УДК: 621:658.264

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2023-3-55

Самойлик Юлія Василівна,
доктор економіч-них наук, професор, професор кафедри еконо-міки та міжнародних економічних відносин, Полтавський державний аграрний університет
https://orcid.org/0000-0003-1335-2331
Янечко Сергій Вікторович,
аспірант, Київський національний університет технологій та дизайну
https://orcid.org/0009-0002-2115-3287
Рабчук Сергій Віталійович,
аспірант, Київський національний університет технологій та дизайну
https://orcid.org/0009-0003-3463-2540
Щур Олександр Володимирович,
аспірант, Київський національний університет технологій та дизайну
https://orcid.org/0009-0005-9412-4016

JEL classification: K32; O13; Q40

Зазначені особливості принципів енергоменеджменту, яких необхідно дотримуватися під час впровадження проєктів з енергозбереження на об’єктах бюджетної сфери. Акцентовано увагу на доцільності детально аналізувати етапи загального управління якістю енергії, які необхідно враховувати для енергозбереження. Зокрема, наведено деякі перешкоди, які заважають енергоменеджменту створити належні умови для посилення енергозбереження на об’єктах бюджетної сфери. Доведено, що розроблення загальної стратегії впровадження системи енергетичного менеджменту на об’єктах бюджетної сфери є важливим інструментом для створення програми енергозбереження. Підхід до формування енергетичних характеристик на об’єктах бюджетної сфери дозволяє вищому керівництву представити: історичні тенденції споживання, витрати на енергію, рівень компетентності в енергетичному менеджменті; перелік можливих проєктів із зазначенням співвідношення витрат і вигод; вивчення досвіду та результатів, досягнутих в інших установах. Для цього необхідно посилити зобов’язання керівництва, що є важливим для успіху системи енергоменеджменту. Це зобов’язання включає визначення організаційної структури, встанов-лення та затвердження цілей, отримання необхідних ресурсів, а також систематичне поширення та підтримку самої програми енергозбереження. Моделювання організаційної структури системи енергетичного менеджменту базується на взаємопов’язаних компонентах: створення енергоощадного блоку або зони; створення комісії з енергозбереження; наймання консультативної групи. Тому в межах проведеного дослідження пропонується із застосуванням адаптаційних інструментів менеджменту проєктів енергозбереження на початку процесу необхідно визначити пріоритети різних місцевих громад та особливості розташування об’єктів бюджетної сфери, щоб забезпечити справедливий перехід у розподілі ресурсів між об’єктами бюджетної сфери щодо впровадження енергоощадних проєктів у межах стратегії енергетичного менеджменту.

Ключові слова: енергетична діагностика, енергоощадні проєкти, стратегія, енергетичний менеджмент, об’єкти бюджетної сфери.

Література

  1. Міністерства енергетики України. ULR: http://mpe.kmu.gov.ua/minugol/.
  2. Вдовенко Н.М., Федірець О.В., Зось-Кіор М.В., Гнатенко І.А. Роль енергоринку в менеджменті ресурсозбереження і ресурсоефективності конкурентоспроможних підприємств агропродовольчої сфери. Український журнал прикладної економіки. 2020. Том 5. № 4. С. 222-
  3. Грицаєнко М.І., Грицаєнко Г.І. Впровадження системи «розумний будинок» як інвестиції в енергоефективність національної економіки на нанорівні. Відновлювана енергетика та енергоефективність у XXI столітті: матеріали XXII міжнародної науково-практичної конференції. Київ: Інтерсервіс, 2021. С. 136-140.
  4. Договір про заснування Енергетичного Співтовариства № 994_926 від 01.02.2011 р. ULR: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_926#Text.
  5. Енергетичний перехід у 2021 рік/CEM12 Energy Transition Factbook. ULR: https://www.cleanenergyministerial.org /content/uploads/2022/03/bnef-x-bp-energy-transition-factbook-for-cem-final-20210601.pdf.
  6. Про енергетичну ефективність: Закон України № 1818-IX від 13.11.2021 р. ULR: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1818-20#Text.
  7. Про Національний план дій з енергоефективності на період до 2030 року: Розпорядження Кабінету Міністрів України від 10 грудня 2020 року. ULR: http://mpe.kmu.gov.ua/.
  8. Про схвалення Енергетичної стратегії України на період до 2035 року «Безпека, енергоефективність, конкурентоспроможність»: Розпорядження Кабінету Міністрів України від № 605-р від 18.08.2017 р. ULR: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/605-2017-%D1%80#Text.
  9. Про схвалення Національного плану дій з енергоефективності на період до 2030 року: Розпорядження Кабінету Міністрів України № 1803-р від 29.12.2021 р. ULR: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1803-2021-%D1%80#Text.
  10. Стратегія енергетичної безпеки, схвалена розпорядженням Кабінету Міністрів України № 907-р від 04.08.2021 р. ULR: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/907-2021-%D1%80#Text.
  11. Угода про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони № 1678-VII від 16.09.2014 р. ULR: /https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/984_011#Text.

Статтю було отримано 12.07.2023