УДК 336.34-08

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2024-3-5

Седіков Денис Вікторович,
PhD, Старший викладач, Старший викладач кафедри менеджменту і логістики,
Одеський національний технологічний університет
https://orcid.org/0000-0001-7706-2881
Палвашова Ганна Ігорівна,
Кандидат технічних наук, Доцент, Доцент кафедри менеджменту і логістики,
Одеський національний технологічний університет
https://orcid.org/0000-0002-0852-3397
Асауленко Наталя Валеріанівна,
PhD, Старший викладач, Старший викладач кафедри менеджменту і логістики,
Одеський національний технологічний університет
https://orcid.org/0000-0001-7057-4614

JEL classification: L53 ; L86; P42

У статті висвітлено поняття цифрового менеджменту як сучасного тренду розвитку підприємства. Автори дослідження зазначили, що цифровий менеджмент базується на аспектах сучасного техніко-економічного розвитку суспільства, сучасних креативних підходах управління бізнес-процесами підприємства. Окреслено основні напрями розвитку цифрового менеджменту. З метою вивчення можливості вдосконалення цифрової системи управління на підприємстві рекомендовано проводити оцінку за бальним методом. Акцентовано увагу на тому, що оцінка цифрового управління має здійснюватися в контексті функцій управління: планування, організації, координації, мотивації, контролю. Аналіз показав, що функції планування, організації та координації роботи системи бухгалтерського обліку досліджуваного підприємства функціонують краще, ніж мотивація і контроль. Наголошено, що потреба в цифровому менеджменті відчувається з кожним днем все більше і більше. Це пов’язується з тим, що управлінцями сьогодні стає покоління людей, які, як правило, з раннього дитинства звикають користуватися цифровими технологіями, що дозволяють зручно опрацьовувати інформацію, вільно спілкуватися без географічних обмежень та швидко реагувати на будь-які зміни. Це покоління творчих менеджерів прагне застосувати дані принципи і до бізнес-процесів, що своєю чергою призведе не тільки до вдосконалення бізнес-процесів, але і до вирішення ряду національних і глобальних проблем. Визначено, що на сьогодні основними проблемами цифрового менеджменту є те, що він не достатньо автоматизований і розвинений, щоб функціонувати самостійно, без участі менеджерів. Окрім цього, будь-які зміни в алгоритмі цифровізації потребують залучення великої кількості спеціалістів, що робить процес автоматизації ще більш складним, ніж бізнес-процеси без його участі. Недостатній рівень кваліфікації та недостатня кількість спеціалістів, що можуть вирішувати ці проблеми оперативно, не дозволяють створювати досконалі програмні оболонки з управління бізнесом. У роботі визначені завдання, які потрібно вирішити для того, щоб створити єдину систему автоматизації бізнес-процесів, а також параметри, що дозволяють скласти алгоритми цифровізації менеджменту бізнесу.

Ключові слова: цифровий менеджмент, цифровізація, інформаційні ресурси, інформаційні системи, ефект.

Література

  1. Shevchenko A. Digital era. Just about digital technology. Kyiv: Summit Book, 457 р.
  2. Digital strategy in a time of crisis. McKinsey. URL: http://surl.li/thvno.
  3. Руденко М. В. Цифровізація економіки: нові можливості та перспективи. Економіка та держава. 2018. № 11. С. 61-65.
  4. Піжук О.І. Цифровізація як зміна парадигми розвитку економічних систем. Науковий вісник Ужгородського університету. 2018. № 2. С. 84-91.
  5. Гриценко А.А. Цифровізація як сучасний тренд економічного та суспільного розвитку. Цифрова економіка: зб. матеріалів ІІ Нац. наук.-метод. конф. Київ: КНЕУ, 2019. С. 685-690.
  6. Лісова Р.М. Цифрова трансформація та стратегічне управління бізнес-моделями. Сучасний менеджмент: тенденції, проблеми та перспективи розвитку: тези доповідей учасників V Міжнародної науково-практичної конференції молодих вчених і студентів. Дніпро. 2020. С. 88-90.
  7. Ситник Й.С. Інтелектуалізація систем менеджменту підприємств: концепція, системний моніторинг та моделювання: монографія. Львів. Свічадо. 2017. С. 450-452.
  8. Круп’яник А. Цифрова економіка України: основні фактори розвитку. 2023. URL: http://surl.li/qhqgv.
  9. Кощій О. Діяльність вітчизняних організацій в умовах цифровізації. Економічний форум. 2022. № 1 (4). С. 94-101. DOI: https://doi.org/10.36910/6775-2308-8559-2023-4-12.
  10. Гуренко А.В. Напрями розвитку систем управління в умовах діджиталізації бізнесу в Україні. Економіка і суспільство. 2018. № 19. С. 739-745. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2018-19-113.
  11. Гавриленко Н.Г., Тарасенко І.О. Цифрова економіка як чинник розвитку та формування конкурентних переваг підприємства. Домінанти соціально-економічного розвитку України в умовах інноваційного типу прогресу: збірник тез доповідей II Всеукраїнської науково-практичної конференції здобувачів вищої освіти та молодих учених. Київ: КНУТД, 2021. С. 104-106.
  12. Роджерс Е.М. Дифузія інновацій. Kиїв: Києво-Могилянська академія, 2009. 591 с.
  13. Келлі К. Невідворотне. 12 технологій, що формують наше майбутнє. Київ: Наш формат. 2018. 364 с.
  14. Крамаренко І.С. Реінжиніринг освітнього процесу: від теорії до практики. Миколаїв: ФОП Швец, 2014. 64с.
  15. Іртищева І.О., Тубальцева Н.П., Крамаренко І.С., Гришина Н.В., Сергіичук С.І. Економічнии розвиток на засадах активізації малого підприємництва: історичні процеси та завдання управління. Економіка та держава. 2020. № 5. С. 75-80.
  16. Іртищева І., Крамаренко І., Стегней М., Бойко Є. Економічний механізм забезпечення ресурсозбереження та природокористування в умовах глобальних викликів. Innovation and Sustainability. 2022. № 4. С. 223-231
  17. Іртищева І.О., Крамаренко І.С., Богатирьов К.О., Гришина Н.В., Купчишина О.А., Ракіпов В.Р. Форсайт цифрової трансформації національної економіки та її вплив на забезпечення інноваційного розвитку. Актуальні проблеми інноваційної економіки та права. 2023. № 5. С. 96-101.
  18. Irtyshcheva I., Kramarenko I., Nosar A., Boiko Y., Stehnei M., Zavhorodnij K. The multiplier effect of investment and innovation support for the development of transport and logistics systems: Foreign experience and practice for Ukraine. Journal of Hygienic Engineering and Design. 2023. Vol. 41. Р. 211-219.

Статтю було отримано 02.08.2024