УДК 631.15:304.3:351.84

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2024-3-48

Оваденко Вікторія,
аспірант кафедри маркетингу та міжнародної торгівлі,
Національний університет біоресурсів і природокористування України
https://orcid.org/0000-0002-2829-4616

JEL classification: M14; Q18

В статті досліджено процес еволюції формування та розвитку економічного змісту поняття «корпоративна соціальна відповідальність». Обґрунтовано низку ключових термінів, основних положень та теоретико-методичних підходів до формування категорії «корпоративна соціальна відповідальність». Здійснено інтерпретацію теоретичного змісту поняття «корпоративна соціальна відповідальність». Визначено, що категорія «корпоративна соціальна відповідальність» є одним із складових  елементів концепції сталого розвитку. Проаналізовано специфічні особливості застосування в практиці менеджменту різноманітних підходів щодо визначення економічного змісту поняття «корпоративна соціальна відповідальність». Сформовано ключові особливості корпоративної соціальної відповідальності; ідентифіковано рівні корпоративної соціальної відповідальності в аграрному бізнесі. Специфічні особливості внутрішньої і зовнішньої корпоративної соціальної відповідальності є предметом особливої уваги цього дослідження. Встановлено, що наразі відсутнє усталене визначення поняття «корпоративна соціальна відповідальність в агробізнесі». На сьогодні у значній кількості наукових досліджень та у практичній діяльності підприємств і організацій наведено низку різноманітних визначень сутності та змісту цього терміну. У широкому значенні термін «корпоративна соціальна відповідальність у агробізнесі» – це цілеспрямований вплив агробізнесу на суспільство з метою формування позитивного іміджу підприємств аграрного сектору економіки України. Керівники аграрних формувань, які провадять діяльність у сфері корпоративної соціальної відповідальності, використовують різні теоретичні підходи до визначення сутності цього поняття. Вважаємо, що найприйнятнішим є підхід, згідно з яким корпоративна соціальна відповідальність у агробізнесі трактується як відповідальність аграрного формування перед зацікавленими сторонами (власним персоналом, споживачами, суспільством, громадськими організаціями, органами державної влади та ін.), з якими організація  взаємодіє у процесі власної діяльності.

Ключові слова: соціальна відповідальність, корпорація, корпоративна соціальна відповідальність, концепція реалізації державної політики у сфері сприяння розвитку соціально відповідального бізнесу в Україні, агробізнес, механізм реалізації концепції КСВ в агробізнесі.

Література

  1. Андріяш В., Верба С. Теоретичні підходи до сутності «корпоративна соціальна відповідальність». Наукові праці МАУП. Політичні науки та публічне управління. 2023. Випуск 2 (68). С. 1-5.
  2. Денисенко Л., Заєць Т. Вплив корпоративної соціальної відповідальності на корпоративне управління. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2012. № 5. Том 1. С. 134-136.
  3. Котлер Ф., Лі Н. Корпоративна соціальна відповідальність. Як зробити якомога більше добра для вашої компанії та суспільства. Київ. 2005. 302 с.
  4. Мазуренко В., Засенко О. Сучасна концепція корпоративної соціальної відповідальності у міжнародному бізнесі. Ефективна економіка. 2012. № 6. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ efek.2012.6.7.
  5. Матвійчук Л., Ткач К. Генеза концепцій корпоративної соціальної відповідальності. Вісник Мукачівського державного університету. 2016. Випуск 6. С. 332-337.
  6. Колот А.М., Грішнова О.А. Соціальна відповідальність: теорія і практика розвитку: монографія. Київ. 2012. 501 с.
  7. Business for Social Responsibility. Overview of Corporate Social Responsibility. Geneva. 2003. 28 р.
  8. Fukuyama F. Social Capital and Civil Society. IMF Working Paper WP/00/74. 2000. 165 p.
  9. Garriga E., Untangling D. The Jungle of Corporate Social Responsibility Theories. Journal of Business Ethics. 2004. Р. 51-
  10. Promoting a European framework for corporate social responsibility. Green Paper. European Commission, Directorate-General for Employment and Social Affairs Unit EMPL. D.1. 2001. 44 р.
  11. Simon Z., Sabapathy J., Dossing Н., Swift Т. Responsible Competitiveness. Corporate Responsibility Clusters in Action. 2003. 120 p.
  12. The Challenges of Corporate Social Responsibility. Towards Constructive Partnership. The Phillip Morris Institute for Public Policy Research ASBL. Brussels, Belgium, 2000. 220 р.
  13. Porter M., Kramer M. Strategy and Society: the Link Between Competitive Advantage and Corporate Social Responsibilityю Harvard Business Review. 2006. P. 1-
  14. Бойко О. Соціальна відповідальність бізнесу у період воєнного стану. 2022. URL: https://eba.com.ua/sotsialna-vidpovidalnist-biznesu-u-period-voyennogo-stanu/.
  15. Khrystenko O., Zhartovska V. Соціальна відповідальність в управлінні персоналом підприємства: реалії часу. Науковий журнал Економіка і регіони. 2019. Том 4(75). С. 113-120.
  16. Національний стандарт України. «Настанови щодо соціальної відповідальності». ДСТУ ISO 26000:2019. Наказ № 523 від 29.12.2020 р.
  17. Редькіна О.С. Корпоративна соціальна відповідальність: моделі та управлінська практика: підручник. Київ: Вид-во «Фарбований лист», 2011. 480 с.
  18. Caroll A.B. Corporate Social Responsibility: Evolution of Definitional Construct. Business and Society. 1999. Vol. 38. P.268-
  19. Коваль О.П. Корпоративна соціальна відповідальність під час війни та в повоєнному відновленні. Центр ек. і соц. досліджень. НІСД: Київ. 2023. 4 с.

Статтю було отримано 20.07.2024