УДК 339.137

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2019-3-45

Олексій Володимирович Прокопенко
кандидат філософських наук, доцент кафедри загальноосвітньої підготовки,
Луганський національний аграрний університет
ORCID ID: 0000-0002-7549-1137

JEL classification: L13

Анотація

В статті досліджені питання розвитку теоретичного змісту конкуренції і положень формування конкурентних відносин. Доведено, що зміни в ринковому середовищі привертають увагу до конкурентних відносин в першу чергу. Встановлено, що дослідження в сфері теорії конкуренції пройшли довгий і складний шлях розвитку. Еволюція поглядів різних науковців окреслює різні напрями й можливості її розуміння в розрізі сфер пристосування. Виокремлено, що представники класичної школи політекономії визначали конкуренцію через макроекономічні моделі. Розуміння конкуренції через проблематику поєднання з монополізмом знайшли своє відображення в умовах кризи. Це спричинило формування розвитку конкурентних відносин з одночасним залученням державного регулювання. Представниками інституціонального напряму окреслено необхідність залучення інновацій в забезпечення розвитку. Одночасно розуміння конкурентних відносин повністю зіставлялося з формуванням теорії організації. Визначено, що еволюція конкурентних відносин залучила також розвиток поведінкової економічної теорії. Цьому сприяли результати змін ринкових відносин, які адаптувались відповідно до змін економічної поведінки ринкових суб’єктів. Досліджено особливості формування конкуренції для різних за розмірами суб’єктів. Приділено увагу розвитку конкурентних відносин для умов корпорацій. Представлено взаємозв’язок конкуренції з людським капіталом. Доведено, що формування конкурентних переваг повною мірою також залежить від рівня розвитку людського капіталу. Визначено, що представники неоінституціоналізму при дослідженні конкуренції основну увагу приділяли ефективності економіки. Так, на даному етапі важливості набували витрати. Розвиток теорії конкуренції з різних поглядів призвів до формування теорії конкурентної еволюції. Представлено різні моделі формування конкурентних переваг. Доведено необхідність адаптації ринкових суб’єктів до постійних змін ринкового середовища й до залучення окремих моделей теорії конкуренції, в залежності від можливостей формування власних конкурентних переваг на обраних ринках.

Ключові слова: конкуренція, конкурентні відносини, конкурентні переваги, конкурентні моделі, стратегії, ефективність.

Список літератури

  1. Батюк Л.А., Квятко Т.М., Бабко Н.М. Транснаціоналізація національних економічних систем в умовах глобалізації. Вісник Харківського національного технічного університету сільського господарства: Економічні науки. Вип. 200. С. 95-103.
  2. Беккер Г. Избранные труды по экономической теории. Человеческое поведение: экономический поход. С. 220-232.
  3. Варналій З.С. Конкуренція і підприємництво. Монографія. 2015. 463 с.
  4. Гайдук В.А. Конкурентоздатність в умовах сучасного ринку. Економіка та держава. 2007. С. 16–17.
  5. Гэлбрейт Д.К. Новое индустриальное общество. 2004. 75 с.
  6. Довбуш Р.А., Зозуля А.Л. Управління конкурентоспроможністю підприємств. Підручник. 2013. 250 с.
  7. Дороніна М.С. Управління економічними і соціальними процесами підприємства. Монографія. 2002. 432 с.
  8. Іващенко О.В. Економічна сутність категорії «ринок». Вісник ХНАУ. Серія «Економіка і природокористування». 2007. Вип. 5. С. 161-165.
  9. Квятко Т.М. Генезис наукових основ теорії конкуренції. Вісник Харківського національного технічного університету сільського господарства: Економічні науки. 2017. Вип. 182. С. 154-162.
  10. Квятко Т.М. Співвідношення категорій «ефективність» та «конкуренто-спроможність»: теоретичні засади досліджень, загальні риси та особливості. Вісник Харківського національного аграрного університету ім. В. В. Докучаєва: Економічні науки. 2014. Вип. 3. С. 157-162.
  11. Макконел К.Р. Брю С.Л. Экономикс. 1992. 400 с.
  12. Науменко І.В., Науменко А.О. Складові механізму забезпечення економічного зростання сільського господарства. Харківського національного технічного університету сільського господарства: Економічні науки. Вип. 177. С. 99-109.
  13. Отенко І.П., Полтавська Є.О. Управління конкурентними перевагами підприємства. 2015. 212 с.
  14. Портер М. Международная конкуренция. 1995. 896 с.
  15. Портер М. Стратегія конкуренції. 1998. 390 с.
  16. Робинсон Дж. В. Экономическая теория несовершенной конкуренции. 1986. 471 с.
  17. Самуэльсон П. А. Экономика. 1993. 62 с.
  18. Mandych O. et al. Competitive development of subjects of the agri-business: theory and practice. Fundamental and applied researches in practice of leading scientific schools. № 28(4). Р. 86-91.

Статтю було отримано 21.07.2019