УДК: 331.108.6

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2023-2-41

Назаров Нікіта Костянтинович,
кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри менеджменту та бізнесу, Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця
https://orcid.org/0000-0001-8762-2248
Лугова Вікторія Миколаївна
кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри соціальної економіки, Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця
https://orcid.org/0000-0001-9584-2259

JEL classification: D74; M50; M59

Метою статті є дослідження особливостей застосування соціальних технологій управління конфліктами у соціально-трудовій сфері. У роботі доведено необхідність розроблення та застосування соціальних технологій як ефективного інструменту запобігання та ефективного вирішення соціальних конфліктів, що базується на враху-ванні стадій його розвитку – передконфліктній (латентній стадії); актуалізованого конфлікту (конфліктній стадії/ескалації); постконфліктній (стадії завершення) та соціально-психологічних чинників конфлікту – конф-ліктності середовища, конфліктності особистості та психологічних станів особистості. Запропонований у статті підхід полягає у застосуванні окремих соціальних технологій для кожної стадії конфлікту. На перед-конфліктній стадії робота має бути спрямована на прогнозування, профілактику та запобігання конфлікту, що передбачає застосування діагностичних соціальних технологій; на стадії актуалізованого конфлікту – припинення протистояння сторін із застосуванням управлінських соціальних технологій; на постконфліктній – нормалізація соціально-трудових відносин і вдосконалення соціальної взаємодії шляхом застосування соціальних технологій навчання. Розроблена соціальна технологія управління конфліктами виконує експертно-консультаційні функції на базі комплексного діагностичного аналізу соціально-психологічних чинників (конфліктності середовища, конфліктності особистості та психологічних станів особистості), а також дозволяє висувати обґрунтовані пропозиції щодо запобігання, локалізації та регулювання конфліктів залежно від отриманих результатів.

Ключові слова: соціальна взаємодія, конфлікт, трудовий процес, соціальні технології управління конфліктами.

Список літератури

  1. Kravchuk Y., Shutiak I. Conflicts in the organization and methods of their resolution. SWorldJournal. 2021. №5. рр. 32-35. URL: https://doi.org/10.30888/2663-5712.2021-07-05-027.
  2. Тєлєгіна Д.М., Цимбал А.В, Шевчук О.А. Соціальні аспекти профілактики конфліктів в організації. Актуальні проблеми економіки і управління: Зб. наук. праць. К.: КПІ ім. Ігоря Сікорського. 2020. Випуск 14. URL: http://ape.fmm.kpi.ua/article/view/194742.
  3. Сазонова Т.О., Михайлова О.В. Формування стратегії управління конфліктами організації в умовах сучасного бізнес-середовища. Глобальні та національні проблеми економіки. 2017. Випуск 20. С. 539-542.
  4. Бoкoвeць В.В., Соколовська В.В. Управління кoнфлiктними ситуацiями в роботі з персоналом. Ефективна економіка. 2020. № 10. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8244. DOI: 10.32702/2307-2105-2020.10.4.
  5. Turkalj Z., Fosic I., Dujak D. Conflict Management in Organization. Interdisciplinary Management Research. 2018. №4. рр. 505-515. URL: https://doi.org/10.2139/ssrn.3137762.
  6. Titov E., Virovere A., Kuimet K. Conflict in Organization: Indicator for Organizational Values. InTec 2018. DOI: 10.5772/intechopen.75496.
  7. De Dreu C.K., Gelfand V.J. The Psychology of Conflict and Conflict Management in Organizations. USA: New York. Taylor Francis Group. 2013. 506 p.
  8. Mills B.R., Mene Ch.T. Conflicts and Its Management In An Organisation: A Theoretical Review. International Journal of Scientific and Research Publications (IJSRP). 2020. №10 (05). рр. 540-545.
  9. Бевз Г.М., Петренко І.В, Гусєв А.І., Давидов В.І. Соціальний конфлікт: інноваційні комунікативні технології врегулювання: практичний посібник. Національна академія педагогічних наук України. Інститут соціальної та політичної психології, 2020. 144 с.
  10. Лукашевич М.П., Мигович I.I. Теорія і методи соціальної роботи: навч. посіб. Київ: МАУП, 2003. 168 с.
  11. Сурмін Ю.П., Туленков Н.В. Теорія соціальних технологій. Київ: МАУП, 2004. 608 с.
  12. Дороніна М.С., Сасіна Л.О. , Голубєва Т.В. Ментальний чинник колективного трудового потенціалу: монографія Харків: Вид-во Харків. нац. автомоб.-дорож. ун-ту, 2013. 260 с.
  13. Біловодська О.А., Кириченко Т.В. Управління конфліктами в системі управління людським потенціалом підприємств. Економіка і суспільство. 2017. № 10. С. 177-182.
  14. Пуртов В., Гальченко Л. Методичні підходи до технології управління конфліктами в організації. InterConf. 2020. № 36. URL: https://ojs.ukrlogos.in.ua/index.php/inter-conf/article/view/6311.
  15. Лепейко Т.І., Назаров Н.К. Соціально-психологічні чинники конфліктів на підприємстві. Бізнес інформ. 2021. № 9. С. 236-243.
  16. Лопатченко І.М. Медіація як сучасна технологія у вирішенні конфліктів в публічному управлінні. Право та державне управління. Збірник наукових праць. 2019. № 2 (35). Том 1. С. 231-237.
  17. Берлач А.І., Кондрюкова В.В., Криволапчук В.О., Поліщук О.Г. Конфліктологія: навч. посіб. Одеса: ОДУВС, 2010. 162 с.
  18. Галаган В.Я., Орлов В.Ф., Отич О.М. Конфліктологія. Київ: ДЕТУТ, 2008. 293 с.
  19. Ковбасюк Ю.В. Державне управління. Навчальний посібник. Дніпропетровськ: НАДУ, 2013. 324 c.
  20. Корягіна Н.А. Психологія спілкування. 2015. URL: https://stud.com.ua/49628/psihologiya/psihologiya_spilkuvannya.
  21. Сорока І.А. Психологічна профілактика конфліктів у педагогічному колективі вищого навчального закладу: дис. канд. психол. наук: 19.00.10. Київ, 2015. 256 с.

Статтю було отримано 18.02.2023