УДК 631.11:631.1:330.33.012

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2024-4-13

Бойко Євгенія Олександрівна,
д.е.н., професор, професор кафедри менеджменту,
Національний університет кораблебудування імені адмірала Макарова
https://orcid.org/0000-0003-1874-5433
Вернюк Наталія Олександрівна,
кандидат економічних наук, доцент,
Уманський національний університет садівництва
https://orcid.org/0000-0001-9478-5088
Бойко Олег Сергійович,
аспірант, Уманський національний університет садівництва
https://orcid.org/0009-0001-8814-6308

JEL classification: Q10; L21

Сучасний рівень конкуренції між аграрними підприємствами як на зовнішньому, так і на внутрішньому ринку змушують керівників до переходу на нові підходи в управлінні. Серед сучасних інноваційних методів управління найбільш прогресивним виявився процесний підхід. Більшість організацій, що його застосовують, визначають значні конкурентні переваги перед іншими. Саме тому в сучасних умовах розвитку для підприємств агарної сфери перспективним є використання процесного підходу управління. Дослідження сутності процесного підходу та переваг його використання є актуальним для національних аграрних підприємств. Формулювання цілей статті (постановка завдання). Метою написання статті є процес аналізу теоретичних підходів щодо сутності, класифікації, переваг і недоліків управління бізнес-процесами в аграрній сфері. Результати. Розкрито сутність та класифікацію бізнес-процесів агарних підприємств, що дало змогу систематизувати основні переваги переходу на процесний підхід управління. Здійснено теоретичне дослідження особливостей процесного підходу управління. Отриманий результати в ході дослідження відповідного досвіду використання процесного підходу підприємствами підтверджує сформовані висновки про результативність і ефективність цього підходу управління не лише аграрними підприємствами, а й за іншими видами економічної діяльності. Наголошено, що керівники підприємств визначають значні переваги використання процесного підходу управління за рахунок цифровізації та автоматизації бізнес-процесів. Визначено, що під бізнес-процесом варто розуміти сукупність взаємопов’язаних робіт  із виготовлення готової агропродукції або виконання послуг на основі споживання ресурсів. Доведено, що управління бізнес-процесами спрямоване на виконання якісного обслуговування споживачів (клієнтів) з урахуванням входу і виходу бізнес-процесу. При цьому в ході управління бізнес-процесами всі матеріальні, фінансові та інформаційні потоки розглядаються у взаємодії. Наголошено, що ефективність функціонування відповідного бізнес-процесу ґрунтується  на використанні інформаційних систем. Створення відповідних інформаційних систем здійснюється для підприємств за індивідуальним замовленням. Отже, перехід на бізнес-процесне управління вважається не тільки довгостроковим у реалізації, а й фінансово затратним.

Ключові слова: управління бізнес-процесами, аграрна сфера, цифровізація, автоматизація.

Література

  1. Кононова І.В. Аналіз підходів до управління підприємством у сучасних умовах. Прометей. 2013. No1 (40). С. 146-151.
  2. Миронова О.О. Формування системи управління сільськогосподарськими підприємствами в межах процесного підходу. Вісник ХДУ. Серія: Економічні науки. 2018. Том 1. № 29. С. 173-176.
  3. Костіна О.М. Діагностика та управління бізнес-процесами у контексті антикризового управління підприємством. Економіка та суспільство. 2017. №10. URL: http://www.repository.hneu.edu.ua/bitstream/123456789/16931/1/%D0%9A%D0%BE%D1%81%D1%8281%D1%82%D0%B2%D0%BE%D0%BC.pdf.
  4. Коюда В.О. Характеристика та наповнюваність бізнес-процесів як бази ефективного використання потенціалу підприємства. Бізнес-навігатор. 2018. Випуск 1-1 (44). С. 140-147.
  5. Дячков Д.В., Ананьєва Ю.В. Концептуальні аспекти стратегічного управління суб’єктами господарювання агропродовольчої сфери. Інфраструктура ринку. 2021. Випуск 60. С. 80-86.
  6. Лисенко О.А. Класифікація бізнес-процесів на промислових підприємствах: теоретичні аспекти. Університетські наукові записки. 2013. № 2. С. 190-197.
  7. Ареф’єва О.В., Луцька Т.В. Бізнес-процеси підприємств сфери послуг: фактори, формування, конкурентоспроможність: монографія. Київ: Вид. Європейського ун-ту, 2009. 96 с.
  8. Виноградова О.В. Реінжиніринг бізнес-процесів у сучасному менеджменті: монографія. Донецьк: ДонДУЕТ, 2005. 96 с.
  9. Козаченко А.В., Ляшенко А.Н., Ладыко И.Ю. Управление крупным предприятием: монография. Киев: Либра, 2006. 384 с.
  10. Чорнобай Л.І., Дума О.І. Бізнес-процеси підприємства: класифікація та структурно-ієрархічна модель. Економічний аналіз. 2015. Том 22. № 2. С. 171-182.
  11. Шемаєва Л.Г., Безгін К.С. Управління якістю бізнес-процесів на підприємстві: монографія. Харків: ХНЕУ, 2009. 240 с.
  12. Davenport T.H., Short J.E. The New Industrial Engineering: Information Technology and Business Process Redesign. Sloan Management Review. 1990. № 11.
  13. Elliott J.J. Design of a product-focused customer-oriented process. Information and Software Technology. 2000. Vol.42(14). Р. 973-
  14. ISO 9001:2000. Quality management systems- 2000. URL: http://www.iso.org/iso/catalogue_detail?csnumber=21823.
  15. Porter M.E. The Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance. NY: Free Press, 1985. 540 р.
  16. Іртищева І.О., Стегней М.І., Крамаренко І.С., Бойко Є.О. Економічний механізм забезпечення ресурсозбереження та природокористування в умовах глобальних викликів. Innovation and Sustainability. 2022. No 4. С. 223–231.
  17. Миронова О. О. Особливості управління бізнес-процесами підприємств АПК. Міжнародний науковий журнал «Інтернаука». Серія: «Економічні науки». 2018. № 4 (12). С. 21-28.
  18. Irtyshcheva I., Kramarenko I., Stehnei M., Pavlenko O., Boiko Y., Voit O., Hryshyna N., Ishchenko O., Archybisova D., Molodan M. Development of Organic Production in Ukraine: Potential, Current Threats and Consequences for Global Food Security. AGRIS on-line Papers in Economics and Informatics, Czech University of Life Sciences Prague, Faculty of Economics and Management. 2023. Vol. 15(1).

Статтю було отримано 20.10.2024