
Озарко Катерина Сергіївна, Піх Марія Зіновіївна, Брайко Марина Герольдівна, Голодонюк Ольга Михайлівна. "Цінові стратегії та їх вплив на споживацьку поведінку в умовах конкурентного середовищ". The journal "Український журнал прикладної економіки та техніки". 18.10.2024. https://doi.org/10.36887/2415-8453-2024-4-47
Quote article, translit
Ozarko Katerina Sergіїvna, Pіh Marіya Zіnovіїvna, Brayko Marina Geroldіvna, Golodonyuk Olga Mihaylіvna. "Cіnovі strategії ta їh vpliv na spozhivacku povedіnku v umovah konkurentnogo seredovisch". The journal "Ukraїnskiy zhurnal prikladnoї ekonomіki ta tehnіki". 18.10.2024. https://doi.org/10.36887/2415-8453-2024-4-47
