УДК: 658.8
DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2023-3-1
JEL classification: M31; Q13
У статті представлено результати дослідження щодо узагальнення та формування особливостей управління маркетинговою діяльністю підприємств аграрного сектору економіки в умовах воєнного стану. Визначено особливості маркетингу в аграрних підприємствах. Зазначено, що в українській економіці і зокрема в аграрній сфері роль маркетингу є незначною і пов’язується із заходами для збільшення продажів та способами збільшення прибутку на підприємстві. У воєнний час управлінський персонал націлений на збільшення продажів тут і зараз, не враховуючи перспектив функціонування бізнесу в довгостроковому періоді. Обґрунтовано, що у період воєнного стану маркетинг зазнав трансформацій, змінив мету, завдання, принципи, основні функції та інструменти. Водночас він залишається актуальним під час війни, оскільки спрямований на зниження ризиків підприємств, впливає на підвищення їхньої конкурентоспроможності, допомагає вижити підприємцям в теперішні складні часи. Зроблено висновок, що в умовах постійних змін та невизначеностей, пандемії, воєнних дій в країні до маркетингу треба підходити стратегічно та усвідомлено, що надасть більше цілеспрямованості в розвитку бізнесу. При цьому для ефективного ведення підприємницької діяльності доцільно брати до уваги сучасні маркетингові тренди: швидкість, гнучкість в маркетингових рішеннях, маневреність з метою реагування на динамічні зміни; ситуативність; доречність, гуманність, соціальну відповідальність; розвиток Digital; підтримку контрагентів, споживачів та економіки країни у цілому та ін. Усі маркетингові дії під час воєнного стану мають узгоджуватися з гуманістичною складовою діяльності бізнесу, реакцією на збереженість ланцюгів постачання, збуту та стратегією виходу на ринок.
Ключові слова: маркетинг, маркетингова діяльність, управління маркетингом, маркетингова стратегія, інструменти маркетингу, конкурентоспроможність підприємств, аграрний бізнес.
Література
- Бутнік-Сіверський О.Б., Земко Г.В. Маркетингові інструменти в умовах сучасної маркетингової діяльності підприємств-виробників харчової промисловості. Науково-виробничий журнал «Наукові праці НУХТ». 2019. Том 25. № 3. С. 59-67. URL: https://dspace.nuft.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/30588/1/marketing%20tools.pdf.
- Ghuman A. Are You Doing ‘Peacetime’ Or ‘Wartime’ Product Marketing?. Forbes. 2020. URL: https://www.forbes.com/sites/forbescommunicationscouncil/2020/06/08/are-you-doing-peacetime-or-wartime-product-marketing/.
- Коростова І.О. Стан та перспективи маркетингу під час війни. Цифрова економіка та економічна безпека. 2022. Випуск 2(02). С. 52-55. URL: http://dees.iei.od.ua/index.php/journal/article/view/66/63.
- Котлер Ф., Бобров В.Б. Основы маркетинга. 1990. Центр гуманитарных технологий. URL:https://gtmarket.ru/library/basis/5091/5092.
- Красовська О.Ю. Маркетингові інструменти в діяльності підприємства. Причорноморські економічні студії. 2018. Випуск 29. С. 104-108. URL: http://bses.in.ua/journals/2018/29_1_2018/23.pdf.
- Небилиця О.А. Особливості управління маркетинговою діяльністю підприємств аграрного сектору економіки в умовах воєнного стану. URL: http://repository.hneu.edu.ua/bitstream/123456789/28634/1/Небилиця_О.А..pdf.
- Россоха В.В. Маркетинговий менеджмент в системі управління підприємством. АгроІнКом. 2012. № 10-12. С. 108-112. URL: https://ekmair.ukma.edu.ua/server/api/core/bitstreams/f42adffd-87a1-4c38-b077-b319915e34ba/content.
- Shkoda T., Savych O. Transformation of marketing in wartime and postwar. Baltic Journal of Economic Studies. 2022. Vol. 8 No. 5. рр. 209-216. URL: http://www.baltijapublishing.lv/index.php/issue/article/view/1996/2005.
- Яловега Н.І. Маркетингові комунікації в умовах війни: виклики й шляхи просування товарів. Наукові записки Львівського університету бізнесу та права. Серія економічна. Серія юридична. 2023. Випуск 37. С. 373-379. URL: https://nzlubp.org.ua/index.php/journal/article/view/824/749.
- Прокопенко О. Сільське господарство України за 2021 рік: Статистичний збірник. Київ: Державна служба статистики. 2022. 220 с. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/.
- Сільське господарство та війна: результати воєнного року та прогнози на 2023. URL: https://doba.te.ua/post/64242.
- Нейтер Р. Втрати на $40 млрд: як через війну страждає аграрний сектор України. Українська правда. URL: https://www.epravda.com.ua/columns/2022/12/19/695167/.
- Рік війни в цифрах для агросектору. УКАБ. URL: https://www.ucab.ua/ua/pres_sluzhba/novosti/rik_viyni_v_tsifrakh_dlya_agrosektoru#:~:text=За%20результатами%202022%20року%20було,рослинних%20олій%20(-17%25).
- Сільське господарство та війна: результати воєнного року та прогнози на 2023. URL: https://doba.te.ua/post/64242.
- Чернова В. Комунікації-маркер стійкості економіки. Як війна впливає на попит на маркетинг і PR в Україні. Українська правда. URL: https://www.epravda.com.ua/columns/2023/01/5/695713/.
- Маркетингове управління підприємством. URL: https://pidru4niki.com/1652020559271/marketing/marketingove_upravlinnya_pidpriyemstvom.
- Керування маркетингом. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Керування_маркетингом.
- Інструменти та методи інтернет-маркетингу для малого та середнього бізнесу. URL: https://online.novaposhta.education/blog/instrumenti-ta-metodi-internet-marketingu-dlya-malogo-ta-serednogo-biznesu.
- 9 маркетингових інструментів, які повинні бути у вашому бізнесі у 2022 році. URL: https://www.ranktracker.com/uk/blog/9-must-have-marketing-tools-for-your-business-in-2022/.
Статтю було отримано 15.07.2023