УДК 33.108

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2024-4-52

Кравчик Юрій Васильович,
кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри менеджменту та адміністрування,
Хмельницький національний університет
https://orcid.org/0000-0002-2780-5605

JEL classification: A20; I20; M12; N30

У статті предметом дослідження слугують аспекти формування та використання сучасних засобів розвитку закладів вищої освіти і посилення мотивації праці їх персоналу. Доведено, що мотивація праці у суб’єктах господарювання, які надають освітні послуги, однією з особливостей яких є прямий безпосередній контакт зі споживачем послуги, відіграє вирішальне значення в сенсі ефективності господарювання, зміцнення конкурентоспроможності послуг і закладу освіти на загал, розвитку, а також реалізації критично важливих соціальних функцій освітніх установ. Відтак, метою дослідження визначено обґрунтування сукупності сучасних засобів розвитку та посилення мотивації праці персоналу закладів вищої освіти з урахуванням специфіки вітчизняних реалій. У частині рекомендацій з розвитку вітчизняних закладів вищої освіти запропоновано використовувати більш фахово-професійний підхід, який в тому числі стосується якнайширшого використання практик інституційно-колективного партнерства. Відносно посилення мотивації праці персоналу закладів вищої освіти запропоновано інструментарій матеріального й нематеріального характеру.

Ключові слова: менеджмент, персонал, мотивація праці, заклади вищої освіти, розвиток, сучасні засоби управління.

Література

  1. Asghar, W., Shah, I. H., & Akhtar, N. Cost-benefit paradigm of apprenticeship training: Reviewing some existing literature. International Journal of Training Research, 2016. 14, No. 1, pp. 76–83.
  2. Deissinger, T., & Gonon, P. The development and cultural foundations of dual apprenticeships – A comparison of Germany and Switzerland. Journal of Vocational Education & Training, 2021. № 73, pp. 1–20.
  3. Pilz, M., & Fürstenau, B. Duality and learning fields in vocational education and training: Pedagogy, cur-riculum and assessment. The wiley handbook of vocational education and training. 2019. In E. D. Guile & L. Unwin (Eds.). John Wiley & Sons, Ltd, pp. 311–327.
  4. Voznyak H., Mulska O., & Bil M. Migration aspirations of territory population: A case study of Ukraine. Problems and Perspectives in Management, 2021. 19, No. 2, pp. 217-231.
  5. Martín-Artiles, A., Barrientos, D., Kalt, B. M., & Peña, A. L. Dual training policy: Discourses with Germany in mind. Política Y Sociedad, 2019. № 56(1), 145–167.
  6. Baethge, M., & Wolter, A. The German skill formation model in transition: from dual system of VET to higher education? Journal for Labour Market Research, 2015. 48, No. 2, pp. 97–112.
  7. Kovacs, Zs., & Török, E. Dual System for Renewing Hungarian Higher Education. International Journal of Education and Learning Systems, 2016. № 1, pp. 81–85.
  8. Marhuenda-Fluixá, F., Chisvert-Tarazona, M. J., & Palomares-Montero, D. The implementation of dual VET in Spain: An empirical analysis. The school-based vocational education and training system in Spain. 2019. In F. Marhuenda-Fluixá (Ed.). Achievements and controversies Springer, pp. 205–221.
  9. Melin, G. et al. Towards a future proof system for higher education and research in Finland. Publications of the Ministry of Education and Culture, Finland. URL: https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/75119/okm11.pdf.
  10. Wołodzko, E., Grochalska, M., & Asilewska, E. The advantages and disadvantages of Polish dual vocational education from the perspective of students, school representatives and employers. Journal of Vocational Education & Training, 2021. № 1, pp. 1–20.
  11. Vasyltsiv, T., Lupak, R., Kunytska-Iliash, M., Levytska, O., & Mulska, O. Instruments of regional policy for human resources conservation by means of regulation of external youth migration of rural territories of the Carpathian region. Agricultural and Resource Economics: International Scientific E-Journal, 2020. 6, No. 3, pp. 149–170.
  12. Mulska, O., Vasyltsiv, T., Biletska, I., & Baran, R. Modeling the impact of social and ecological determinants on the quality of life (on the example of the oblasts of the Carpathian region of Ukraine). Proceedings on Engineering Sciences, 2022. 4(4), DOI: https://doi.org/10.24874/PES04.04.012.
  13. Vasyltsiv, T., Levytska, O., & Rudkovsky, O. Consequences of the War for the Labour Market of the Carpathian Region of Ukraine: Priorities of Stabilisation Policy. Studia Regionalne i Lokalne, 2022. 4(90), pp. 29–38.

Статтю було отримано 25.10.2024