УДК: 339.9.01
DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2024-2-28
JEL classification: M2, O2
Стаття присвячена розвитку теоретичних засад сутності міжнародної конкурентоспроможності підприємства через узагальнення підходів до її структури та чинників розвитку, а також узагальнення методичних підходів до її оцінювання. Визначено, що конкурентоспроможність підприємства є системною характеристикою його здатності створювати конкурентні переваги, що забезпечують випуск конкурентоспроможної продукції. Особливість міжнародної конкурентоспроможності полягає в здатності генерувати конкурентні переваги для зовнішнього глобального ринку, що найчастіше значно складніший за національний і вимагає більш ретельного підходу до управління. На основі розвитку даного твердження встановлено, що найкращим підходом до ідентифікації структури конкурентоспроможності підприємства на міжнародному ринку є виділення внутрішніх складових, які формують стратегічний потенціал і забезпечують створення кінцевої продукції. Встановлено, що ці складові, у першу чергу, охоплюють науково-дослідні та дослідно-конструкторські роботи, постачання, виробництво та пакування, а управлінські підсистеми включають логістику, маркетинг, збут, фінанси та управління персоналом. Узагальнено класифікацію методів оцінювання міжнародної конкурентоспроможності підприємства, яка дала змогу визначити, що для більш повного і точного оцінювання конкурентоспроможності підприємства слід застосовувати підхід, що оцінює системні параметри його функціонування, включаючи ринкову частку та інші комплексні критерії. Обґрунтовано, що чинники міжнародної конкурентоспроможності підприємства розподіляються на зовнішні та внутрішні. Доведено, що зовнішні включають макроекономічні, галузеві та світові економічні фактори, які визначаються політикою держави, глобальними ринковими умовами та діяльністю міжнародних інституцій. Внутрішні чинники розглядаються через призму створення доданої вартості, включаючи підсистеми та структурні елементи підприємства.
Ключові слова: конкуренція, структура конкурентоспроможності, міжнародна конкурентоспроможність підприємства, чинники розвитку, методи оцінювання.
Література
- Дзеніс В.О., Дзеніс О.О. Розробка напрямів підвищення міжнародної конкурентоспроможності підприємства. Економіка та суспільство. 2017. № 13. URL: http://economyandsociety.in.ua/journal/13_ukr/11.pdf.
- Шкардун В.Д. Конкурентоспроможність підприємства. Підприємництво. 2008. № 2–1 (105). С. 111-114.
- Багрова І.В., Нефедова О.Г. Складові та фактори конкурентоспроможності. Вісник економічної науки України. 2007. № 1 (11). С. 11-16.
- Porter M.E. Competitive Advantage of Nations. New York: Free Press, 2000. 426 p.
- Гончарук В. Підходи до формування ланцюга цінності товару в сучасній економічній системі. Ефективна економіка. 2013. № 6. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=2119.
- Neves M.F., Castro L.T., Consoli M.A. Marketing methods to improve company strategy: applied tools and frameworks to improve a company’s competitiveness using a network approach, 2010. 127 р.
- Левицька А.О. Методи оцінки конкурентоспроможності підприємства: вітчизняні та закордонні підходи до класифікації. Mechanism of Economic Regulation. 2013. № 4. С. 155-163.
- Хачатрян В.В. Науково-методичні підходи до оцінки рівня конкурентоспроможності вітчизняного підприємства на міжнародному ринку. Економіка: реалії часу. 2021. № 2 (54). С. 92-98.
- Ільченко В.Ю., Малахова Ю.А., Краковецька А.О. Модель управління міжнародною конкурентоспроможністю підприємства. Danish Scientific Journal. 2020. № 42. Частина 3. С. 39-43.
- Мізюк С.Г., Коваленко Н.В. Міжнародна конкурентоспроможність підприємства: сутність, основні складові та джерела формування конкурентних переваг. Науковий журнал Класичного Приватного Університету. 2019. Випуск №2(13). С. 26-30.
Статтю було отримано 20.03.2024
Quote article, APA style
Малюкіна Анастасія Олександрівна, Ольховська Марія Костянтинівна. 20.03.2024. Міжнародна конкурентоспроможность підприємства: структура, чинники та підходи до оцінювання. The journal "Український журнал прикладної економіки та техніки". 2024 / #2. 166-170pp. https://doi.org/10.36887/2415-8453-2024-2-28
Quote article, MLA style
Малюкіна Анастасія Олександрівна, Ольховська Марія Костянтинівна. "Міжнародна конкурентоспроможность підприємства: структура, чинники та підходи до оцінювання". The journal "Український журнал прикладної економіки та техніки". 20.03.2024. https://doi.org/10.36887/2415-8453-2024-2-28
Quote article, translit
Malyukіna Anastasіya Oleksandrіvna, Olhovska Marіya Kostyantinіvna. "Mіzhnarodna konkurentospromozhnost pіdpriєmstva: struktura, chinniki ta pіdhodi do ocіnyuvannya". The journal "Ukraїnskiy zhurnal prikladnoї ekonomіki ta tehnіki". 20.03.2024. https://doi.org/10.36887/2415-8453-2024-2-28
