УДК: 330.341.2:338.242.2
DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2021-2-3
JEL classification: L26; M31
Анотація
Вступ. Стаття присвячена питанням вивчення управлінського та маркетингового аспектів теоретико-методичних основ розвитку підприємництва в контексті глобалізації. На основі дослідження було акцен-товано увагу на тому, що в період криз та несприятливого зовнішнього середовища, до найбільшої адап-тації та виживання за нестабільних умов здатні підприємства, з прогресивними інноваційними ідеями.
Метою дослідження стало вивчення управлінського та маркетингового аспектів теоретико-методичних основ розвитку підприємництва в контексті глобалізації.
Результати. Доведено необхідність досліджувати парадигму коеволюційних зв’язків інновацій та підприємництва з позицій трансформації економічної теорії. Визначено імпульси зародження феномену підприємництва у світі та в сучасні Україні, які слугували поштовхом для розвитку підприємництва та зумовили зміни традиційної суспільної парадигми підприємництва у науковому світі. Показано, що еволюційні зміни демонструють щільну залежність ефективного розвитку підприємництва від інновацій, які є продуцентами позитивних змін підприємницького середовища, двигуном перетворення рутинного або традиційного підприємництва на інноваційне та обумовлюють підвищену конкурентоздатність підприємств. Акцентовано увагу на тому, що в період криз та несприятливого зовнішнього середовища, до найбільшої адаптації та виживання за нестабільних умов здатні підприємства, з прогресивними інноваційними ідеями. Проаналізовано принципові відмінності між традиційною формою ведення підприємницької діяльності та інноваційною, на цій основі визначено головні імперативи стратегічного управління інноваційною діяльністю як керованого процесу.
Висновки. Запропоновано визначення інноваційного підприємництва, під яким розуміється креативний, творчий і завжди ризикований вид підприємницької діяльності в умовах нестабільності зовнішнього середовища, що виявляється як складнологічний процес розширеного економічного відтворення, який здійснюється юридичною або фізичною особою і спрямований на реалізацію інноваційних проектів, новаторських методів організації праці, виробництво принципово нового товару, послуги, технології, причому результатом такої діяльності є отримання прибутку внаслідок комерціалізації і досягнення суспільної корисності.
Ключові слова: управління, маркетинг, система, розвиток, підприємництво, глобалізація.
Список літератури
- Ареф’єв С. О. Концептуальний підхід формування адаптивного управління на підприємстві. Вісник КНУТД. Випуск 6. 2018. С. 372-376.
- Гнатенко І. А. Визначення інновацій як інструментарію національного підприємництва. Науковий вісник Одеського національного університету імені І. І. Мечникова. Серія «Економіка». Т. 23. Вип. 5 (70). С. 38-42.
- Гнатенко І. Вплив національного інноваційного підприємництва на сталий розвиток ринку праці. Вісник Херсонського державного університету. 2018. № 32. С. 69–72.
- Гнатенко І.А. Методологічні основи інституціонального аналізу національної системи інноваційно-го підприємництва. Науковий журнал «Економічний вісник Запорізької державної інженерної акаде-мії». 2018. № 6 (18). С. 70-74.
- Лояк Л. М. Роль інновацій у розвитку малого підприємництва. Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України. 2016. Вип. 1. С. 110-114.
- Brockova K., Rossokha V., Chaban V., Zos-Kior M., Hnatenko I., Rubezhanska V. Economic mechanism of opti-mizing the innovation investment program of the development of agro-industrial production. Management Theory and Studies for Rural Business and Infrastructure Development. Vol. 43. No. 1. P. 129-135.
- Guo D., Guo Y. Government-subsidized R & D and firm innovation: evidence from China. Research Policy. 2016. № 45(6). Р. 1129-1144.
- Kozhukhіvska R., Parubok N., Petrenko N., Podzihun S., Udovenko I. Methods of assessment of efficiency of creating regional innovative clusters for dynamic development of economics. Investment Management and Financial Innovations. 2017. №14 (3). Р. 302-312.
- Swanson L. Entrepreneurship and Innovation Toolkit. Saskatoon: University of Saskatchewan. 158 р.
- Zos-Kior M., Hnatenko I., Isai O., Shtuler I., Samborskyi O., Rubezhanska V. Management of Efficiency of the Energy and Resource Saving Innovative Projects at the Processing Enterprises. Management Theory and Studies for Rural Business and Infrastructure Development. 2020. Vol.42. No.4. P. 504-515.
Статтю було отримано 25.04.2021