УДК 338.242

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2024-3-69

Близнюк Тетяна Павлівна,
доктор економічних наук, професор, професор кафедри менеджменту та бізнесу,
Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця
https://orcid.org/0000-0002-8291-4150
Шевченко Валерій Володимирович,
кандидат економічних наук, асистент кафедри менеджменту,
Одеський державний аграрний університет
https://orcid.org/0009-0005-6506-0914
Федака Віктор Васильович,
здобувач третього рівня освіти спеціальності 051 «Економіка»
Одеський національний технологічний університет
https://orcid.org/0009-0004-7298-9070
Циктор Владислав Юрійович,
здобувач освітнього ступеня «Магістр», спеціальності 073 «Менеджмент»
Одеський національний технологічний університет

JEL classification: E24; O15; M14; Q56

У статті розглянуто значущість репутаційної тенденції формування конкурентоспроможної стратегії, вплив етики та ділової репутації людських ресурсів на досягнення цілей сталого розвитку. Досліджено вплив етичних принципів управління персоналом як вагомого нематеріального активу на економічну ефективність діяльності підприємства, зокрема на конкурентоспроможність, інвестиційну привабливість, фінансову стійкість, довгострокові партнерські відносини, та відновлення екосистем. Проаналізовано зовнішні та внутрішні фактори впливу на формування ділової репутації. Обґрунтовано, що формування конкурентоспроможності  відбувається за допомогою таких чинників, як якість продукції, екологічність виробництва, інноваційність та сталість ведення бізнесу, а також ефективна комунікація з ринком, що вимагає відповідної репутаційної стратегії, що забезпечить прийнятний рівень відповідальності щодо стандартів якості продукції, соціальних та екологічних аспектів виробництва. Підкреслюється важливість дотримання морально-етичних норм як основи для формування репутаційного капіталу підприємства, який стає невід’ємною складовою стійкої стратегії сучасного підприємства. Доведено, що ділова репутація є стратегічним ресурсом компаній, який дозволяє виділятися на ринку, отримувати конкурентні переваги, залучати та утримувати клієнтів. Вона сприяє зростанню капіталізації, інвестиційної привабливості, прибутковості та збереженню екосистем. Позитивна репутація допомагає стабілізувати ринкову позицію в кризові періоди і формувати засади з стратегічного відновлення. Конкурентоспроможні підприємства зростають відповідно до принципів соціальної відповідальності, менеджмент забезпечує сталий розвиток у межах підприємства, бере на себе відповідальність за вирішення соціальних проблем, утримання локальної екосистеми, полегшуючи навантаження на відповідні державні органи, налагоджує взаємовідносини з інвесторами, потенційними споживачами товарів та послуг.

Ключові слова: конкурентоспроможність, соціальна відповідальність, ділова репутація, людський потенціал, сталий розвиток, репутаційний капітал, командоутворення.

Література

  1. Kudłak R. Greenwashing or Striving to Persist: An Alternative Explanation of a Loose Coupling Between Corporate Environmental Commitments and Outcomes. J Bus Ethics. 2024. DOI: https://doi.org/10.1007/s10551-024-05778-w.
  2. Борисенко З.М. Конкурентна політика держави як фактор розвитку економіки України: монографія. Київ: Таксон, 2004. 344 с.
  3. Филюк Г.М. Конкуренція і монополія в епоху глобалізації: монографія. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2009. 404 с.
  4. Бугайчук Т.А., Коханець А.С., Заушнікова М.Ю. Основні підходи до розуміння ділової репутації в сучасній зарубіжній та вітчизняній науці. Вісник Національного університету оборони України. 2022. №6 (70). С. 14-22.
  5. Sherifi I., Kapitanets S., Kalra A. Managing the reputational risk ofan enterprise in the economic security system. Economics and Finance. 2023. Vol. 11. Issue 3. P. 88-100. DOI: https://doi.org/10.51586/2754-6209.2023.11.3.88.100.
  6. Zamlynskyi V., Camara B., Vidal Aguinaldo de L. Socio-conomic tools of enterprise development in the conditions of innovative changes. Inter Conf. 2021. Issue 90. P. 41-56. DOI: https://doi.org/10.51582/interconf.7-8.12.2021.003.
  7. Marsintauli F., Novianti E., Situmorang R., Djoniputri F. An Analysis on theImplementation of Cloud Accounting to the Accounting Process. Accounting. № 7(4). Р. 747-754.
  8. Roehrich K., Grosvold J.J., Hoejmose U.S. Reputational risks and sustainable supply chain management: Decision making under bounded rationality. International Journal of Operations & Production Management. 2014. 34. No. 5. Р. 695-719. DOI: https://doi.org/10.1108/IJOPM-10-2012-0449.
  9. Finnveden G., Hauschild M.Z., Ekvall T., Guinée J., Heijungs R., Hellweg S., Koehler A., Pennington D., Suh S. Recent developments in Life Cycle Assessment. J Environ Manage. 2009. № 91(1). Р. 1-21. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jenvman.2009.06.018.
  10. Karnani The case against corporate social responsibility. The Wall Street Journal. 2010. Р. 1-5.
  11. Замлинський В. А. Фінансово-економічні показники ефективності інвестиційних процесів на підприємстві. Економічний аналіз : зб. наук. Праць. 2014, Том 16, № 2. С. 12-18.
  12. Ковальова Г.А., Замлинський В.А. Бізнес-репутація компанії як один із найважливіших компонентів успіху компанії. Економіка. Фінанси. Право. 2021. № 6/2. С. 29-32. URL: http://efp.in.ua/public_html/uploads/journals/306/efp_06-2_2021.pdf#page=29.
  13. Верескля М., Михаліцька Н. Ділова репутація як чинник економічної безпеки. Фінансово-економічна безпека підприємницької структури. 2020. С. 495-496.
  14. Гуцуляк В.Р. Вплив бізнес-етики на ефективність менеджменту компанії. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Економіка і управління. 2021. № 1. Том 32 (71). С. 42-45.
  15. Прохоровська С.А. Ділова репутація підприємства як важливий стратегічний актив. Актуальні проблеми менеджменту та публічного управління в умовах сучасних викликів: матеріали IV Всеукраїнська науково-практична конференція з міжнародною участю. 2023. С. 158-160.
  16. Замлинський В.А., Замлинська О.В. Осик С.В. Сучасний стан і тенденції конкурентоспроможності агропродовольчої галузі на зовнішніх ринках. Економічний вісник Причорномор’я. 2024. № 5. С. 28-43. DOI: https://doi.org/37000/ebbsl.2024.05.03.
  17. Kryukova I., Zamlynskyi V., Vlasenko T. Architecture of corporate reporting on the sustainable development of business entities in the agrarian sector as a tool of sustainable agri-management. Ekonomika APK. 2023. № 30 (2). Р. 38-48. DOI: https://doi.org/10.32317/2221-1055.202302038.
  18. Corporate culture and its impact on business performance. PwC. URL:https://www.pwc.com/gx/en/services/workforce/organisational-culture-and-purpose.html.
  19. 2023 Edelman Trust Barometer. URL:https://www.edelman.com/trust/2023-trust-barometer.
  20. Global Reporting Initiative (GRI). 2023 Sustainability Reporting Guidelines. URL:https://www.globalreporting.org/standards.
  21. Reputation Institute. Global RepTrak® 100: The World’s Most Reputable Companies. URL:https://www.reputationinstitute.com/global-reptrak-100.
  22. Harvard Business Review. Managing the Future of Work: The Role of Corporate Reputation. URL:https://www.hbs.edu/managing-the-future-of-work/podcast/Pages/podcast-details.aspx?episode=2101851700.
  23. Zamlynskyi V., Zhuk N., Osyk S., Martiyanova M. Modern business diagnostics: Digital maturity and ecosystem recovery. Ukrainian Journal of Applied Economics and Technology. 2023. № 8(3). С. 18-25. DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2023-3-2.

Статтю було отримано 12.08.2024


Quote article, APA style

Близнюк Тетяна Павлівна, Шевченко Валерій Володимирович, Федака Віктор Васильович, Циктор Владислав Юрійович. 12.08.2024. Стійкість і соціальна відповідальність людських ресурсів як глобальна репутаційна тенденція конкурентоспроможності. The journal "Український журнал прикладної економіки та техніки". 2024 / #3. 383-391pp. https://doi.org/10.36887/2415-8453-2024-3-69

Quote article, MLA style

Близнюк Тетяна Павлівна, Шевченко Валерій Володимирович, Федака Віктор Васильович, Циктор Владислав Юрійович. "Стійкість і соціальна відповідальність людських ресурсів як глобальна репутаційна тенденція конкурентоспроможності". The journal "Український журнал прикладної економіки та техніки". 12.08.2024. https://doi.org/10.36887/2415-8453-2024-3-69

Quote article, translit

Bliznyuk Tetyana Pavlіvna, Shevchenko Valerіy Volodimirovich, Fedaka Vіktor Vasilovich, Ciktor Vladislav Yurіyovich. "Stіykіst і socіalna vіdpovіdalnіst lyudskih resursіv yak globalna reputacіyna tendencіya konkurentospromozhnostі". The journal "Ukraїnskiy zhurnal prikladnoї ekonomіki ta tehnіki". 12.08.2024. https://doi.org/10.36887/2415-8453-2024-3-69