УДК: 631.1:338.2

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2023-4-2

Красноруцький Олексій Олександрович,
доктор економічних наук, професор, в.о. директора,
Інститут тваринництва Національної академії аграрних наук України
https://orcid.org/0000-0003-1744-3257
Сенчук Ігор Іванович,
доктор економічних наук, доцент, доцент кафедри правоохоронної діяльності та поліціїстики,
Харківський університет внутрішніх справ
https://orcid.org/0000-0003-0025-8143
Марченко Валерій Анатолійович,
кандидат економічних наук, старший науковий співробітник, завідувач лабораторії економіки та маркетингу інновацій,
Інститут тваринництва Національної академії аграрних наук України
https://orcid.org/0000-0002-9739-4987
Смігунова Олена Вікторівна,
кандидат економічних наук, доцент, старший науковий співробітник лабораторії економіки та маркетингу інновацій,
Інститут тваринництва Національної академії аграрних наук України
https://orcid.org/0000-0002-9660-3361

JEL classification: M31; Q13

Особливість управління конкурентоспроможністю аграрних та агросервісних підприємств пов’язана з тим фактом, що їхня господарська діяльність перебуває під впливом багатьох чинників, які мають різну інтенсивність та спрямованість в різних умовах. При цьому значна частина проблем, з якими стикаються такі підприємства, може бути вирішена шляхом вдосконалення управління їх активністю виробничо-комерційного характеру, передусім, маркетингом їх продукції, що є ключовою сферою діяльності у визначенні напрямів господарювання за умов ринкової економіки. Виробничо-комерційна діяльність будь-якого підприємства характеризується циклічністю і збут виступає її вирішальною стадією, адже на ній відбувається формування фінансових результатів діяльності підприємства. Забезпечення максимізації прибутку від реалізації продукції підприємства як основної задачі вдосконалення управління системою маркетингу вимагає передусім зосередження зусиль на корекції збутової політики підприємства. Вирішення проблеми розривів у часі та просторі, що відділяють товар від споживача, вимагає ефективного використання різних каналів розподілу та спільних зусиль виробника і посередників, спрямованих на узгодження й реалізацію маркетингових стратегій, створення конкурентних переваг. Посередницькі структури, що формують більшість каналів розподілу продукції, спроможні забезпечити реалізацію численних маркетингових функцій. Планування збутової діяльності пов’язане з вибором каналу розподілу, числа посередників, способів їх заохочення, чи їх впливом на реалізацію цінової та товарної політики підприємства. Критеріями вибору посередників є їх досвід, економічні результати співробітництва з ним, платоспроможність, сумісність при роботі з іншими організаціями, репутація. Визначено, що відносини виробника з посередниками будуються шляхом кооперування виробника з посередниками, довгострокового партнерства чи плануванням розподілу, за якого виробник сумісно з посередником здійснює збут своєї продукції в найефективніший спосіб.

Ключові слова: управління маркетингом, виробничо-збутова діяльність, канали збуту, агросервісні підприємства.

Література

  1. Jobber, Lancaster G.,  Meunier-FitzHugh K. Le. Selling and Sales Management. Pearson UK, 2019, 496 р.
  2. Kotler F. Fundamentals of Marketing, Additional Dimensions. Selections from the Literature. McGraw-Hill. 1975. 561 p.
  3. Россоха В.В., Шарапа О.М. Управління збутовою діяльністю аграрних підприємств у трансакційному вимірі. Економіка АПК. 2017. № 4 С. 67-77.
  4. Данько Ю.І., Жмайлов В.М., Блюмська-Данько К.В. Конкурентні засади розвитку інноваційної маркетингової діяльності в аграрній сфері. Актуальні проблеми інноваційної економіки. 2017. № 2. С. 48-55.
  5. Чичкало-Кондрацька І.Б., Новицька І.В. Світовий досвід просування органічної продукції. Ефективна економіка. 2018. № 2. URL: http:// www.economy.nayka.com.ua/pdf/2_2018/10.pdf.
  6. Красноруцький О.О. Системи управління збутовою діяльністю аграрних підприємств: стратегія, механізми, інструментарій: монографія. Херсон: Гринь Д.С., 2012. 347 с.
  7. Onegina V., Babenko V.A., Kravchenko Y., Vitkovskyi Y., Anisimova O. Management of Product Quality and Competitiveness of Agricultural Enterprises in the Context of International Integration. International Journal of Information Technology Project Management (IJITPM). 2022. 13(2). рр. 1-14. DOI: http://doi.org/10.4018/IJITPM.311845.
  8. Mahiiovych R., Zelisko N. Increasing the competitiveness of agricultural enterprises in conditions of economic risks. Scientific Papers Series Management, Economic Engineering in Agriculture and Rural Development. 2022. Vol. 22. Issue 1. P. 385-392.
  9. Красноруцький О.О., Міненко С.І. Побудова комплексного механізму управління конкурентоспроможністю аграрного підприємства в умовах еволюції ринкових відносин. Актуальні проблеми інноваційної економіки. 2020. № 3. С. 18-24.
  10. Смігунова О.В., Вітковський Ю.П., Міненко С.І., Протас В.А. Деякі аспекти управління просуванням органічної продукції на внутрішньому та зовнішньому ринках. Український журнал прикладної економіки та техніки. 2023. № 1. с. 84-89. DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2023-1-12.

Статтю було отримано 08.09.2023