УДК: 334.012
DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2024-1-37
JEL classification: Z32
Нині туризм став доступним та улюбленим способом відпочинку людей, а туристичний бізнес перетворився в ефективний соціально-економічний чинник. На піку зростання перебуває внутрішній туризм, який став практично єдиним способом відпочити, відновити своє ментальне здоров’я і сили. Одним з перспективних напрямів розвитку сучасного туристичного ринку є еногастрономічний туризм, що дозволяє збільшити кількість туристичних прибуттів, продовжити туристичний сезон, підвищити імідж регіону, збагатити та диференціювати місцевий туристичний продукт, включивши до нього винні екскурсії, дегустації, презентації, заходи та фестивалі, який сприяє розвитку регіонів та альтернативних видів туризму. Метою публікації є оцінювання тенденцій та особливостей формування, функціонування та розвитку еногастрономічного туризму за сучасних реалій. У статті досліджено питання особливостей, тенденцій розвитку та функціонування в сучасних умовах еногастрономічного туризму, визначено його сутність і проаналізовано історію виникнення. Здійснено аналіз сучасних тенденцій розвитку еногастрономічного туризму як в Україні, так і у світі. Проведено оцінювання обсягів вирощування винограду для виробництва вина. Визначено динаміку діяльності суб’єктів господарювання за видом економічної діяльності «Тимчасове розміщення й організація харчування». Досліджено концентрацію підприємств ресторан-ного господарства в країні. Обґрунтовано, що кожен регіон нашої країни відрізняється своєю самобутністю і неповторністю, різноманітністю культурних традицій і власними особливостями для розвитку еногастроно-мічного туризму. Досліджені особливості розвитку еногастрономічного туризму та організація територіально-рекреаційних систем. Зазначено, що вітчизняна туристична інфраструктура потребує вдосконалення і модернізації, які повинні вирішуватись як на регіональному, так і на національному рівнях. Створення системних і комплексних умов для подальшого розвитку та підвищення конкурентоспроможності сфери еногастрономічного туризму пов’язано з впровадженням інноваційних моделей управління регіональним розвитком туризму, співпрацею центральних і місцевих органів виконавчої влади, місцевого самоврядування, громадських і професійних організацій і підприємницьких структур, активною інформаційною підтримкою та просуванням національного та регіонального туристичного продукту як на внутрішньому, так і міжнародному ринках.
Ключові слова: внутрішній туризм, гастрономічний та еногастрономічний туризм, традиції, культура, національна кухня.
Література
- Бабенко Н.О. Еногастрономічний туризм як вектор розвитку туристичної галузі. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2019. Том 2. № 1. С. 161-172.
- Басюк Д.І. Винний та гастрономічний туризм: глобальні тренди та локальні практики: монографія. Вінниця, 2017. 316 с.
- Внутрішній туризм зростає в Україні попри бойові дії. Укрінформ. 2022. URL: https://www.ukrinform.ua/ rubric-economy/3619754-vnutrisnij-turizm-v-ukraini-zrostae-popri-bojovi-dii.html.
- Державна служба статистики України. URL: https://ukrstat.gov.ua/.
- Дорога вина та смаку Української Бессарабії. URL: https://bessarabia.ua/ua/kultura/doroga-vina-ta-smaku-ukrayinskoyi-bessarabiyi-predstavlena-v-nominaczii-region-roku-na-prestizhnoj-premii-vazhen-kazhdyj-golos/.
- Ковешніков В.С. Винний та гастрономічний туризм: важливий потенціал розвитку економіки. Інвестиції: практика та досвід. 2018. Випуск 4. С. 32–37.
- Любіцева О.О. Перспективи розвитку винного туризму в Україні: світовий контекст. Географія та туризм. 2013. Випуск 24. С. 93-99.
- Туристичний барометр України 2021-2022. URL: https://nto.ua/nsts_analytics_ua.html.
Статтю було отримано 10.01.2024