УДК 338.48:640.58:004
DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2024-3-4
JEL classification: L83
Стаття присвячена дослідженню особливостей та основних напрямів трансформації готельно-ресторанних послуг в умовах цифровізації. Доведено, що передумовами для впровадження цифрових технологій у готельно-ресторанному бізнесі є зростаюча конкуренція, потреба в підвищенні ефективності операцій та покращенні якості обслуговування клієнтів. Сюди також входять зміни в споживчих очікуваннях, де клієнти все більше цінують зручність онлайн-замовлень, швидкість обробки транзакцій та персоналізований підхід. Встановлено, що під впливом процесів цифровізації в усіх сферах життя сучасні ресторани активно впроваджують цифрові технології, використання яких дозволяє автоматизувати та оптимізувати більшість операційних процесів. Попри зростання цифрової активності, вітчизняні ресторани на сьогодні все ще не досягли таких темпів цифровізації, як інші галузі або аналогічні підприємства в окремих країнах глобального оточення. Це підтверджується недостатньо високою питомою вагою електронних продаж (близько 12% ) та низьким рівнем упровадження технологій BIG DATA (8,9%) у сфері управління та аналітики ресторанних господарств. Проведені дослідження показали, що найшвидшими темпами в готельно-ресторанному обслуговуванні впроваджуються такі інструменти цифровізації: цифровий маркетинг, розвиток цифрових платформ з доставки їжі (FoodTech), автоматизовані системи управління та інтерактивні технології. Цифрова трансформація через впровадження сучасних технологій у бізнес-процеси закладів громадського харчування дозволяє оперативно адаптуватися до змінюваних умов ринку, що своєю чергою підвищує конкурентоспроможність ресторанного бізнесу. Аргументовано, що ефективність процесів цифровізації ресторанних послуг залежить від вибору найбільш оптимального співвідношення між програмними засобами і цифровими інструментами та автентичними особливостями кожного ресторану, цільового кола клієнтів, їх смаків і уподобань та іміджевою стратегією позиціювання на ринку громадського харчування.
Ключові слова: цифровізація, цифрові інструменти, готельно-ресторанний бізнес, автоматизовані системи управління, цифрова трансформація готельно-ресторанних послуг, цифровий маркетинг.
Література
- Компанець К.А. Навродська Т.А., Мороз К.О. Роль Інтернет-технологій у розвитку підприємства сфери послуг. Інтелект XXI. 2018. № 5. С. 66-70.
- Державна служби статистики України. URL: https://www.ukrstat.gov.ua.
- Бовш Л., Комарніцький І., Приходько К. Фулфілмент цифрового маркетингу у ресторанному бізнесі. Ресторанний і готельний консалтинг. Інновації. 2022. № 5(1). С. 37-51.
- Mobile World Congress Offers Food For Thought. URL: https://go.forrester.com/blogs/mobile-world-congress-offersfood-for-thought.
- Даниленко О.В., Зоценко Л.М., Братіцел М.Л. Пріоритети розвитку цифрових технологій у ресторанному бізнесі (foodtech) в Україні. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Економіка і управління. 2019. Том 30 (69). №2. С. 95-101.
- Камушков О., Жилко О., Незвещук-Когут Т. Технології автоматизації системи управління у закладах ресторанного господарства. Економіка та суспільство. 2022. № 43.
- Олійник О.В., Шестакова А.В. і Ярмолюк Д.І. Напрями цифровізації ресторанного бізнесу. Економіка, управління та адміністрування. 2023. № 1(103). С. 15-21. DOI: https://doi.org/10.26642/ema-2023-1(103)-15-21.
- Іртищева І.О., Стегней М.І., Михайлов М.С. Методичні підходи до оцінки рівня інноваційного розвитку регіону. Економіка та суспільство: електронний науковий фаховий журнал. 2018. № 16. С. 586-593.
Статтю було отримано 22.07.2024