УДК 631.11

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2020-1-36

Олександра Валеріївна МАНДИЧ
доктор економічних наук, професор, завідувач кафедри маркетингу та медіакомунікацій, Харківський національний технічний університет сільського господарства імені Петра Василенка,
ORCID ID: 0000-0002-4375-2208
Е-mail: ol.mandych@gmail.com
Тетяна Миколаївна КВЯТКО
кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри маркетингу та медіакомунікацій, Харківський національний технічний університет сільського господарства
імені Петра Василенка,
ORCID ID: 0000-0001-8963-3696
Е-mail: ha170385@ukr.net
Олена Євгенівна НАГОЛЮК
кандидат юридичних наук, старший викладач кафедри менеджменту, права, статистики та економічного аналізу, Луганський національний аграрний університет,
ORCID ID: 0000-0001-9743-3352
Е-mail: naholiuk.olena@gmail.com

JEL classification: С81; D20; D21

Анотація

В статті вивчено вплив бізнес-аналітики на процес прийняття стратегічних рішень керівництвом компаній. Визначено, що прискорення інформаційних потоків викликало необхідність впровадження системи управління змінами й розвиток нового напряму діяльності – бізнес-аналітику. Представлено результати дослідження, які доводять, що найчастіше бізнес-аналітику проводять для того, щоб визначити та перевірити ефективність рішень, які стосуються, потреб, цілей і задач бізнес-діяльності, що вже здійснює компанія та тієї, яка планується. Також розглянуто основні етапи формування та розвитку ВІ-систем у світі, виділено основні фактори, що впливають на темпи розвитку процесів бізнес-аналітики. Виокремлено, що в результаті бізнес-аналітики в практичній діяльності суб’єкта економічних відносин поєднуються: маркетингові дослідження; технічні можливості; інвестиції та фінансові ризики; конкурентні позиції компанії та її конкурентів; нові інформаційні та маркетингові рішення; соціально-економічне й політичне середовище. Основні задачі бізнес-аналітики включають: забезпечення правдивої та необхідної інформації для прийняття управлінських рішень; визначення необхідності та своєчасності здійснення бізнес-процесів; оцінка поточних і стратегічних вимог компанії щодо ефективності організації бізнес-аналізу; формування загальної стратегії організації; визначення шляхів досягнення встановлених цілей; координування діяльності всіх підрозділів; оцінка та контроль наявних і можливих ризиків; оцінка необхідності корегування дій компанії для того, щоб мати змогу швидко пристосуватися до змін на цільовому ринку. Встановлено основні проблемні аспекти, що сформувалися в даній області, а також визначено роль і місце аналітики в діяльності компанії. Розглянуто сучасний стан розвитку вітчизняного ринку ВІ-систем. Доведено,
що за сучасних умов економічного розвитку компанії не можуть приймати ефективні рішення без впровадження в практичній діяльності бізнес-аналітичних процесів, а успіх компаній у конкурентній боротьбі та утримання лідируючих позицій на цільових ринках в подальшому залежить від можливості ефективно застосовувати бізнес-аналітику.

Ключові слова: бізнес-аналітика, стратегічні рішення, компанія, інформаційні технології.

Список літератури

  1. Babenko V., Nazarenko О., Nazarenko I., Krutko M. Aspects of program control over technological innovations with consideration of risks. Восточно-Европейский журнал передовых технологий. № 3 (4), С. 6-14.
  2. Faiier O., Arefieva O., Miahkykh I., Babko N., Khloponina-Gnatenko O. Risk management in the sphere of state economic security provision using professional liability insurance. Global Journal of Environmental Science and Management, № 5(Special Issue).
    Р. 51-60.
  3. Sievidova I. et al. Optimizing the strategy of activities using numerical methods for determining equilibrium. Eastern-European Journal Of Enterprise Technologies. 2019. №6 (4 (102)). Р.47-56.
  4. Бабко Н. М. Особливості формування доходів сільськогосподарських підприємств в умовах ринкової економіки. Збірник наукових праць Таврійського державного агротехнологічного університету : економічні науки. 2012. Вип. 2 (18). С. 14-20.
  5. Батюк Л.А. Суспільні ринкові трансформації: глобальний контекст. Вісник Харківського національного технічного університету сільського господарства: Економічні науки. Вип. 193. С. 110-120.
  6. Батюк Л.А. Транснаціоналізація національних економічних систем в умовах глобалізації. Вісник Харківського національного технічного університету сільського господарства: Економічні науки. 2018. Вип. 200. С. 95-103.
  7. Гафіяк А.М. ІТ-технології та бізнес-аналітика. Економіка і суспільство. Випуск 15. С. 933-937.
  8. Калініченко С.М., Микитась А.В., Харчевнікова Л.С. Маркетингове управління: особливості імплементації в систему менеджменту аграрних підприємств. Вісник Харківського національного технічного університету сільського господарства: Економічні науки. 2019. Вип. 202. С. 299-307.
  9. Рижикова Н.І. Генезис теорій конкуренції та прикладні засади їх імплементації в інноваційно-інвестиційному розвитку соціально-економічних систем. Актуальні проблеми інноваційної економіки. 2017. № 4. С. 45-54.
  10. Яремко З.М. Модель бізнес-аналітики підприємства в контексті стратегічного управління. Інноваційна економіка. № 3. С. 328-333.

Статтю було отримано 12.01.2020