УДК 330.341

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2024-3-43

Говсєєв Дмитро Дмитрович,
аспірант кафедри економіки повітряного транспорту
Національний авіаційний університет
https://orcid.org/0000-0003-3824-1996

JEL classification: M14

Стаття присвячена розробці методичного підходу до оцінювання соціальної відповідальності підприємства в умовах інноваційності бізнесу. Зазначено, що соціальна відповідальність підприємства (СВП) є динамічним процесом інновацій, який перетворює соціальні потреби на нові бізнес-можливості. СВП можна розглядати як сукупність станів, що відображають постійне оновлення та вдосконалення соціальних практик підприємства. В контексті інноваційного бізнесу соціальна відповідальність виступає як стратегічний напрям розвитку, який дозволяє підприємству не тільки досягати економічних цілей, але й сприяти вирішенню актуальних соціальних проблем, які сприяють створенню стійкої конкурентної переваги через задоволення соціальних потреб. Доведено, що СВП виступає як еволюційна характеристика суб’єкта господарювання, що потребує систематичного моніторингу для визначення адекватності її проявів та інтегрується в систему індикаторів сталого розвитку підприємств, охоплюючи економічні, екологічні та соціальні аспекти функціонування підприємства, та відображається у результатах регулярного діалогу із зовнішніми стейкхолдерами. Як невід’ємна складова стратегічного управління СВП підлягає постійному оновленню та адаптації до змін зовнішнього середовища, а порядок визначення її рівня пропонується здійснювати за відповідним алгоритмом, який дозволяє приймати остаточні рішення щодо комплексу заходів із підвищення рівня СВП. Обґрунтовано об’єктно-суб’єктний підхід до механізму формування інформаційного забезпечення соціальної відповідальності транспортних підприємств в умовах інноваційності бізнесу, який дозволяє розглядати цей підхід як взаємодію різних елементів системи, визначати основних суб’єктів та їх функцій, ідентифікувати об’єкти інформаційного забезпечення, визначати механізми взаємодії між суб’єктами та об’єктами, забезпечувати ефективну комунікацію між усіма зацікавленими сторонами щодо питань соціальної відповідальності та використовувати отриману інформацію для ухвалення обґрунтованих рішень щодо подальшого розвитку соціальної відповідальності підприємств. Висновки. Запропонований методичний підхід до оцінювання соціальної відповідальності підприємств є невід’ємною частиною сучасного бізнесу (особливо в контексті його інноваційності), оскільки дозволяє проводити об’єктивну оцінку соціальної відповідальності підприємств незалежно від їхнього розміру, створює основу для порівняння, що допомагає підприємствам ідентифікувати свої сильні та слабкі сторони в соціальній сфері, розробляти ефективні стратегії забезпечення високого рівня конкурентоздатності, що сприяє сталому розвитку підприємств.

Ключові слова: підприємство, соціальна відповідальність, стейкхолдери, підхід, інноваційність бізнесу.

Література

  1. Ареф’єва О.В., Коваленко Н.В. Стратегічні орієнтири соціально-відповідального бізнесу в умовах зеленої економіки. Електронне наукове фахове видання «Адаптивне управління: теорія і практика» Серія «Економіка». 2022. Випуск 13 (26). URL: https://amtp.org.ua/index.php/journal2/article/view/482.
  2. Бочарова Н.А., Щепиліна А.К. Інтегральна оцінка рівня корпоративної соціальної відповідальності підприємства. Економіка транспортного комплексу. 2018. № (31). С. 45-62. DOI: https://doi.org/10.30977/ETK.2225-2304.2018.31.0.45.
  3. Воржакова Ю.П., Лис А.С. Методичні підходи до оцінки корпоративної соціальної відповідальності. Актуальні проблеми економіки та управління. 2020. №14. URL: http://ape.fmm.kpi.ua/issue/view/10682.
  4. Євтушенко В.А. Оцінка корпоративної соціальної відповідальності: методи, об’єкти, показники. Вісник НТУ «ХПІ». 2013. № 46 (1019). С. 53-63. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vcpitp_2013_46_8.
  5. Куцик В.І., Мойсеєнко І.В. Методичні основи оцінювання соціальної відповідальності підприємства. Сталий розвиток економіки. 2018. №3. С. 92-99.
  6. Надейко М. Оцінювання стану менеджменту соціальної відповідальності за внутрішніми векторами. Економіка та суспільство, 2020. №22. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2020-22-27.
  7. Попадюк О., Кравчук І. Оцінка рівня внутрішньої соціальної відповідальності підприємства. Економічний простір. 2020. №180. С. 163-168. DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/180-27.
  8. Силкіна Ю. Розробка комплексної моделі оцінювання соціальної та екологічної відповідальності бізнесу. Молодий вчений. 2020. №4 (80). С. 361-367. DOI: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2020-4-80-75.
  9. Станасюк Н.С., Пасінович І.І., Томашевська А.Р. Сучасні підходи до оцінювання корпоративної соціальної відповідальності підприємств. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія «Проблеми економіки та управління». 2021. № 2(8). С. 109-120. DOI: https://doi.org/10.23939/semi2021.02.109.
  10. Iarmosh O., Prokhorova V., Shcherbyna I., Kashaba O., Slastianykova K. Innovativeness of the creative economy as a component of the Ukrainian and the world sustainable development strategy (2021). IOP Conference Series: Earth and Environmental Science. № 628(1). URL: https://www.scopus.com/record/display.uri?eid=2-s2.0-85100727399&origin=resultslist&sort=plf-f.
  11. Korytko T., Pіletska S., Bohutska O. Mechanizm zarządzania potencjałem innowacyjnym przedsiębiorstw w warunkach gospodarki cyfrowej. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu. 2022. Vol. 97. 2. Р. 71-80 DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0016.2113.
  12. Lepeyko , Lohinova K., Omarov E. Enhancing enterprise management systems through conflict management technologies. Development Service Industry Management. 2023. №3. DOI: https://doi.org/10.31891/dsim-2023-3(12).
  13. Piletska S., Arefiev S. The mechanism of corporate management of the enterprise financial capacity. Journal of corporate responsibility and leadership. Vol. 7. Issue 4. Р. 43-58. URL: http://jcrl.umk.pl/journal/archive.
  14. Pohrebniak A., Arefieva O., Arefiev S., Boiarynova K., Davydenko V. Management of Attracting Investment Resources of Enterprises to Ensure Their Economic Security in Circular Economy. International Journal of computer science and network security. 2021. Vol. 21. Issue 10. Р. 302-309. DOI: https://doi.org/22937/IJCSNS.2021.21.10.43.
  15. Popelo O., Arefiev S., Rogulska O., Rudnitska K., Derevianko D. Higher education as a determinant of sustainable development. Journal of the University of Zulia. 2022. № 13(38). Р. 734-746. DOI: https://doi.org/46925//rdluz.38.40.

Статтю було отримано 03.08.2024


Quote article, APA style

Говсєєв Дмитро Дмитрович. 03.08.2024. Методичний підхід до оцінювання соціальної відповідальності підприємства в умовах інноваційності бізнесу. The journal "Український журнал прикладної економіки та техніки". 2024 / #3. 246-251pp. https://doi.org/10.36887/2415-8453-2024-3-43

Quote article, MLA style

Говсєєв Дмитро Дмитрович. "Методичний підхід до оцінювання соціальної відповідальності підприємства в умовах інноваційності бізнесу". The journal "Український журнал прикладної економіки та техніки". 03.08.2024. https://doi.org/10.36887/2415-8453-2024-3-43

Quote article, translit

Govsєєv Dmitro Dmitrovich. "Metodichniy pіdhіd do ocіnyuvannya socіalnoї vіdpovіdalnostі pіdpriєmstva v umovah іnnovacіynostі bіznesu". The journal "Ukraїnskiy zhurnal prikladnoї ekonomіki ta tehnіki". 03.08.2024. https://doi.org/10.36887/2415-8453-2024-3-43