УДК: 339.138
DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2022-2-43
JEL classification: M30; I20
Анотація
В даний час практично всі освітні установи, в тому числі ЗВО, є реальними учасниками ринкової взаємодії, суб’єктами ринку послуг та ринку праці. В рамках сучасної маркетингової стратегії відносин акцент робиться не тільки на споживача, але й на інших учасників-партнерів, на цільові аудиторії. Все це зумовлює необхідність застосування в діяльності закладів вищої освіти сучасних інструментів маркетингу. Перед вказаними організаціями ставляться завдання по підготовці професіоналів, що будуть затребувані у висококонкурентному ринковому середовищі, сформують індивідуальні кар’єрні траєкторії та будуть постійно підвищувати свої компетенції за рахунок безперервного освітнього процесу протягом всього професійного життя фахівця. Для ефективного просування необхідно використовувати різні комунікаційні технології, поєднуючи їх у систему продуманих стратегічно збудованих дій. Кожна комунікаційна технологія, будь то реклама чи зв’язки з громадськістю, прямий маркетинг чи ярмаркова та виставкова діяльність, має свої особливості для споживачів. Об’єднання різних комунікаційних технологій у систему інтегрованих маркетингових комунікацій дозволяє посилити ефективність кожної з них і, звісно, загальну результативність. ЗВО повинні постійно вимірювати ефективність та успіхи своїх маркетингових стратегій. Ключові показники можна аналізувати та вимірювати: коефіцієнт охоплення студентів, кількість випускників, рівень відсіву студентів, продовження навчання студентів на наступному академічному рівні, індекс працевлаштування випускників. Маркетингові комунікації розглядаються як інструмент залучення покупців та споживачів освітніх послуг, сприяють формуванню сприятливого іміджу, підвищенню впізнаваності та лояльності щодо бренду закладу вищої освіти, формують довгострокові відносини з абітурієнтами, студентами та викладачами. Освітні установи повинні проводити маркетингові дослідження, які забезпечать повніше охоплення клієнтської бази, автоматизувати маркетингову діяльність, контролювати та удосконалювати комплекс маркетингових комунікацій, розробляти та реалізувати програми лояльності для довгострокового співробітництва з учнями та випускниками.
Ключові слова: заклади освіти, комунікації, маркетинг, аудиторія, споживачі послуг.
Список літератури
- Власенко О.П. Маркетингова система розподілу: трансакційний аспект. Інфраструктура ринку. 2018. Вип. 22. С. 62-66.
- Ящук Т.А. Особливості маркетингу освітніх послуг закладу вищої освіти. Економіка, управління та адміністрування. № 4 (90). 2019. С. 100-104.
- Савицька Н. Маркетингова діяльність закладу вищої освіти: теоретичні засади та сценарії розвитку. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/197267471.pdf.
- Грищенко І.М. Професійна освіта в системі економічних досліджень: монографія. К.: Грамота, 2014. 384с.
- Зінчук Н.А. Маркетингові комунікації як фактор успіху навчального закладу на ринку освітніх послуг. URL: http://eprints.zu.edu.ua/17438/1/%D0%97%D1%96%D0%BD%D1%87%D1%83%D0%BA.pdf.
- Саєнко О.О. Аналіз використання комплексу маркетингових комунікацій у просуванні освітніх послуг ВНЗ ІІІ–ІV рівня акредитації. Сталий розвиток економіки. 2012. № 2. С. 266-271.
- Крахмальова Н.А. Ефективність маркетингових комунікацій у сфері вищої освіти. Вища освіта України: теоретичний та науково-методичний часопис. 2014. № 1. С. 171-174.
Статтю було отримано 19.04.2022