УДК: 339.138
DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2022-2-42
JEL classification: M30; I20
Анотація
В постійно змінюваних соціально-економічних умовах в закладах освіти виникає багато різнопланових проблем, котрі заклади не завжди в змозі самостійно вирішити: фінансово-економічне забезпечення, відповідність переліку спеціальностей вимогам ринку праці, підбір кваліфікаційних педагогічних кадрів, набір абітурієнтів, працевлаштування випускників. Все це вимагає від освітніх організацій, незалежно від їх статусу, активної роботи зі змінними умовами зовнішнього середовища, споживчими уподобаннями та актуальними напрямами у галузі освіти. На сьогоднішній день гостра проблема полягає в тому, що для більшості освітніх організацій маркетингова діяльність досі не є пріоритетним напрямом процесу розв’язання задачі щодо пошуку своїх споживачів для сфери освітніх послуг. Суперечності та проблематика ринку освітніх організацій можуть бути усунені шляхом розробки спеціальної системи управління просуванням послуг на ринку. У цьому необхідно врахувати кон’юнктуру ринку сфери освітніх послуг. Існуючі темпи розвитку ринку сфери освітніх послуг, поява нових форм надання освітніх послуг зумовили посилення конкурентної боротьби, що поряд зі швидкозмінними умовами зовнішнього середовища сприяє перетворенню форм та методів просування послуг сфери освіти, а також вплинуло на зміни маркетингових підходів до продажу освітніх послуг як затребуваного продукту на ринку сфери послуг. З’ясовано, що важливими є такі елементи маркетингових комунікацій, як: реклама, зв’язки з громадськістю, виставкова діяльність, представництво навчального закладу в Інтернеті. Система комунікацій освітньої організації має бути побудована таким чином, щоб маркетингове управління своєчасно та без організаційних складнощів отримувало необхідну йому для ведення професійної діяльності інформацію, але при цьому не перекладало своїх повноважень, особливо в частині збору та агрегування необхідних відомостей, на плечі інших служб університету, що неминуче призведе до конфліктів. Комунікації на ринку освітніх послуг – це постійно діючий обмін інформацією між освітньою організацією та її зовнішнім оточенням, який сприяє максимальному заповненню студентських (учнівських) аудиторій за рахунок повного врахування вимог останніх.
Ключові слова: освітні організації, комунікації, система маркетингових комунікацій, послуги, конкурентоспроможність.
Список літератури
- Котлер Ф., Карен Ф., Фокс А. Стратегічний маркетинг для навчальних закладів. Пер. з англ. К.: УАМ, Вид. Хімджест, 2011. 580 с.
- Яловега Н.І. Маркетингові аспекти комунікаційної діяльності вищих навчальних закладів: Монографія. Полтава: РВВ ПУСКУ, 2008. 178 с.
- Гаркавенко С.С. Маркетинг: підручник. Київ: Лібра, 2002. 712 с.
- Грищенко І., Крахмальова Н. Роль комунікацій у функціонуванні вищих навчальних закладів. URL: knutd.com.ua/…/pdf/…/Gryshchenko_ Krakhmaleva_6.pdf.
- Бернет Дж., Мориарти С. Маркетинговые коммуникации: интегрированный подход. СПб: Питер, 2001. 864 с.
- Ашеров А.Т., Самойлова К.В. Теорія та практика надання освітніх ком’ютерних послуг: навч. посіб. для студентів інженерно-педагог. спеціальностей комп’ютерного профілю. Харків: УІПА, 2011. 114 с.
- Романенко О.О. Концептуальні підходи щодо визначення маркетингових комунікаційних стратегій підприємства. Економічний вісник. 2017. №1. С.140-145
- Маштакова І.О. Маркетинг освітніх послуг: сутність та методи оцінки ефективності. Економічні інновації. Випуск №60. Книга 1. С. 293-301.
Статтю було отримано 15.04.2022