УДК 316.72:338.48

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2024-4-5

Близнюк Тетяна Павлівна,
д.е.н., професор, професор кафедри менеджменту та бізнесу,
Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця
https://orcid.org/0000-0002-8291-4150
Наумов Олександр Борисович,
д.е.н., професор, професор кафедри зовнішньоекономічної діяльності підприємств,
Національний авіаційний університет
https://orcid.org/0000-0003-4808-0241
Шепелева Ольга Валеріївна,
PhD (доктор філософії) доцент кафедри Туристичного бізнесу та рекреації
Одеського національного технологічного університету
https://orcid.org/0000-0003-4128-2094

JEL classification: F23, L83

Комунікація є ключовим елементом кроскультурного менеджменту, оскільки культура передається і відтворюється через спілкування в тій чи іншій формі взаємодії. Загалом будь-який акт спілкування так чи інакше визначається культурними відмінностями його учасників. Кроскультурна комунікація виникає, коли представник однієї культури посилає повідомлення представнику іншої культури. Помилки в кроскультурній комунікації виникають, коли представник іншої культури не отримує повідомлення в тому значенні, яке вкладає відправник. Метою цієї статті є дослідження проблеми підвищення ефективності кроскультурної комунікації як критичного чинника розвитку індустрії туризму та розробка практичних рекомендацій щодо підвищення ефективності кроскультурної комунікації. Сприйняття, стереотипи та етноцентризм є основними причинами порушень кроскультурної комунікації. Сприйняття спирається на усталені стереотипи та інтерпретує події на основі знайомого досвіду, отриманого в іншому середовищі та іншому соціальному, повсякденному контексті. Стереотипи – це відносно вузькі погляди на середньостатистичний стиль поведінки в конкретній ситуації. А етноцентризм пов’язаний зі стереотипним сприйняттям інших культур. Індустрія туризму пов’язана з постійними кроскультурними взаємодіями (особливо в міжнародному туризмі) довготривалими подорожами. Тому для визначення необхідності попередньої підготовки туриста до кроскультурної комунікації, яка була б ефективною та приємною для всіх її учасників, запропоновано попередньо визначити можливість (наявність) значної культурної дистанції за допомогою однієї з класифікацій культури (Е. Холла або Р. Льюїса) відповідно до комбінації культур. Якщо існує значна культурна дистанція між культурами і термін перебування міжнародного туриста в умовах іншої культури перевищує місяць, то необхідно провести попередній інструктаж про особливості національної культури та спілкування з її представниками, а також надати письмове нагадування.

Ключові слова: кроскультурна комунікація, комунікація, ефективність комунікації, кроскультурний менеджмент, сприйняття, стереотипи, етноцентризм, вербальна комунікація, міжнародний туризм, розвиток індустрії туризму, індустрія туризму.

Література

  1. Атаманчук З.А. Вплив крос-культурних комунікацій у міжнародному туризмі на дифузію інновацій між країнами. Економіка і організація управління. 2022. № 1(45). С. 59-66.
  2. Близнюк Т.П. Крос-культурні особливості менеджменту сучасної мультинаціональної організації: монографія. Харків: ФОП Лібуркіна Л.М., 2017. 296 с.
  3. Близнюк Т.П. Крос-культурні особливості управління персоналом компанії: вплив національної культури. Науковий погляд: економіка та управління (правонаступник наукового журналу Вісник Академії митної служби України. Серія: Економіка). 2019. № 1 (63). С. 74-84.
  4. Тодорова Н.Ю. Кроскультурний менеджмент: навчальний посібник. 2009. URL: https://ea.donntu.edu.ua/bitstream/123456789/2021/1/CCM_Todorova.pdf.
  5. Chepurda H.M., Chepurda L.M. Tourism and intercultural communication: innovative aspect. Innovations and technologies in the service sphere and food industry. 2020. № 1. P. 6-12.
  6. How culture for better business. The Lewis Model-Dimensions of Behaviour. URL:https://www.crossculture.com/the-lewis-model-dimensions-of-behaviour/.
  7. Hall E.T. Silent Language. Garden City; New York: Doubleday, 1959. 240 p.
  8. Hall E.T. Beyond Culture. Garden City; New York: Doubleday, 1977. 320 p.
  9. Hofstede G., Hofstede G.J., Minkov M. Cultures and Organizations: Software for the Mind. New York: McGraw-Hill, 2010. 560 р.
  10. Lewis R.D. When cultures collide: leading across cultures. Boston, London: Nicholas Brealey International, 2006. 625 p.
  11. Trager G., Hall E. Culture as communication: A model and analysis. Studies in Culture and Communication. №3. P.137-149.
  12. Trompenaars F., Hampden-Turner Ch. Riding the Waves of Culture: Understanding Cultural Diversity in Business. New York: McGraw-Hill Trade, 1997. 265 р.
  13. Wildman J.L., Griffith R.L. Leading Global Teams. Springer, New York, 2015. 344 p.

Статтю було отримано 03.11.2024