УДК: 658.8
DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2023-4-10
JEL classification: M31; Q13
У статті представлено результати дослідження щодо узагальнення та формування особливостей управління маркетинговою діяльністю підприємств аграрного сектору економіки в умовах повномасштабних воєнних дій. Визначено особливості маркетингу в аграрних підприємствах. Зазначено, що в українській економіці в цілому та в аграрній сфері, зокрема, роль маркетингу є невагомою. Маркетингові заходи пов’язані переважно зі збільшенням продажів та способами нарощування прибутковості підприємств. У воєнний час управлінський персонал націлений на збільшення продажів безпосередньо, тут і зараз, не враховуючи подальші перспективи функціонування та розвитку бізнесу в довгостроковому періоді. Обґрунтовано, що у період повномасштабних воєнних дій маркетингова діяльність трансформувалась: змінилась мета, завдання, принципи, основні функції та інструментарій. При цьому актуальність маркетингу і в кризовий період є беззаперечною, оскільки він спрямований на зниження підприємницьких ризиків, справляючи вплив на підвищення конкурентоспроможності підприємств та допомагаючи виживати бізнесу в складні часи. Зроблено висновок, що в умовах постійних змін та невизначеностей, пандемії Covid-19, повномасштабних воєнних дій, маркетингова діяльність в країні має бути стратегічною та усвідомленою, що надасть більше цілеспрямованості в розвитку аграрного бізнесу. При цьому для ефективного ведення підприємницької діяльності доцільно брати до уваги сучасні маркетингові тренди: швидкість, гнучкість при прийнятті маркетингових рішеннях, маневреність з метою реагування на динамічні зміни; ситуативний підхід; доречність, гуманність та емпатію, соціальну відповідальність; розвиток Digital; підтримку конрагентів, споживачів та економіки країни у цілому. Усі маркетингові дії під час воєнного стану мають узгоджуватися з гуманістичною складовою діяльності бізнес-структур, реакцією на збереження ланцюгів постачання, збуту та стратегією виходу на ринок.
Ключові слова: маркетинг, управління маркетингом, маркетингова стратегія, маркетингові інструменти, аграрний бізнес.
Література
- Сільське господарство та війна: результати воєнного року та прогнози на 2023. URL: https://doba.te.ua/post/64242.
- Нейтер Р. Втрати на $40 млрд: як через війну страждає аграрний сектор України. Українська правда. 2022. URL: https://www.epravda.com.ua/columns/2022/12/19/695167/.
- Рік війни в цифрах для агросектору. УКАБ. URL: https://www.ucab.ua/ua/pres_sluzhba/novosti/rik_viyni_v_tsifrakh_dlya_agrosektoru#:~:text=За%20результатами%202022%20року%20було,рослинних%20олій%20(-17%25).
- Kotsky S. Investment under sirens. Investment under sirens. 2022. URL: http://agro-business.com.ua/agro/podiia/item/25075-investytsii-pid-syrenamy.html.
- Яловега Н.І. Маркетингові комунікації в умовах війни: виклики й шляхи просування товарів. Наукові записки Львівського університету бізнесу та права. Серія економічна. Серія юридична. 2023. Випуск 37. С. 373-379..
- Shkoda T., Savych O. Transformation of marketing in wartime and postwar. Baltic Journal of Economic Studies. 2022. Vol. 8 № 5. Р. 209-216. URL: http://www.baltijapublishing.lv/index.php/issue/article/view/1996/2005.
- Смігунова О.В., Вітковський Ю.П., Міненко С.І., Протас В.А. Деякі аспекти управління просуванням органічної про-дукції на внутрішньому та зовнішньому ринках. Український журнал прикладної економіки та техніки. 2023. № 1. С. 84-89.
- Ghuman Ajit. Are You Doing ‘Peacetime’ Or ‘Wartime’ Product Marketing? Forbes. 2020. URL: https://www.forbes.com/sites/forbescommunicationscouncil/2020/06/08/are-you-doing-peacetime-or-wartime-product-marketing/.
Статтю було отримано 12.09.2023