УДК: 658.310.9
DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2022-4-35
JEL classification: D74; O15
У статті розкрито сутність та значення конфлікту. Встановлено, що у діяльності підприємств конфлікт займає особливе місце, а лідер відіграє важливу роль у вирішенні конфліктних ситуацій. Вплив лідера на вирішення даних ситуацій залежить від того, наскільки ефективно він вміє управляти конфліктом. Наведено механізм виникнення причин будь-якого виду та рівня конфлікту, на основі якого лідеру доцільно розробляти та впроваджувати ефективні методи управління конфліктом. Охарактеризовано шість стадій вирішення конфліктних ситуацій в залежності від їх напруженості та тривалості: передконфліктний період, інцидент, ескалація, вибух, спад, постконфліктна стадія. Встановлено, що важливим аспектом у діяльності лідера є своєчасне формування алгоритму управління конфліктами. Розроблено алгоритм управління конфліктами, який передбачає діагностування соціально-психологічного клімату в колективі, причин виникнення конфлікту, а також вже існуючих конфліктів та способів їх урегулювання. Наведено характеристику різноманітних методів управління конфліктами, які лідери використовують у своїй діяльності. Запропоновано основні шляхи управління конфліктом через вирішення проблем та на основі запобігання виникненню конфліктних ситуацій.
Ключові слова: лідер, конфлікт, управління конфліктами, підприємство, конфліктна ситуація, компроміс, взаємопорозуміння.
Список літератури
- Балановська Т. І., Михайліченко М. В., Троян А. В. Сучасні технології управління персоналом : навчальний посібник. Київ : «ЦП «Компринт», 2020. 466 с.
- Біловодська О. А., Кириченко Т. В. Управління конфліктами в системі управління людським потенціалом підприємств. Економіка і суспільство. Вип. 10. С. 117–182.
- Вінник О. М. Проблеми правового регулювання корпоративних і партнерських відносин : монографія. Київ : Науково-дослідний інститут приватного права і підприємництва НАПрН України, 2010. 166 с.
- Гавриш О. М., Драмарецька К. П., Грозовський М. С. Роль корпоративної культури у мотивації персоналу підприємства. Ефективна економіка. № 12. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9715.
- Гавриш О. М, Драмарецька К. П. Роль лідера при управлінні організаційними змінами в підприємстві. Біоекономіка і аграрний бізнес. Том 13. № 3. С. 18–28.
- Городняк І. В. Методологічні засади дослідження управління конфліктами в організації. Проблеми сучасних трансформацій. Серія : економіка та управління. № 6. URL: https://doi.org/10.54929/2786-5738-2022-6-04-01.
- Захарчин Г. М., Винничук Р. О. Управління конфліктами : навчальний посібник. Львів : Львівська політехніка, 2017. 160 с.
- Кавиліна Г. К. Конфліктологія : навчальний посібник. Одеса : ТОВ «Лерадрук», 2021. 153 с.
- Кулініч І. О. Психологія управління : підручник. Київ : Знання, 2011. 415 с.
- Новікова Н. А. Управління конфліктами в організації: підходи до вирішення та профілактики. Галицький економічний вісник. № 2(41). С.79–83.
- Upadhyay D. Consideration of future consequences and decision-making patterns as determinants of conflict management styles. IIMB Management Review. 2021. Vol. 33. № 1. Р. 5–14.
- Havrysh O., Dramaretska K. Leadership : textbook for students of higher education of the first (bachelor) level of specialty 073 “Management”. Kyiv: TsP “KOMPRYNT”, 2022. 458 p.
Статтю було отримано 01.12.2022