УДК 331.109.6 (045)

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2019-4-7

Інна Іванівна НЕСКОРОДЄВА
кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри управління та адміністрування, ННІ «Каразінська школа бізнесу» ХНУ ім. В. Н. Каразіна
Володимир Борисович РОДЧЕНКО
доктор економічних наук, професор, заступник директора,
ННІ «Каразінська школа бізнесу» ХНУ ім. В. Н. Каразіна
Олена Степанівна ПАРХОМЕНКО
кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри управління та адміністрування, ННІ «Каразінська школа бізнесу» ХНУ ім. В. Н. Каразіна
Юлія Миколаївна КВІТКА
кандидат економічних наук, менеджер проекту «Еразмус+» «Медіація: навчання та трансформація суспільства (MEDIATS),
ННІ «Каразінська школа бізнесу» ХНУ ім. В. Н. Каразіна
Антон Володимирович КВІТКА
кандидат економічних наук, доцент кафедри управління та адміністрування, заступник директора, ННІ «Каразінська школа бізнесу» ХНУ ім. В. Н. Каразіна

JEL classification: D74; D90; M19

Анотація

Вступ. Середовище підприємництва й бізнесу функціонує за своєрідним законами та правилами. Постійно супроводжується комерційним ризикам, невдачами та різноманітними конфліктами. Не вирішення та загострення конфліктів в бізнес середовищі загрожує виникненню непередбачених втрат очікуваних прибутків, грошових коштів або майна, банкрутству, зростанню боргів та інше. Тому, з огляду на затяжні строки розгляду справ у суді,  загрози несприятливих наслідків комерційних конфліктів, актуалізується питання впровадження та розвитку бізнес-медіації як швидкого методу врегулювання конфліктів на умовах взаємного узгодження інтересів сторін.

Метою статті є наукове обґрунтування підходу до систематизації і визначення пріоритетності чинників розвитку бізнес-медіації в сучасних умовах розвитку економіки в Україні як методу успішного несудового вирішення комерційних конфліктів.

Результати. Шляхом анкетування 326 менеджерів вищої та середньої ланки україн-ських компаній у вересні 2019 року було визначено ключові фактори розвитку медіації в бізнес-середовищі в Україні з метою вирішення комерційних конфліктів. Встановлено, що представники бізнесу потребують негайного практичного впровадження бізнес-медіації, але поряд з цим спостерігається низька поінформованість українських підприємців про існування інституту медіації, її принципи та порядок проведення. З використанням методу головних компонент (факторного аналізу) визначено компонентні складові факторів розвитку бізнес медіації в сучасних умовах розвитку економіки України. Детерміновано шляхом розрахунку відсотку дисперсії ієрархічну структуру факторів розвитку бізнес-медіації як ефективного інституту вирішення комерційних конфліктів. Шляхом розрахунку інтегрального показника визначено, що фактори розвитку бізнес медіації сформовані на 32,4 % від потенційного рівня.

Висновки. На основі проведеного емпіричного дослідження було визначено систему ключових факторів розвитку бізнес-медіації в сучасних умовах: фактор інституційного розвитку; фактор освіти; психологічний фактор і фактор ефективності. Найбільш деструктивний вплив на розвиток бізнес-медіації справляє нерозвиненість факторів інституційного розвитку та освіти. Дані результати дослідження можуть бути використанні при розробці державної стратегії розвитку бізнес-медіації в Україні. Визначена система факторів може слугувати орієнтиром для запровадження необхідних державних заходів щодо розвитку несудового вирішення комерційних конфліктів в бізнес середовищі України, та визначення пріоритетності їх реалізації.

Ключові слова: бізнес-медіація, бізнес середовище, комерційні конфлікти, фактори розвитку, несудове врегулювання конфліктів.

Список літератури

  1. Стан розгляду справ. Судова влада України. Веб-сайт. URL: https://court.gov.ua/fair/
  2. Судова реформа очима громадян: що може позитивно вплинути на довіру до суду? Центру політико-правових реформ. Веб-сайт. URL: https://pravo.org.ua/ua/news/20873806-sudova-reforma-ochima-gromadyan-scho-mogee-pozitivno-vplinuti-na-doviru-do-sudu
  3. Three New Guides on Commercial Mediation: Good for Debt Resolution, Good for Governance. The World Bank Group. Веб-сайт. URL: https://www.worldbank.org/en/news/feature/2017/11/21/three-new-guides-on-commercial-mediation
  4. Doing Business 2019. Training for Reform. A World Bank Group Flagship Report. Веб-сайт. URL: https://www.doingbusiness.org/content/dam/doingBusiness/media/Annual-Reports/English/DB2019-report_web-version.pdf
  5. Radulescu D. M. Mediation–An Alternative way to Solve Conflicts in the International Business Environment. Procedia – Social and Behavioral Sciences. 2012. Vol. 62. P. 290-293.
  6. Agapiou A. The factors influencing mediation referral practices and barriers to its adoption: A survey of construction lawyers in England and Wales. International Journal of Law in the Built Environment. 2015. Vol. 7 (3). Р. 231-247.
  7. Mediation essentials (English). Mediation series. Washington, D.C. : World Bank Group, 2017. URL: http://documents.worldbank.org/curated/en/153761503566770915/Mediation-essentials.
  8. Nadja A, Felix S. Making mediation law (English). Mediation series. Washington, D.C. : World Bank Group, 2017. URL: http://documents.worldbank.org/curated/en/899611503551941578/Making-mediation-law
  9. Цивільний процесуальний кодекс України: Закон України № 1618-IV від 18.03.2004 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1618-15
  10. Господарський процесуальний кодекс України: Закон України № 1798-XII від 06.11.1991 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1798-12
  11. Кармаза О. Інститут медіації: основні концепції розвитку. Цивільне право і процес. 2017. № 2. С. 24-28.
  12. Козак В. Чи стане медіація ефективною та затребуваною альтернативою судовому вирішенню спорів. Закон і бізнес. 2019. URL: https://zib.com.ua/ua/139131-chi_stane_mediaciya_efektivnoyu_alternativoyu_sudovomu_viris.html
  13. Дубина И. Н. Математические основы эмпирических социально-экономических исследований. Барнаул : Изд-во Алт. ун-та, 2006. 263 с.
  14. Menke W. Factor Analysis. Geophysical Data Analysis (Fourth Edition). New York : Academic Press, 2018. Р. 207–222.

Статтю було отримано 05.10.2019