УДК 005.73: 005.311.11: 303.62

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2020-1-11

Тетяна Іванівна ЛЕПЕЙКО
доктор економічних наук, професор, завідувач кафедри менеджменту та бізнесу
Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця
ORCID ID: 0000-0001-8667-509X
E-mail: lepeyko.tetyana@gmail.com
Катерина Олександрівна БАРКОВА
аспірант, викладач кафедри менеджменту та бізнесу
Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця
ORCID ID: 0000-0002-8389-0728
E-mail: katerina.barkova@hneu.net

JEL classification: M14

Анотація

Вступ. Питання визначення типу організаційної культури на підприємстві стає все більш актуальним. Це зумовлюється постійними змінами на всіх рівнях економіки й жорсткою конкуренцією. Саме тому необхідно приділяти більше уваги тому, як реагує компанія в цілому на зміни стратегій. І першим кроком до цього є визначення поточного типу культури і формування низки висновків щодо її сумісності зі стратегією.

Метою наукового дослідження є визначення типу організаційної культури на підприємстві, використовуючи метод опитування.

Результати. Надано визначення терміну «організаційна культура» й представлено узагальнення існуючих підходів до її розуміння. Розглянуто актуальність даної проблеми та доцільність проведення розгорнутого вдосконаленого аналізу. Надано визначення терміну «опитування» і проаналізовано поточну ситуацію. Виявлено, що існуюче анкетування є дещо застарілим і потребує сучасного вдосконалення для підвищення своєї ефективності. Разом з тим було прийнято рішення залишити раніше запропоновану концепцію опитування завдяки відповідності сучасним потребам респондентів. Враховано різноманіття підприємств як за розміром, так і за запропонованою продукцією або послугою у майбутніх впровадженнях результатів розробленого анкетування.

Висновки. Проведений аналіз щодо визначення типу організаційної культури на підприємстві має практичне значення, адже є етапом встановлення сумісності між організаційною культурою та існуючою або майбутньою стратегією, що виступає одним із ключових факторів успіху. В межах подальших досліджень планується побудова матриці сумісності, за допомогою якої буде легко визначити найбільш прийнятну культуру для стратегії.

Ключові слова: організаційна культура, підприємство, менеджмент, анкетування, кваліфікація, стратегія.

Список літератури

  1. Шейн Э. Организационная культура и лидерство, [пер. с англ.]; под ред. В.А. Спивака. СПб.: Питер, 2002. 336 с.
  2. Камерон К. Диагностика и изменение организационной культуры; пер. с англ., под ред. И.В. Андреевой. СПб.: Питер, 2001. 320 с.
  3. Методика діагностики організаційної культури Д. Денісона. Denison Consulting. URL: hppt/www.denisonconsulting.com.
  4. Дил Т., Кеннеди А. Корпоративные клики: определение культур. Эффективный менеджер: взгляды и иллюстрации; под общ. ред. Д. Биллсберри. М.: МИМ Линк, 1999. 98 с.
  5. Захарчин Г. М. Механізм формування організаційної культури на підприємстві. Формування ринкової економіки в Україні. 2009. № 19. С. 241–248.
  6. Типы организационных культур. URL: https://studref.com/366108/psihologiya/tipy_organizatsionnyh_kultur
  7. Баркова К.О. Методи оцінки та аналізу організаційної культури. Сучасні проблеми управління підприємствами: теорія та практика: матеріали міжнародної науково-практичної конференції, (м. Харків – м. Торунь, 3–4 березня 2020 року). С. 27-28.
  8. Божко К.О. Проблеми внутрішньої інтеграції та зовнішньої адаптації організаційної культури на підприємстві. Economic and law paradigm of modern society. Випуск 22. С. 11-14.
  9. Пугачев В. П. Управление персоналом организации: практикум: учеб. Пособие для академического бакалавриата. 2-е изд., испр. и доп. М.: Издательство Юрайт, 2019. 284 с.

Статтю було отримано 11.12.2019