УДК: 336.71:005.35

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2024-2-16

Збарський Василь,
доктор економічних наук, професор, професор кафедри маркетингу та міжнародної торгівлі
Національний університет біоресурсів і природокористування України, м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0001-7611-5769
Оваденко Вікторія,
аспірант кафедри маркетингу та міжнародної торгівлі
Національний університет біоресурсів і природокористування України, м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0002-2829-4616

JEL classification: М31

Проаналізовано основні положення і принципи Європейської, Американської, Японської та Британської моделей корпоративної соціальної відповідальності. Здійснено порівняльний аналіз ключових показників корпоративної соціальної відповідальності птахівничих підприємств: ПрАТ «Миронівський хлібопродукт» та Perdue Farm з використанням даних Всесвітнього альянсу бенчмаркінгу. Розроблено гармонізовану модель корпоративної соціальної відповідальності українських птахівничих підприємств  з урахуваннях досвіду у сфері КСВ країн Європейського союзу, США та Великої Британії. Запропоновано систему заходів щодо формування корпоративної соціальної відповідальності з метою забезпечення позитивного іміджу підприємства. Встановлено, що в сучасних реаліях одним із найважливіших чинників економічного розвитку птахівничого підприємства є корпоративна соціальна відповідальність, яка сприяє не лише покращенню його іміджу, але й забезпечує економічне зростання та конкурентні переваги на довгострокову перспективу.

Ключові слова: корпоративна соціальна відповідальність; Європейська, Американська, Японська та Британська моделі корпоративної соціальної відповідальності; гармонізована модель корпоративної соціальної відповідальності українських птахівничих підприємств; ключові показники корпоративної соціальної відповідальності; ПрАТ «Миронівський хлібопродукт»; Perdue Farm; холістичний маркетинг.

Література

  1. Гарбар Ж.В., Мазур К.В., Мостенська Т.Г. Корпоративне управління та соціальна відповідальність. Корпоративна соціальна відповідальність: навчальний посібник. Вінниця: ВНАУ, 2020. 228 с.
  2. Колосок А. Зарубіжний досвід соціальної відповідальності бізнесу та перспективи його застосування в Україні. Економічний часопис Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. 2015. № 1. С. 15-19. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/echcenu_2015_1_5.
  3. Інформаційна довідка та тему: “Досвід стимулювання податкових пільг у розвитку корпоративної соціальної відповідальності підприємств по відношенню до громад (на прикладі Сполучених Штатів Америки, Канади і Європейського Союзу)”. Інформаційно-дослідницький центр Верховної ради України. Програма USAID Рада. 2020. URL: http://pdf.usaid.gov/pdf_docs/PA00XCJ7.pdf.
  4. Калита П.Я. Грани качества. Лирика. Публицистика. Київ: Украинская ассоциация качества. 2014. 366 с.
  5. Маматова Т.В. Можливості застосування міжнародних стандартів у сфері корпоративної соціальної відповідальності в системі соціальної безпеки людини і суспільства. Пробл. упр. соц. і гуманіт. розвитком: матеріали III реґіон. наук.-практ. конф. Дніпропетровськ: ДРІДУ НАДУ, 2009.С. 85-88.
  6. Маматова Т.В. Міжнародні стандарти корпоративної соціальної відповідальності: механізм адаптації для органів державного контролю України. Державне управління та місцеве самоврядування. 2010. Випуск 1 (4). С. 109-120. URL: http://www.dbuapa.dp.ua/vidavnictvo/2010/2010_01%284%29/10mtvdku.pdf.
  7. International standard ISO 26000:2010 “Guidelines on social responsibility” URL: https://www.iso.org/files/live/sites/isoorg/files/store/en/PUB100258.pdf.
  8. Офіційний сайт ПАТ „МХП”. URL: https://mhp.com.ua/uk/glorytoUkraine.
  9. Офіційний сайт Міжнародної організації зі стандартизації (ISO). URL: https://www.iso.org/home.html.
  10. ISO 9004:2018 «Quality management Quality of an organization. Guidance to achieve sustained success URL: https://www.iso.org/standard/70397.html.
  11. Sustainable development of the PrJSC “MHP”. Sustainability Reports for 2021. URL: https://api.next.mhp.com.ua/images/20ad4/51d31/6d9598761.pdf.
  12. Ткаченко Н.Є. Мотивація соціальної відповідальності. Економіка. Менеджмент. Підприємництво. 2008. Випуск 19 (1). С. 102-109.
  13. Колота А.М. Соціальна відповідальність: теорія і практика розвитку. Київ: КНЕУ, 2012. 500 с.
  14. Bondy K. Institutions and agency in CSR strategy: an empirical investigation of development and implementation: Thesis subm. to the University of Nottingham for the PhD degree. Nottingham. UK, 2008. 451 p. URL: https://eprints.nottingham.ac.uk/10586/1/Institutions_and_Agency_in_CSR_Strategy_-_Final_-_.pdf.
  15. GRI and ISO 26000: How to use the GRI Guidelines in conjunction with ISO Global Reporting Initiative. URL: https://www.truevaluemetrics.org/DBpdfs/Metrics/GRI/How-To-Use-the-GRI-Guidelines-In-Conjunction-With-ISO26000.pdf.
  16. Kotler Ph., Lee N. Corporate Social Responsibility: Doing the Most Good for Your Company and Your Cause. Hoboken, NJ: John Wiley and Sons, 2005. URL: https://www.wiley.com/en-us/Corporate+Social+ Responsibility+Doing+the+Most+Good+for+Your+Company+and+Your+Cause-p-9780471476115.
  17. Camilleri M.A. Corporate Social Responsibility Policy in the United States of America. 2017. Р. 129-143. URL: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3409785.
  18. Food and Agriculture Benchmark (World Benchmarking Alliance). URL: https://www.worldbenchmarkingalliance.org/publication/food-agriculture/companies/.
  19. Official website of the Perdue Farm. URL: https://www.perduefarms.com/.

Статтю було отримано 29.03.2024


Quote article, APA style

Збарський Василь, Оваденко Вікторія. 29.03.2024. Формування моделей корпоративної соціальної відповідальності птахівничих підприємств на засадах маркетингу. The journal "Український журнал прикладної економіки та техніки". 2024 / #2. 96-102pp. https://doi.org/10.36887/2415-8453-2024-2-16

Quote article, MLA style

Збарський Василь, Оваденко Вікторія. "Формування моделей корпоративної соціальної відповідальності птахівничих підприємств на засадах маркетингу". The journal "Український журнал прикладної економіки та техніки". 29.03.2024. https://doi.org/10.36887/2415-8453-2024-2-16

Quote article, translit

Zbarskiy Vasil, Ovadenko Vіktorіya. "Formuvannya modeley korporativnoї socіalnoї vіdpovіdalnostі ptahіvnichih pіdpriєmstv na zasadah marketingu". The journal "Ukraїnskiy zhurnal prikladnoї ekonomіki ta tehnіki". 29.03.2024. https://doi.org/10.36887/2415-8453-2024-2-16