УДК 631.15:304.3:351.84
DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2024-3-48
JEL classification: M14; Q18
В статті досліджено процес еволюції формування та розвитку економічного змісту поняття «корпоративна соціальна відповідальність». Обґрунтовано низку ключових термінів, основних положень та теоретико-методичних підходів до формування категорії «корпоративна соціальна відповідальність». Здійснено інтерпретацію теоретичного змісту поняття «корпоративна соціальна відповідальність». Визначено, що категорія «корпоративна соціальна відповідальність» є одним із складових елементів концепції сталого розвитку. Проаналізовано специфічні особливості застосування в практиці менеджменту різноманітних підходів щодо визначення економічного змісту поняття «корпоративна соціальна відповідальність». Сформовано ключові особливості корпоративної соціальної відповідальності; ідентифіковано рівні корпоративної соціальної відповідальності в аграрному бізнесі. Специфічні особливості внутрішньої і зовнішньої корпоративної соціальної відповідальності є предметом особливої уваги цього дослідження. Встановлено, що наразі відсутнє усталене визначення поняття «корпоративна соціальна відповідальність в агробізнесі». На сьогодні у значній кількості наукових досліджень та у практичній діяльності підприємств і організацій наведено низку різноманітних визначень сутності та змісту цього терміну. У широкому значенні термін «корпоративна соціальна відповідальність у агробізнесі» – це цілеспрямований вплив агробізнесу на суспільство з метою формування позитивного іміджу підприємств аграрного сектору економіки України. Керівники аграрних формувань, які провадять діяльність у сфері корпоративної соціальної відповідальності, використовують різні теоретичні підходи до визначення сутності цього поняття. Вважаємо, що найприйнятнішим є підхід, згідно з яким корпоративна соціальна відповідальність у агробізнесі трактується як відповідальність аграрного формування перед зацікавленими сторонами (власним персоналом, споживачами, суспільством, громадськими організаціями, органами державної влади та ін.), з якими організація взаємодіє у процесі власної діяльності.
Ключові слова: соціальна відповідальність, корпорація, корпоративна соціальна відповідальність, концепція реалізації державної політики у сфері сприяння розвитку соціально відповідального бізнесу в Україні, агробізнес, механізм реалізації концепції КСВ в агробізнесі.
Література
- Андріяш В., Верба С. Теоретичні підходи до сутності «корпоративна соціальна відповідальність». Наукові праці МАУП. Політичні науки та публічне управління. 2023. Випуск 2 (68). С. 1-5.
- Денисенко Л., Заєць Т. Вплив корпоративної соціальної відповідальності на корпоративне управління. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2012. № 5. Том 1. С. 134-136.
- Котлер Ф., Лі Н. Корпоративна соціальна відповідальність. Як зробити якомога більше добра для вашої компанії та суспільства. Київ. 2005. 302 с.
- Мазуренко В., Засенко О. Сучасна концепція корпоративної соціальної відповідальності у міжнародному бізнесі. Ефективна економіка. 2012. № 6. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ efek.2012.6.7.
- Матвійчук Л., Ткач К. Генеза концепцій корпоративної соціальної відповідальності. Вісник Мукачівського державного університету. 2016. Випуск 6. С. 332-337.
- Колот А.М., Грішнова О.А. Соціальна відповідальність: теорія і практика розвитку: монографія. Київ. 2012. 501 с.
- Business for Social Responsibility. Overview of Corporate Social Responsibility. Geneva. 2003. 28 р.
- Fukuyama F. Social Capital and Civil Society. IMF Working Paper WP/00/74. 2000. 165 p.
- Garriga E., Untangling D. The Jungle of Corporate Social Responsibility Theories. Journal of Business Ethics. 2004. Р. 51-
- Promoting a European framework for corporate social responsibility. Green Paper. European Commission, Directorate-General for Employment and Social Affairs Unit EMPL. D.1. 2001. 44 р.
- Simon Z., Sabapathy J., Dossing Н., Swift Т. Responsible Competitiveness. Corporate Responsibility Clusters in Action. 2003. 120 p.
- The Challenges of Corporate Social Responsibility. Towards Constructive Partnership. The Phillip Morris Institute for Public Policy Research ASBL. Brussels, Belgium, 2000. 220 р.
- Porter M., Kramer M. Strategy and Society: the Link Between Competitive Advantage and Corporate Social Responsibilityю Harvard Business Review. 2006. P. 1-
- Бойко О. Соціальна відповідальність бізнесу у період воєнного стану. 2022. URL: https://eba.com.ua/sotsialna-vidpovidalnist-biznesu-u-period-voyennogo-stanu/.
- Khrystenko O., Zhartovska V. Соціальна відповідальність в управлінні персоналом підприємства: реалії часу. Науковий журнал Економіка і регіони. 2019. Том 4(75). С. 113-120.
- Національний стандарт України. «Настанови щодо соціальної відповідальності». ДСТУ ISO 26000:2019. Наказ № 523 від 29.12.2020 р.
- Редькіна О.С. Корпоративна соціальна відповідальність: моделі та управлінська практика: підручник. Київ: Вид-во «Фарбований лист», 2011. 480 с.
- Caroll A.B. Corporate Social Responsibility: Evolution of Definitional Construct. Business and Society. 1999. Vol. 38. P.268-
- Коваль О.П. Корпоративна соціальна відповідальність під час війни та в повоєнному відновленні. Центр ек. і соц. досліджень. НІСД: Київ. 2023. 4 с.
Статтю було отримано 20.07.2024