УДК: 004: 339.17

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2021-4-11

Олексій Петрович ДЯЧЕНКО
доктор наук з державного управління, професор, завідувач кафедри інформаційних технологій, Одеський державний аграрний університет
ORCID ID: 0000-0001-9670-2266
E-mail: oleksa1983.03@gmail.com
Тетяна Дмитрівна МАРКОВА
кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри цифрових технологій фінансових операцій, Одеська національна академія харчових технологій
ORCID.ID: 0000-0002-9437-2635
Ольга Олександрівна ЄВТУШЕВСЬКА
кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри цифрових технологій фінансових операцій, Одеська національна академія харчових технологій
ORCID ID: 0000-0003-4869-5123

JEL classification: L81

Анотація

Статтю присвячено дослідженню розвитку інформаційних технологій та їх впливу на поширення сучасного виду роздрібної торгівлі – електронної комерції. Тотальне проникнення мережі Інтернет, що стало можливим завдяки новітнім інформаційним технологіям, та створення «розумних» мобільних телефонів забезпечило зростання онлайн-торгівлі в усьому світі. Чисельність користувачів мережі Інтернет в усьому світі продовжує зазнавати тенденції до зростання. Інтернет також безповоротно вплинув на роздрібну торгівлю: зростання електронної комерції не тільки змусило звичайних продавців адаптуватися до нових цифрових каналів продажів, але й дозволило власникам малого та незалежного бізнесу здійснювати свої бізнесові підприємства за межами місцевих кордонів. Глобальний рівень проникнення Інтернету на сьогодні становить 59 відсотків, при цьому Північна Європа посідає перше місце з рівнем проникнення Інтернету серед населення 95 відсотків. Інтернет-магазини є однією з найпопулярніших онлайн-діяльностей в усьому світі. На сьогодні можна порівнювати ціни або читати огляди в Інтернеті, або ж заходити в магазин, щоб перевірити якість товару, перш ніж купувати щось в Інтернеті. У 2021 році глобальні електронні роздрібні продажі досягли 4,9 трильйона доларів США. Пандемія COVID-19, яка набула своїх обертів з 2020 року однозначно посилила тенденції розвитку електронної комерції та тих цифрових технологій, що забезпечують її розвиток. Конкуренція на ринку мобільних пристроїв, що наразі формують значну частину трафіку в мережі Інтернет, призводить до швидкого технологічного оновлення сучасних смартфонів. Компанії Samsung та Apple, що на сьогодні займають майже половину ринку мобільних гаджетів, продукують значну кількість додатків, які доповнюють роботу мобільних пристроїв. Масове поширення додатків смартфонів, що призначені для здійснення торгівельних операцій, дозволили вивести рівень електронної комерції на якісно новий етап свого розвитку. Через майже повсюдну присутність мобільних пристроїв не дивно, що впровадження рішень для мобільних платежів зростає в усьому світі та сприяє росту безготівкових операцій.

Ключові слова: інформаційні технології, мережа Інтернет, смартфони, електронна комерція, додатки мобільних пристроїв.

Список літератури

  1. Яценко О.М., Грязіна А.С., Шевчик О.О. Електронна комерція як елемент глобальної торговельної системи. Actual problems of economics. №8 (218). С.4-15
  2. Виноградова О.В., Євтушенко Н.О., Крючок І.С. Електронна комерція в епоху диджиталізації. Причорноморські економічні студії. Економіка та управління підприємствами. №5. С. 55-61
  3. Червона О.Ю. Тенденції розвитку електронної комерції. Науковий вісник Херсонського державного університету. №39. С. 65-68
  4. Висоцька В.А., Чирун Л.В. Формальна модель опрацювання інформаційних ресурсів в системах електронної контент-комерції. Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія : Інформаційні системи та мережі. № 814. С. 44-54.
  5. Висоцька В. А. Аналітичні методи опрацювання інформаційних ресурсів у системах електронної контент-комерції. Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія : Інформаційні системи та мережі. № 829. С. 76-101.
  6. Берко А. Ю., Висоцька В.А., Чирун Л.В. Створення та застосування систем електронної контент-комерції. Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Інформаційні системи та мережі. 2014. № 805. С. 23-36.
  7. Берко А. Ю.Моделі великих даних для систем електронної комерції. Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія : Інформаційні системи та мережі. № 901. С. 37-42.
  8. Офіційний сайт Statista. URL: https://www.statista.com/
  9. Офіційний сайт Zenith Optimedia. URL: https://www.zenithmedia.com/
  10. Офіційний сайт Samsung. URL: https://www.samsung.com/
  11. Офіційний сайт Apple. URL: https://www.apple.com/
  12. Маліцька Г. Г., Мельник О. І. Особливості електронної комерції та стан її розвитку в сучасних економічних умовах України. Ефективна економіка. 2018. № 12. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/12_2018/76.pdf.
  13. Маслій Н.Д., Ніценко В.С. Науково-методичний підхід щодо формування партнерських відносин при інтеграції підприємств сфери зв’язку та інформатизації. Український журнал прикладної економіки. 2018. Том 3. № 3. С. 264-277.
  14. Маслій Н.Д., Ніценко В.С. Системно-синергетичний підхід щодо оцінки ефективності інтеграції підприємств сфери зв’язку та інформатизації. Український журнал прикладної економіки. 2018. Том 3. № 4. С. 85-96.

Статтю було отримано 25.10.2021