УДК: 342.95
DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2023-2-3
JEL classification: L51; L92
В проведеному дослідженні обґрунтовано, що процес глобалізації призводить до набування світовою економікою ознак складної багаторівневої системи, що надає можливість використовувати властивості систем як інструменти дослідження впливів негативних чинників і загроз на розвиток світової економки та морський транспорт як підсистеми світової економіки. За використання методів теорії систем встановлено, що на ціни продовольства для кран світу вагомим фактором впливу є не тільки зростання цін на провідних біржах світу, а і вартість фрахту суховантажних суден. Також встановлено, що оскільки зростає вантажообіг продовольства зі значним рівнем обробки до країн, де через рівень розвитку їх економіки переважно відсутні можливості переробки продуктів, то це впливає на збільшення вантажообігу контейнерного транспорту в глобальних морських перевезеннях. Встановлено синергетичний характер впливу негативних чинників на світову економіку і галузь морських перевезень. Вказано, що синергетичний негативний вплив призвів, зокрема, до ланцюгової реакції щодо зміни міжнародних морських транспортних маршрутів. Проведена оцінка ефективності управлінських дій менеджменту галузі на зовнішні виклики і загрози. Вказано, зокрема, на неспроможність менеджменту світової морської транспортної галузі в динамічному режимі відкоригувати роботу логістичних мереж для того, щоб ефективним чином відповісти на зростаючі потреби світового ринку. Вказано також, що на контейнерні перевезення за зростання потреби в обсягах транспортування вантажів досі значною мірою впливає недостатній рівень ефективності і спроможності портової інфраструктури. Вказано, що недостатньо коректним є усталене визначення світової транспортної системи. Проведеним дослідженням встановлено, що світова транспортна система за впливу глобалізації світового ринку і інтернаціоналізації процесу перевезень вантажів набуває транснаціональних ознак, стає глобальною структурою, працюючи все більшою мірою на інтереси світового ринку.
Ключові слова: глобалізація, інтернаціоналізація, морський транспорт, кризи, ризики, загрози, ефективність менеджменту галузі.
Список літератури
- Dreher, A., Gaston, N., Martens, P. Measuring Globalisation-Gauging Its Consequences. Springer, New York. 2008. URL: https://link.springer.com/book/10.1007/978-0-387-74069-0.
- Gavalas, D., Syriopoulos, T., Roumpis, E. Digital adoption and efficiency in the maritime industry. Journal of Shipping and Trade. 2022. Vol. 7. pp. 11. https://doi.org/10.1186/s41072-022-00111-y.
- Roe, M. Maritime Postmodernism in Practice. In: Maritime Governance and Policy-Making. 2013. Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4471-4153-2_8.
- Wang, P., Mileski, J. Strategic maritime management as a new emerging field in maritime studies. Maritime Business Review. Vol. 3(3). pp. 290-313. https://doi.org/10.1108/MABR-06-2018-0019.
- Wang, P., Mileski, J. P., Zeng, Q. Alignments between strategic content and process structure: the case of container terminal service process automation. Maritime Economics & Logistics. 2019. Vol. 21. pp. 543-558. https://doi.org/10.1057/s41278-017-0070-z
- Notteboom, T., Pallis, T., Rodrigue, J.‐P. Disruptions and resilience in global container shipping and ports: The COVID‐19 pandemic vs. the 2008–2009 financial crisis. Econ. Logist. 2021. Vol. 23. pp. 179–210. https://doi.org/10.1057/s41278‐020‐00180‐5.
- Oniszczuk-Jastrząbek, A., Czermanski, E., Debicka, O., Czuba, T. Globalization process in the maritime transport – causes, symptoms and effects. Annales Universitatis Apulensis Series Oeconomica. 2019. Vol. 21(1). pp. 65-74. https://doi.org/10.29302/oeconomica.2019.21.1.7.
- Liu, J.G.., Wang, J.J. Carrier alliance incentive analysis and coordination in a maritime transport chain based on service competition. Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Rewiew. 2019. Vol. 128. pp. 333-355. https://doi.org/10.1016/j.tre.2019.06.009.
- Yuen, K.F., Thai, V.V., Wong, Y.D. Corporate social responsibility and classical competitive strategies of maritime transport firms: A contingency-fit perspective. Transportation Research Part A: Policy and Practice. 2017. Vol. 98. pp. 1-13. https://doi.org/10.1016/j.tra.2017.01.020.
- Mako, P., David, A., Galierikova, A., Materna, M. Globalization Impact on the Maritime Trade between the USA and the Slovak Republic. SHS Web of Conferences 92, 0. 2021. Globalization and its Socio-Economic Consequences 2020. 7039. https://doi.org/10.1051/shsconf/20219207039.
- Olteanu, A. C., Dragan, C., Stinga, V. G. Strategic Management of Constanta Port. Postmodern Openings. 2022. Vol. 13 (1). pp. 105-123. https://doi.org/10.18662/po/13.1Sup1/416.
- Bonette, L. R., Pavan, D. M., Silva, L. F. Analysis Of The Movements Of Cabotage Port Facilities And A Long-Term Course Between The Period From 2015 To 2017. Using The Linear Regression Method. Independent Journal Of Management & Production. 2020. Vol. 11(2). pp. 473-485. http://dx.doi.org/10.14807/ijmp.v11i2.966
- Haezendonck, E., & Langenus, M. Integrated ports clusters and competitive advantage in an extended resource pool for the Antwerp Seaport. Maritime Policy & Management. 2019. Vol. 46(1). pp. 74-91. https://doi.org/10.1080/03088839.2018.1471535.
- Olba, X. B., Daamen, W., Vellinga, T., Hoogendoorn, S. P. Multi-criteria evaluation of vessel traffic for port assessment: A case study of the Port of Rotterdam. Case Studies on Transport Policy. 2019. Vol. 7(4). pp. 871-881. https://doi.org/10.1016/j.cstp.2019.07.005.
- Nitsenko, V. What is the Government Really Pursuing by Introducing Quarantine Measures in the Conditions of COVID-19? The Case of Ukraine. Ukrainian Policymaker. 2021. № 9. рр. 69-78. https://doi.org/10.29202/up/9/6.
- Ніценко, В.С., Семенцов, Р. Вплив глобальної пандемії covid 19 на фінансовий стан банків в Україні: визначення ймовірності дефолту в сучасних умовах. Фінансово-кредитні системи: перспективи розвитку. 2021. T. 2(2). pp. 33-43. DOI: 10.26565/2786-4995-2021-2-04.
- Nitsenko, V. Mismanagement in Ukraine. Problems of Management in the 21st Century. 2020. Vol. 15(1). pp. 4-8. https://doi.org/10.33225/pmc/20.15.04.
- S., Bilyk, A. The influence of transnational corporations activities on economic development of Ukraine. Scientific Bulletin of the Uzhhorod National University. 2020. Т. 29. С. 98-102. https://doi.org/10.32782/2413-9971/2020-29-19.
- Golubkova, I., Sienko, O., Lysenko, N., Frasyniuk, T., Parkhomenko, I. Criteria for the management of a sustainable and safe positioning of the fleet in the conditions of globalization. Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu. 2021. Vol. 2. pp. 178-183. https://doi.org/10.33271/nvngu/20212/178.
- Azarova, A. O., Shyian, A. A., Nikiforova, L. A. Development of the secure consolidated information resource for analysis of the activities of sea ports of Ukraine. Information technologies and computer engineering. 2020. Vol. 2. pp. 27-36. https://doi.org/10.31649/1999-9941-2020-48-2-27-36.
- Yavorska, A. F. Criterial limitations of sustainable development of local maritime transport complexes. Economy and Society. 2018. Vol. 17. pp. 182-186. https://doi.org/10.32782/25240072/20181727.
- Review of Maritime Transport 2022. URL: https://unctad.org/system/files/official-document/rmt2022overview_en.pdf.
- Чукурна О.П., Ніценко В.С., Михайлова М.В., Одиноков Р.Д. Удосконалення системи складської логістики в контексті технологій «Індустрії 4.0». Економічна стратегія і перспективи розвитку сфери торгівлі та послуг. Вип. 1 (27). C. 220-232.
- Raza, Z., Svanberg, M., Wiegmans, B. Modal shift from road haulage to short sea shipping: a systematic literature review and research directions. Transport Reviews. 2020. Vol. 40(3). pp. 382-406. https://doi.org/10.1080/01441647.2020.1714789.
- Sun, Z., Zhang, Y. Strategic Crisis Response of Shipping Industry in the Post COVID‐19 Era: A Case of the Top 10 Shipping Lines. Journal of Marine Science and. Engeneering. 2022. №10. pp. 635. https://doi.org/10.3390/jmse10050635.
- Justavino-Castillo, M.E., Gil-Saura, I., Fuentes-Blasco, M., Moliner-Velázquez, B., Servera-Francés, D. Managing sustainable practices and logistics value to improve customer loyalty: importers vs. freight forwarders. WMU Journal of Maritime Affairs. 2023. Vol. 1. https://doi.org/10.1007/s13437-023-00299-1.
- Lee, C.‐Y., Song, D.‐P. Ocean container transport in global supply chains: Overview and research opportunities. Transportation Research Part B: Methodological. 2017. Vol. 95. pp. 442–474. https://doi.org/10.1016/j.trb.2016.05.001.
- Acciaro, M., Sys, C. Innovation in the maritime sector: Aligning strategy with outcomes. Maritime Policy & Management. Vol. 47(8). pp. 1045-1063, https://doi.org/10.1080/03088839.2020.1737335.
- Zhou, Y., Wang, X., Yuen, K.F. Sustainability disclosure for container shipping: A text‐mining approach. Transport Policy. Vol. 110. pp. 465– 477. https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2021.06.020.
- Ghorbani, M., Acciaro, M., Transchel, S., Cariou, P. Strategic alliances in container shipping: A review of the literature and future research agenda. Maritime Economics and Logistics. 2022. Vol. 24. pp. 439–465. https://doi.org/10.1057/s41278-021-00205-7.
- Crotti, D., Ferrari, C., Tei, A. Merger Waves and Alliance Stability in Container Shipping. Maritime Economics & Logistics. 2019. Vol. 22(1). pp. 1–27. URL: https://eprints.ncl.ac.uk/file_store/production/255427/AC4FBEC4-1080-4B96-95B3-D284C14F0800.pdf.
- Chukurna, О.Р., Nitsenko, V.S., Hanzhurenko, I.V., & Honcharuk, N.R. (2019). Directions of Innovative Development of Transport Logistics in Ukraine. Economic Innovations. Vol. 21. Issue 1(70). pp. 170-181. https://doi.org/10.31520/ei.2019.21.1(70).170-181.
Статтю було отримано 15.02.2023