УДК: 371: 338.46

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2022-2-45

Валентина Василівна СТАДНИК
доктор економічних наук, професор, професор кафедри менеджменту та адміністрування, Хмельницький національний університет
ORCID ID: 0000-0002-2095-3517
Галина Олександрівна КРАСОВСЬКА
доктор економічних наук, доцент, професор кафедри менеджменту та адміністрування,
Хмельницький національний університет, Україна
ORCID ID: 0000-0003-2589-5376
Алла Вікторівна ФУРМАН
магістрант кафедри менеджменту та адміністрування,
Хмельницький національний університет

JEL classification: A21; I29; M31

Анотація

Заклади освіти мають оперативно реагувати на потреби ринку праці і пропонувати ті освітні продукти, які забезпечать відповідність структури знань і набутих здобувачами освіти навичок завданням суспільного й економічного розвитку країни. Це забезпечується завдяки маркетинговому підходу до управління. Технологія та інструменти маркетингу є доволі звичними складовими формування стратегії розвитку закладів вищої і професійної освіти. Водночас у практиці планування й організації діяльності шкільних закладів освіти вони використовується недостатньо. Метою статті визначено формування вимог до побудови системи маркетинг-менеджменту в закладах освіти і позиціювання її основних складових у вигляді логічно взаємопов’язаних структурних елементів, які технологічно та інструментально забезпечують реалізацію їх функціонального призначення. На основі синтезу наукових підходів до трактування сутності маркетинг-менеджменту сформовано авторську позицію щодо трактування сутності маркетинг-менеджменту закладу освіти як системи інформаційного забезпечення ухвалення управлінських рішень, що дає змогу підтримувати постійний зв’язок організації із зовнішнім середовищем, інтегруючи і спрямовуючи зусилля усіх її структурних ланок на реалізацію суспільно значущої місії і досягнення встановлених цілей. Охарактеризовано специфіку освітніх послуг шкільних закладів освіти та з урахуванням цього виділено основні функції маркетинг-менеджменту закладу шкільної освіти (аналітичну, проєктно-експериментальну, представницьку, операційно-управлінську, просвітницьку та компетентнісну). Конкретизовано цільове призначення кожної із функцій і сформовано їх інструментально-технологічне наповнення. Практична реалізація концепції маркетинг-менеджменту в закладах шкільної освіти дасть змогу підвищити обґрунтованість стратегічних планів, наблизити їх до потреб ринку праці і чіткіше позиціонувати заклад на ринку освітніх послуг.

Ключові слова: заклади шкільної освіти, освітні послуги, інклюзія, потенціал різноманітності, функції маркетинг-менеджменту.

Список літератури

  1. Білоусова С.В. Маркетинг освітніх послуг: стан, тенденції, перспективи. Бізнес-Навігатор. 2015. № 1. С. 39-43.
  2. Біліченко С. В. Актуальні проблеми маркетингових перспектив вищих навчальних закладів. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. № 6. Т. 1. С. 30-32.
  3. Жарська І.О. Digital-маркетинг закладів вищої освіти. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Економіка і управління. 2020. Т. 31 (70). № 6. С. 106-112.
  4. Жегус. О.В. Формування стратегії маркетингу в соціальних мережах закладу вищої освіти. Marketing and Digital Technologies. 2018. Т. 2. № 2. С.58-75.
  5. Зінчук Н. Маркетингові комунікації як фактор успіху навчального закладу на ринку освітніх послуг. URL: http://eprints.zu.edu.ua/17438/1/%D0%97%D1%96%D0% BD%D1%87%D1%83%D0%BA.pdf.
  6. Костюченко А.М. Специфіка маркетингу освітніх послуг та сучасні проблеми освіти в Україні в умовах ринкового середовища. Вісник Донецького університету економіки та права. 2012. № 2. URL: http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Vdie/2010_2/files/25.pdf.
  7. Лилик С.В. Задоволеність споживачів освітніх послуг як мета і критерій ефективності навчальних закладів. Маркетинг в Україні. 2011. № 05-06 (69). С. 57-58.
  8. Ушакова І.О. Вплив соціальних каналів на просування освітніх послуг. Системи обробки інформації. Вип. 4. С. 188-191.
  9. Якименко І.М. Маркетингові засади розвитку ринку освітніх послуг. URL: www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Etp/2008_ 21/Yakymenko.pdf.
  10. Stadnyk V., Sokoljuk G. Institutional aspects of inclusive education environment development in Ukraine. Inclusive Education in different East and West European Countries. 2015. Р. 147-160.
  11. Хамел Г. Прахалад K. Конкурируя за будущее. Создание рынков завтрашнего дня. Москва: Олимп-Бизнес, 2002. 437 с.
  12. Holovchuk, Stadnyk V. Marketing resources and technologies for innovative potential of industrial enterprise. International Journal of Economics and Society. 2017. Vol. 2. Issue. 9. P. 39-45.
  13. Дойль П. Маркетинг, ориентированный на стоимость. Санкт-Петербург: Питер, 2001. 480 с.
  14. Стадник В.В., Мельничук О.П., Йохна В.М. Маркетинг-менеджмент інноваційного розвитку підприємства. Хмельницький: ПП Гонта А.С., 2013. 206 с.

Статтю було отримано 16.04.2022