УДК 339. 138:330.313:631.11
DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2025-3-41
JEL classification: Q12, M31, C51
У статті досліджено процес маркетингового забезпечення розвитку ресурсного потенціалу аграрних підприємств, що дозволяє їм адаптуватись до мінливого ринкового середовища і забезпечити конкурентоспроможне функціонування і сталий розвиток. Проаналізовано динаміку вартості активів підприємств сільського, лісового та рибного господарства і виявлено поступове її зростання. Встановлено, що питома вага активів аграрної галузі у загальній вартості активів усіх підприємств економіки України перевищує 9%. Визначено методичний підхід здійснення факторного аналізу для оцінки впливу витрат на маркетинг (факторна ознака) на розвиток ресурсного потенціалу (результативна ознака). В якості показників розвитку ресурсного потенціалу обрано показники концентрації авансованого капіталу (балансової вартості активів) з розрахунку на 1 га ріллі та показник абсолютного приросту авансованого капіталу за рік. Побудовано економетричні моделі, які дозволили довести гіпотезу про високу залежність варіації показників розвитку ресурсного потенціалу від варіації витрат на маркетинг. За побудованою поліноміальною моделлю виявлено, що оптимальним для досліджуваної сукупності аграрних підприємств є показник витрат на маркетинг в обсязі майже 15 тис. грн з розрахунку на 1 га ріллі. Важливою підсистемою маркетингового управління аграрного підприємства має стати маркетинг розвитку ресурсного потенціалу як багатогранний комплекс, що ґрунтується на формуванні іміджу та бренду підприємства і дозволяє сформувати інноваційний маркетинговий елемент ресурсного потенціалу – іміджевий капітал. Наведено перелік основних маркетингових інструментів формування іміджу підприємства, здійснено узагальнення маркетингових інструментів розвитку складових ресурсного потенціалу аграрних підприємств. Окреслено особливості маркетингового забезпечення розвитку окремих складових ресурсного потенціалу: земельних ресурсів, основних і оборотних засобів, трудових ресурсів.
Ключові слова: маркетингове управління, розвиток ресурсного потенціалу, аграрні підприємства, земельні ресурси, основний капітал, оборотний капітал, трудові ресурси, авансований капітал, маркетингові інструменти розвитку ресурсного потенціалу, маркетингові комунікації, маркетинг відносин.
Література
- Вініченко І. І., Дідур К. М., Дідур О. В. Значення ресурсного потенціалу аграрного підприємства в забезпеченні продовольчої безпеки країни. Агросвіт. 2023. № 16, С.20 -27. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6792.2023.16.20.
- Гривківська О. В., Волянюк В. В. Методичні підходи до визначення складових ресурсного потенціалу аграрних підприємств. Розвиток міста. 2025.Вип. 1 (05), С. 23-27. DOI: https://doi.org/10.32782/city-development.2025.1-3.
- Калина Т. Є., Ступень Р. М., Арзуманян Т. Ю. Земельно-ресурсний потенціал підприємств агробізнесу в умовах цифрових трансформацій. Український журнал прикладної економіки та техніки. 2024. Том 9. № 4. С. 421–425. DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2024-4-65.
- Степаненко С. В. Ресурсний потенціал аграрних підприємств: елементи та особливості їх поєднання в сучасних умовах. Ефективна економіка. 2022. № 2. DOI: https://doi.org/32702/2307-2105-2022.2.96.
- Жмуденко В.О., Ліщук Р. Оптимізація ресурсного потенціалу як стратегічний напрям розвитку підприємства. Економічний простір. 2021. № 165, С. 70-75. DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/165-12.
- Лагодієнко В.В., Демченко О. В., Попкова С. О. Інтелектуальні ресурси як основа розвитку підприємницьких структур. Таврійський науковий вісник. Серія: Економіка. 2022. Вип. 13, С. 92-98. DOI: https://doi.org/10.32782/2708-0366/2022.13.11.
- Коваль О. М. Оптимізація ефективності використання ресурсного потенціалу сільськогосподарських підприємств України. Наук. вісн. НУБіП України. К.: ВЦ НУБіПУ, 2010. Вип.154. частина 1. С.181- 185.
- Капітанець Ю. О. Ефективність використання ресурсів аграрного виробництва. Сталий розвиток економіки. 2011. № 7. С. 59.
- Петренко О., Македонський А. Підвищення ефективності використання ресурсного потенціалу в сільському господарстві. Аграрна економіка. 2018. Т. 1. No 1–2. С.44–55.
- Сас Л., Матковський П., Дожук Д. Ресурсний потенціал сільськогосподарських підприємств Карпатського регіону: організаційно-економічний аспект. Цифрова економіка та економічна безпека. №7 (07). С. 71-74. DOI: https://doi.org/10.32782/dees.7-11.
- Боліла С. Ю., Кириченко Н. В. Розвиток діяльності аграрного підприємства на основі активізації його маркетингових зусиль. Ефективна економіка. 2021. № 5. DOI: https://doi.org/32702/2307-2105-2021.5.93.
- Padhiary M. Roy P. Collaborative Marketing Strategies in Agriculture for Global Reach and Local Impact. In S. Pant, V. Venkatesh, P. Panday, G. Shukla, & S. Parhi (Eds.), Emerging Trends in Food and Agribusiness Marketing. pp. 219-252. IGI Global Scientific Publishing. https://doi.org/10.4018/979-8-3693-6715-5.ch008.
- Ravi S., Rajasekaran S. R. C. A Perspective of Digital Marketing in Rural Areas: A Literature Review. International Journal of Professional Business Review. No. 8(4), e01388–e01388. DOI: https://doi.org/10.26668/businessreview/2023.v8i4.1388.
- Tayal A., Solanki A., Kondal R., Nayyar A., Tanwar S., Kumar N. Blockchain-based efficient communication for food supply chain industry: Transparency and traceability analysis for sustainable business. International Journal of Communication Systems, 2021.34(4), e4696. DOI: https://doi.org/10.1002/dac.4696.
- Yueh H.-P., Zheng Y.-L. Effectiveness of Storytelling in Agricultural Marketing: Scale Development and Model Evaluation. Frontiers in Psychology. No. 10, 452. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.00452.
- Чирва О.Г. Умови та чинники стратегічного управління ресурсним потенціалом сільськогосподарських підприємств. Ефективна економіка. 2016. № 6, URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5022.
- Андрійчук В. Г. Капіталізація сільського господарства: стан та економічне регулювання розвитку: монографія. Ніжин: ТОВ «Видавництво «Аспект-Поліграф», 2007. 216 с.
- Власенко Т. А., Гнатківськии Б. М., Петренко Д. А. Ринкова капіталізація корпоративних аграрних формувань. Український журнал прикладної економіки та техніки. 2023. Том 8. № 3. С. 95 – 100. DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2023-3-13.
- Статистичний щорічник України 2022. Державна служба статистики України. За редакцією І. Є. Вернера. Київ. 2023. 387 с.
- Статистичний щорічник України 2023. Державна служба статистики України. За редакцією І. Є. Вернера. Київ. 2024. 269 с.
- Степаненко С. В. Ресурсний потенціал аграрних підприємств: елементи та особливості їх поєднання в сучасних умовах. Ефективна економіка. 2022. № 2. DOI: https://doi.org/32702/2307-2105-2022.2.96.
Статтю було отримано 07.08.2025
Quote article, APA style
Бахчиванжи Людмила Анатоліївна, Герасимчук Олександр Володимирович, Демянчик Юрій Володимирович, Немчинінов Євген Валентинович, Ткаченко Денис Сергійович. 07.08.2025 . Маркетингове забезпечення управління розвитком ресурсного потенціалу аграрних підприємств. The journal "Український журнал прикладної економіки та техніки". 2025 / #3. 207-214pp. https://doi.org/10.36887/2415-8453-2025-3-41
Quote article, MLA style
Бахчиванжи Людмила Анатоліївна, Герасимчук Олександр Володимирович, Демянчик Юрій Володимирович, Немчинінов Євген Валентинович, Ткаченко Денис Сергійович. "Маркетингове забезпечення управління розвитком ресурсного потенціалу аграрних підприємств". The journal "Український журнал прикладної економіки та техніки". 07.08.2025 . https://doi.org/10.36887/2415-8453-2025-3-41
Quote article, translit
Bahchivanzhi Lyudmila Anatolіїvna, Gerasimchuk Oleksandr Volodimirovich, Demyanchik Yurіy Volodimirovich, Nemchinіnov Єvgen Valentinovich, Tkachenko Denis Sergіyovich. "Marketingove zabezpechennya upravlіnnya rozvitkom resursnogo potencіalu agrarnih pіdpriєmstv". The journal "Ukraїnskiy zhurnal prikladnoї ekonomіki ta tehnіki". 07.08.2025 . https://doi.org/10.36887/2415-8453-2025-3-41
