УДК: 339.138

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2023-1-5

Лишенко Маргарита Олександрівна
доктор економічних наук, професор, професор кафедри маркетингу та логістики
Сумський національний аграрний університет
https://orcid.org/0000-0002-6321-5178
Макаренко Наталія Олексіївна
доктор економічних наук, професор, професор кафедри маркетингу та логістики, Сумський національний аграрний університет,
https://orcid.org/0000-0001-7354-5122

JEL classification: M31; Q13

В статті розглянуто сутність маркетингової концепції управління розвитком підприємства, вивчено теоретико-методологічні підходи до формування маркетингової концепції управління розвитком підприємства, досліджено види маркетингових концепцій розвитку підприємства, а також проаналізовано маркетингові інструменти, які застосовуються у вдосконаленні управління розвитком підприємства. Встановлено, що маркетингова діяльність підприємства повинна сприяти набуттю конкурентних переваг в умовах нестабільності та мінливості зовніш-нього середовища. Тому, безперечно, ефективність та результативність розвитку підприємства залежить від кінцевих результатів здійснення маркетингової діяльності, яка стає одним із елементів системи управління під-приємства. Під час дослідження авторами охарактеризовано концентрацію учасників ринку сільськогосподарських культур та подана характеристика їх маркетингової концепції. Розглянуто роль та місце маркетингової концепції в системі управління та встановлено принципи її застосування на підприємствах. Розглянуто особливості форму-вання маркетингової концепції управління розвитком підприємства в сучасних умовах. Визначено взаємопов’язані складові маркетингової концепції процесу управління розвитком підприємства. На основі вдосконалення системи управління сформовано маркетингові концепції розвитку підприємств, які зумовлені багатьма причинами; відображено цілі управління маркетинговою діяльністю підприємства та його принципи, структура та інші елементи маркетингової концепції. Визначено етапи ефективності функціонування та розвитку підприємства при використанні маркетингової концепції управління. Також представлені елементи маркетингової концепції управління розвитком підприємств та фактори, які впливають на маркетингові стратегії управління розвитком підприємства.

Ключові слова: маркетингова концепція, управління, розвиток, маркетинговий потенціал, маркетингова стратегія.

Список літератури

  1. Morokhova V., Boyko O., Lorvi I. Marketing management of enterprises based on a client-oriented approach. Economic journal of Lesya Ukrainka Volyn National University. 2020. 3 (23). р.114-121.
  2. Багорка М.О., Кадирус І.Г. Упровадження маркетингової концепції управління в практичну діяльність аграрних підприємств. Науково-виробничий журнал «Держава та регіони». Серія «Економіка та підприємництво». №1 (118). 2021. С. 42-47.
  3. Вербицький К.В., Скляренко А.Л. Маркетингова концепція управління матеріальними запасами в бізнес структурах. Актуальні проблеми та перспективи розвитку обліку, аналізу та контролю в соціально-орієнтованій системі управління підприємством: Матеріали V Всеукраїнської науково-практичної конференції. (14 – 15 квітня 2022 р. м. Полтава), 2022. С. 732-734.
  4. Запухляк І.Б., Зелінська Г.О., Побігун С.А. Підходи, методи та інструменти управління змінами в системі управління розвитком підприємства. Глобальні та національні проблеми економіки. Вип. 23. С. 204-209.
  5. Захарченко В.І. Розвиток стратегічних підходів до управління підприємством у нестабільних умовах: колект. моногр. Одеський нац. ун-т ім. І. І. Мечникова. Донецьк: Ноулідж. Донец. від-ня, 2014. 187 с.
  6. Лишенко М.О., Гуляєва В.В., Васильченко О.В. Система організації та управління маркетингом на підприємстві. 2019. URL: http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/21_2019/42.pdf
  7. Лояк Л. М. Маркетингові інструменти управління розвитком підприємств ресторанного господарства курорту «Буковель». Формування ринкових відносин в Україні: зб. наук. праць. 2020. № 6. С.110–118.
  8. Мізюк Б.М. Стратегія інноваційного розвитку оптових сільськогосподарських ринків: механізм формування та реалізації на основі системної моделі стратегічного управління: монографія. Львів: В-тво Сполом, 2013.172с.
  9. Муштай В.А., Лишенко М.О., Макарова В.В. Методологічні основи наукового дослідження стратегічних напрямів діяльності підприємств за концепції маркетингу відносин. Економіка та суспільство. 2022. № 35. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1127
  10. Паламарчук Д. Маркетингові інструменти в удосконаленні управління розвитком підприємства. Вісник студентського наукового товариства «ВАТРА» Вінницького торговельно-економічного інституту ДТЕУ. Вінниця. URL: http://www.vtei.com.ua/doc/11konf/zb14.pdf#page=129
  11. Петриняк А.Я. Передумови формування маркетингової концепції управління на ринку мінеральних вод. Формування ринкових відносин в Україні: зб. наук. пр. Київ, 2018. № 11 (210). С.79-84
  12. Семчук І.А. Теоретичне дослідження розвитку маркетингової концепції сільськогосподарського підприємства. Молодий вчений. 2019. Вип. 6 (2). С. 211-218.
  13. Чайка І.П. Сучасна концепція маркетингового управління діяльністю підприємства. Економічний аналіз: зб. наук. праць. Тернопільський національний економічний університет. Тернопіль: Видавничо -поліграфічний центр ТНЕУ «Економічна думка», 2017. Том 27. № 1. С. 257-262.

Статтю було отримано 05.01.2023