УДК: 331.108.2/.4

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2024-2-17

Петренко Олександр Олександрович,
кандидат економічних наук, доцент кафедри менеджменту і бізнесу
Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця
https://orcid.org/0000-0002-7207-1268
Котлик Андрій Валерійович,
кандидат економічних наук, доцент кафедри менеджменту і бізнесу
Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця
https://orcid.org/0000-0003-3626-3884

JEL classification: М12

У статті розглянуто основні теоретичні аспекти сертифікації працівників, проаналізовано підходи до застосування визначення сертифікації як елементу професійного навчання працівників, а також як дозволу на використання певного програмного забезпечення чи іншого інструментарію, що є елементом захисту та регулювання на ринку праці. На основі різних джерел систематизовано класифікацію типів сертифікації. Визначено основні напрями проведення сертифікації: «soft skills», «hard skills», предметна сфера функціонування підрозділу. У процесі дослідження виявлено основні переваги та недоліки використання сертифікації в українських ІТ-компаніях. Багатоетапний бізнес-процес сертифікації передбачає початковий етап визначення потреби в сертифікації шляхом збору необхідної інформації, формування річної про-грами сертифікації працівників, забезпечення їх мотивації та моніторингу за процесом навчання. Завершальним етапом сертифікації є процес підбиття підсумків і справедливе заохочення за її результатами. У статті подано висновки та перспективи подальших наукових досліджень.

Ключові слова: сертифікація працівників, розвиток персоналу, бізнес-процес, типи сертифікації, ІТ-компанія.

Література

  1. Білокур І. Сертифікація персоналу: навчальний посібник. Київ: НАУ, 2014. 364 с.
  2. McKillip J., Owens J. Voluntary professional certifications: Requirements and validation activities. The Industrial Organizational Psychologist. 2000. Vol. 38. Р. 50-57.
  3. Lengnick-Hall Mark L., Aguinis H. Aguinis What is the value of human resource certification? A multi-level framework for research. Human Resource Management Review. 2012. Vol. 22. P. 247.
  4. Захарченко Я.Л. Сертифікація персоналу: системний підхід. Вісник Національного університету “Львівська полі-техніка”. Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. 2013. № 778. С. 46-53.
  5. Маркова Н.С., Ярмак О.В. Потреби працівників та підприємства в забезпеченні сталого професійного розвитку працівників. Економіка і організація управління: зб. наук. пр. Вінниця: ДонНУ, 2016. С. 229-235.
  6. Петюх В.М., Захарченко Я.Л. Мотивація сертифікації працівників у сфері управління персоналом. Соціально-трудові відносини: теорія та практика. 2013. № 2(6). С. 60-67.
  7. Беловолченко А. Прикраса для резюме чи показник професіоналізму? Компанії та айтівці – про потрібність сертифікацій в IT. 2022. URL: https://dou.ua/lenta/articles/certifications-in-it/.
  8. Паламаренко М. 25 сертифікацій для IT-фахівців різних рівнів. Від Junior до Architect. 2022. URL: https://dou.ua/forums/topic/38734/.

Статтю було отримано 15.03.2024


Quote article, APA style

Петренко Олександр Олександрович, Котлик Андрій Валерійович. 15.03.2024. Сертифікація персоналу як складова бізнес-процесу розвитку працівників ІТ-компаній. The journal "Український журнал прикладної економіки та техніки". 2024 / #2. 103-106pp. https://doi.org/10.36887/2415-8453-2024-2-17

Quote article, MLA style

Петренко Олександр Олександрович, Котлик Андрій Валерійович. "Сертифікація персоналу як складова бізнес-процесу розвитку працівників ІТ-компаній". The journal "Український журнал прикладної економіки та техніки". 15.03.2024. https://doi.org/10.36887/2415-8453-2024-2-17

Quote article, translit

Petrenko Oleksandr Oleksandrovich, Kotlik Andrіy Valerіyovich. "Sertifіkacіya personalu yak skladova bіznes-procesu rozvitku pracіvnikіv ІT-kompanіy". The journal "Ukraїnskiy zhurnal prikladnoї ekonomіki ta tehnіki". 15.03.2024. https://doi.org/10.36887/2415-8453-2024-2-17