УДК: 378.11
DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2022-3-45
JEL classification: O35; I20
Метою статті є теоретико-методичний аналіз основних теорій щодо управління закладами освіти та перспективи впровадження інновацій у цей процес. У роботі використані такі методи дослідження як: системний аналіз та оглядово-аналітичний. Досліджено чотири основні теорії управління. Визначено їх переваги та недоліки, які враховують специфіку діяльності закладів освіти Китаю та інший країн. Теорія ієрархії наголошує на відмінності розподілу праці на різних рівнях управління закладами освіти. Наголошується, що при побудові інноваційної системи управління слід враховувати розмір закладу, розподіл предметів і дисциплін, формування організаційної системи з ефективним контролем та координацією на нижчих рівнях. Теорія людського капіталу має велике значення у контексті обговорення функції закладів освіти і напрямків впровадження інновацій у систему управління. Розуміння соціальної цінності є важливою основою для визначення функції коледжів і університетів. Повне усвідомлення відмінностей між потребами у людському капіталі та динамізмом розвитку економічних систем визначають масштаб професійного розвитку закладів освіти та всього суспільства. Відповідно теорії конкурентоспроможності, управління закладами освіти не може копіювати набір інноваційних методів управління на підприємствах реального сектору економіки. Впровадження інновацій у систему управління закладами освіти повинно зосередитися на викладанні, наукових дослідженнях та покращенню якості освіти. Наразі досягнуто значного прогресу у реформуванні системи інноваційного управління у коледжах та університетах, але реформа зосереджена в основному на розподілі функцій та системній інтеграції в коледжах та університетах, тоді як першочергова увага повинна приділятися навчанню та науковим дослідженням. Констатується, що кожна з теорій не є ідеальною і не може бути впроваджена у чистому вигляді. Проте, беручи найкраще з кожної теорії, можна побудувати ефективну систему управління, яка буде враховувати джерела фінансування закладу освіти, його структуру, розмір, наукові дослідження, рейтинги та інші фактори, у чому і полягають перспективи подальших досліджень.
Ключові слова: інноваційний розвиток, управління, заклади освіти, інтелектуальний капітал, ієрархія, конкурентоспроможність, економічний розвиток
Список літератури
- Biyase M., Kirsten F. Education and Economic Growth in Cape and Natal Colonie: Learning from History. The Journal of Developing Areas. № 01. DOI: https://doi.org/10.1353/jda.2020.0007.
- Chi W., X Qian. Human Capital Investment in Children: An Empirical Study of Household Child Education Expenditure in China, 2007 and 2011. China Economic Review. DOI: https://doi.org/10.1016/j.chieco.2015.11.008.
- Feng H., Wang Q. Research on Performance Management System of Higher Education. China Higher Education. № 7. Р. 18. DOI: CNKI: SUN: ZGDJ.0.2012-07-010.
- Guo Y.Q. The evaluation system construction of scientific research benefit in universities based on AHP. Public finance research. 2014. № 2. Р. 55-58.
- Huang J.Y., Wang J.M. Research on the Performance Evaluation mechanism of Higher Education Investment. Jiangsu Higher Education. № 6. Р. 62. DOI: https://doi.org/10.13236/j.cnki.jshe.2015.06.018.
- James G. The establishment of a performance-driven system for Australian higher education. Public Management Review. 2007. Р. 231-252. DOI: https://doi.org/10.1080/14719030701340390.
- Jinusha P. Innovative Financing of Higher Education: Changing Options and Implications. Higher Education for the Future. 2018. № 01. Р. 61-74. DOI: https://doi.org/10.1177%2F2347631117738644.
- Metcalfe A.S. The geography of access and excellence: spatial diversity in higher education system design.Higher Education. № 2. Р. 215. DOI: https://doi.org/10.1007/s10734-008-9191-8.
- Pedro N.T., Jung C.S. The International Encyclopedia of Higher Education Systems and Institutions. Springer, Dordrecht. DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-017-8905-9.
- Qi Y.G. On Educational Performance and Educational Performance Management. Teacher Education Research. 2019. № 5. Р. DOI:CNKI: SUN: GDSZ.0.2019-05-001.
- Salau O., Osibanjo A., Adeniji A. Data regarding talent management practices and innovation performance of academic staff in a technology-driven private university. 2018. Р. 1040-1045. DOI: https://doi.org/10.1016/j.dib.2018.05.081.
- Wang T.Y. Strengthening the financial budget management of higher education. Financial research. № 5. Р. 52-53. DOI: CNKI: SUN: SJYJ.0.2000-05-015.
Статтю було отримано 27.10.2022