УДК: 338.24

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2024-1-22

Майстренко Ольга Валентинівна,
кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри менеджменту та бізнесу
Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця
https://orcid.org/0000-0002-8007-3191
Лебедєва Аліна Русланівна,
студентка магістратури, кафедри менеджменту та бізнесу
Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця
Малько Даниїл Денисович,
Аспірант кафедри економічної експертизи та землевпорядкування
Західноукраїнського національного університету
https://orcid.org/0009-0008-2154-8223

JEL classification: M30

У статті проведено аналіз методів бенчмаркінгу та PETS-аналізу, які використовуються для підвищення конкуренто-спроможності підприємств. Методологія дослідження базується на системному та діяльнісному підходах і полягає в описі та аналізі новітніх технологій та стратегій, які можуть допомогти підприємствам, що займаються виробництвом металообробного обладнання, підвищити свою конкурентоспроможність на ринку. Сформульовано рекомендації щодо підвищення конкурентоспроможності підприємств в галузі металообробного обладнання за допомогою методів бенчмаркінгу та PETS-аналізу. Досліджено та впроваджено інструменти підвищення конкуренто-спроможності підприємствам в галузі металообробного обладнання з метою збільшення своєї ефективності, підвищення якості своєї продукції та збільшення ринкової частки. Бенчмаркінг в Україні має великі перспективи, оскільки на сучасному етапі розвитку світової економіки – це один із найефективніших інструментів, що допомагає подолати відставання від конкурентів на основі порівняння та аналізу своєї діяльності. Бенчмаркінг є ефективним методом підвищення конкурентоспроможності підприємства. В статті розглянуто, що цей метод дозволяє підприємству вивчати та аналізувати досвід та успішні практики конкурентів, що дає змогу ідентифікувати сильні та слабкі сторони власної діяльності та розробити стратегії для покращення показників роботи. Бенчмаркінг може використовуватися для покращення як виробничих, так і менеджерських процесів підприємства. Доведено, що при використанні бенчмаркінгу підприємство досягає важливої конкурентної переваги, зменшує витрати та підвищує якість продукції або послуг. За допомогою методу прямого ранжування критерії розподіляються відповідно до їх значення для компанії. Метод ранжування – це спосіб порівняння вмісту будь-якого критерію з вихідними даними. Також одним з методів підвищення конкуренто-спроможності підприємства може бути PEST-аналіз, оскільки він дозволяє зрозуміти зовнішнє середовище, в якому діє підприємство, і вплив його факторів на діяльність компанії. PEST-аналіз є інструментом зовнішнього аналізу, який дозволяє виявити та оцінити вплив політичних, економічних, соціальних та технологічних факторів на діяльність підприємства. Врахування цих факторів допомагає підприємству розуміти зовнішнє середовище та прогнозувати можливі наслідки прийнятих рішень. Крім того, PEST-аналіз може допомогти виявити можливості та загрози, що стоять перед підприємством в контексті зовнішнього середовища.

Ключові слова: конкурентоспроможність, металообробне підприємство, конкурентні переваги, методи підвищення конкуренції.

Література

  1. Косич А., Глущенко Д. Теоретичні та практичні аспекти управління конкурентоспроможністю підприємства. Економіка та держава. 2016. № 11. С. 65-70.
  2. Дашко І.М. Проблеми підвищення конкурентоспроможності промислових підприємств України. Сталий розвиток економіки: міжнародний науково-виробничий журнал. №1 (42). С. 22-30.
  3. Крамарчук С.П. Методичні підходи до формування конкурентних переваг підприємства на засадах бенчмаркінгу. Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення та проблеми розвитку. 2019. Том 1. №1. С. 24-30.
  4. Donovan R.K. All Around Cure-If I Don’t Agree? Oklahoma: Cambridge University. 196 p.
  5. Герасимчук Л.М., Паньковська Л.С. Бенчмаркінг на підприємстві в умовах глобалізації. Вісник Хмельницького національного університету. № 3. Том 3. С. 99-103.
  6. Командровська В.Є., Градун А.І. Оцінка стратегії діяльності підприємства за допомогою методу бенчмаркінгу. URL: http://ecobio. nau.edu.ua/index.php/PPEI/ article/download/306/295.
  7. Kopiнєв В.Л. Оцінювання та планування фінансової діяльності підприємства. Економіка та підприємництво. 2011. № 4. С. 142-146.
  8. Власенко Т.А., Степаненко С.В., Помогалова Н.В. Стратегія підвищення конкурентоспроможності як фактор впливу на забезпечення економічної безпеки організації. Актуальні проблеми інноваційної економіки та права. 2023. № 4. С. 29-38. https://doi.org/10.36887/2524-0455-2023-4-5
  9. Замлинська О. В., Власенко Т. А., Степаненко С. В., Трунов І. Д. Перспективи та недоліки формування конкурентоспроможності України в умовах сталого розвитку. Український журнал прикладної економіки та техніки. Том 7. № 2. С. 25-37. https://doi.org/10.36887/2415-8453-2022-2-3

Статтю було отримано 15.12.2023