УДК 338.53 338.1
DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2025-2-76
JEL classification: Q11, Q13
В роботі визначено що механізми забезпечення конкурентної ціни на продукцію сільськогосподарських підприємств в умовах ринкових викликів реалізуються через комплексний підхід, що об’єднує підвищення виробничої ефективності, використання маркетингових інструментів та інновацій, залучення інституційної підтримки й оперативну адаптацію до ринкових коливань. Особливо актуальним це стає у контексті зростання цін на енергоносії, логістику та агрохімікати, а також обмеженого доступу до капіталу. Критичне значення має застосування стратегічного механізму ціноутворення, який враховує внутрішні виробничі можливості і зовнішні ринкові виклики, такі як сезонність, регулювання, попит і динаміка валют. Собівартість і рентабельність продукції безпосередньо визначають її конкурентоспроможність. Впровадження цінових стратегій забезпечує підприємству можливість системно реагувати на ринкові зміни, знаходити оптимальні рішення та уникнути хаотичного ціноутворення. Системний підхід до ціноутворення об’єднує стратегічне планування, тактичні заходи й методичну основу для реалізації цієї політики. Стратегія визначає загальні цілі — наприклад, утримання лідерства у ринковому сегменті або максимізацію обсягу продажів, — тоді як тактика забезпечує практичне виконання за допомогою конкретних заходів: використання аналітики попиту, цінових адаптацій, маркетингових кампаній, брендингу, сезонних знижок тощо. Методика ціноутворення – це набір конкретних рекомендацій і процедур, що інтегруються в єдину систему управління цінами підприємства. Баланс між ринковими умовами та необхідною прибутковістю має визначальне значення. Підприємству потрібно не лише ретельно реагувати на ринкові сигнали, а й зберігати стратегічний рівень рентабельності. Такий підхід дозволяє загалом утвердити стабільну і конкурентну позицію на ринку, а аграрному бізнесу — адаптуватися до швидких змін та забезпечувати стійке економічне зростання. В умовах ринкових викликів саме послідовна цінова політика здатна втримувати рівень беззбитковості і, як наслідок, зберегти, та в перспективі зміцнити позиції підприємства на ринку.
Ключові слова: ціна, ціноутворення, ринок, конкурентоспроможність, продукція сільськогосподарських підприємств.
Література
- Балабанова Л. В., Сардак О.В. Цінова політика торговельного підприємства в умовах маркетингової орієнтації : монографія. Донецьк : ДонДУЕТ ім. М. Туган-Барановського, 2003. 149 с.
- Безпарточний М.Г. Формування ефективної цінової політики торговельних підприємств. Науковий вісник Херсонського державного університету. № 7. С. 122–125.
- Варга І. Ф., Літвін О. М. Забезпечення конкурентних переваг на підприємстві. Бізнес Інформ. 2013. № 1.С. 219–222.
- Власенко Т.А., Краля В. Г., Драчевський М. С. Чинники формування конкурентоспроможності аграрних підприємств та оцінка їх впливу. Український журнал прикладної економіки. 2020. Том 5. № 4. С. 130–138. DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2020-4-14.
- Григорова З. В., Мудрієвська Ю. О. Конкурентне середовище: складові та вплив на діяльність підприємства. Технологія і техніка друкарства : збірник наукових праць. 2010. Вип. 2(28).С. 126–130.
- Ковтун О.І. Оцінка конкурентоспроможності вітчизняних підприємств агропродовольчого сектора в контексті формування стратегії їх виходу та діяльності на зовнішніх ринках. Вісник ЛТЕУ. Серія: Економічні науки. 2021. № 63. C. 42-51. DOI: https://doi.org/10.36477/2522-1205-2021-63-07.
- Неустров О., Шаров Ю., Дроб О. Формування раціональної ціни при реалізації товарної стратегії підприємства. Вісник УАДУ при Президентові України: Наук. журнал. Київ: УАДУ, 2003. № 4. С. 60-66.
- Павленко А. Ф., Корінєв В. Л. Маркетингова політика ціноутворення: Монографія. Київ: КНЕУ, 2004. 332 с.
Статтю було отримано 15.04.2025
Quote article, APA style
Бондар Андрій Володимирович, Хахалєв Дмитро Олександрович, Шерстюк Олександр Валерійович. 15.04.2025 . Механізми забезпечення конкурентної ціни на продукцію сільськогосподарських підприємств в умовах ринкових викликів. The journal "Український журнал прикладної економіки та техніки". 2025 / #2. 391-394pp. https://doi.org/10.36887/2415-8453-2025-2-76
Quote article, MLA style
Бондар Андрій Володимирович, Хахалєв Дмитро Олександрович, Шерстюк Олександр Валерійович. "Механізми забезпечення конкурентної ціни на продукцію сільськогосподарських підприємств в умовах ринкових викликів". The journal "Український журнал прикладної економіки та техніки". 15.04.2025 . https://doi.org/10.36887/2415-8453-2025-2-76
Quote article, translit
Bondar Andrіy Volodimirovich, Hahalєv Dmitro Oleksandrovich, Sherstyuk Oleksandr Valerіyovich. "Mehanіzmi zabezpechennya konkurentnoї cіni na produkcіyu sіlskogospodarskih pіdpriєmstv v umovah rinkovih viklikіv". The journal "Ukraїnskiy zhurnal prikladnoї ekonomіki ta tehnіki". 15.04.2025 . https://doi.org/10.36887/2415-8453-2025-2-76
