УДК: 33.338.32.378.145
DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2023-3-53
JEL classification: H52; I20, I22, H56, O15
Українська економіка опинилась у шоковому стані внаслідок агресивних дій російської федерації. Проте вже сьогодні постає болюче питання пошуку шляхів її відновлення у повоєнному періоді. Повернення господарської діяльності України бодай до рівня, якого вона набула перед вторгненням ворожого війська, з метою подальшого розвитку є вкрай важливим завданням, що постало перед управлінцями, науковцями, фахівцями-практиками різних сфер і галузей діяльності – освітньої, економічної, дослідницької. Враховуючи актуальність формування висококонку-рентного професійного середовища у відновленні українського господарства, варто особливу увагу звернути на систему освіти, зокрема вищої. Одним з вкрай важливих та ефективних інструментів розв’язання проблеми формування людських ресурсів у повоєнній реструктуризації та реінжинірингу бізнес-процесів є запровадження дуальних форм набуття освіти. У статті обґрунтовано причини ймовірного кадрового дефіциту, зокрема й фахівців з високим рівнем професійних компетентностей. Тому запровадження дуальних освітніх програм сприятиме очікуванням суспільства щодо формування високопрофесійного кадрового ресурсу. Сьогодні в українських реаліях тільки починається процес впровадження дуальних форм здобуття освіти, визначений чинним законодавством. Водночас світовий досвід переконливо доводить високу ефективність наслідків впровадження дуальних форм здобуття освіти. Висвітлено макроекономічні наслідки державницького підходу з боку європейських урядів. Особливої уваги приділено заходам, до яких треба вдатися усім стейкхолдерам, щоб завчасно створити, узгодити та розпочати імплементацію дуальних форм набуття вищої освіти в повоєнній Україні.
Ключові слова: економіка, людський капітал, економіка вищої освіти, дуальні форми набуття вищої освіти, освітній процес, реінжиніринг, стейкхолдери, повоєнне відновлення.
Література
- United Nations High Commissioner for Refugees. Ukraine Situation Flash Update. № 39. URL: https://reliefweb.int/report/ukraine/ukraine-situation-flash-update-39-27-january-2023.
- World Bank, Government of Ukraine, European Union, and United Nations. «Ukraine Rapid Damage and Needs Assessment February 2022-2023». 2023. URL: https://reliefweb.int/report/ukraine/ukraine-rapiddamage-and-needs-assessment-february-2022-2023-enuk.
- The European Dual Studies University. EU4DUAL. 2023. URL: https://eu4dual.education/.
- Гончар В.В., Єфімова Г.В., Ломоносов А.В., Парсяк В.Н. Університетський менеджмент: погляд за обрій: монографічна серія. Херсон: Видавничий дім «Гельветика», 2022, 312 с.
- Tertiary educational attainment by sex. 2023. URL: https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/sdg_04_20/default/table?lang=en.
- Employment rates of recent graduates. 2023. URL: https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/tps00053/default/table?lang=en.
- Gross domestic product at market prices. 2023. URL: https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/tec00001/default/table?lang=en&category=euroind.ei_qna.
- Концепція підготовки фахівців за дуальними формами здобуття освіти. Схвалена розпорядженням Кабінету Міністів України № 660 від 19.09.2018 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/660-2018-%D1%80#Text.
Статтю було отримано 04.08.2023