УДК 658
DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2019-3-11
JEL classification: F12; Q13
Анотація
Складність і багатогранність поняття «конкурентоспроможність», а також її розгляд на всіх рівнях соціально-економічних систем вимагає глибинного аналізу його природи для визначення особливостей для аграрної продукції, виключна роль якої пов’язана із забезпеченням продовольчої безпеки держави.
Мета дослідження полягає у визначені сучасних напрямів забезпечення конкурентоспроможності аграрної продукції України.
Встановлено, що під конкурентоспроможністю варто розуміти здатність окремого суб’єкта успішно функціонувати на ринку, маючи абсолютну або відносну перевагу над конкурентами. Доведено, що конкурентоспроможність продукції залежить від таких чинників як: якість, вартість, прибуток, ринкові параметри. Виокремлено жорсткі й м’які чинники конкурентоспроможності продукції. Крім зазначених розглядаються такі чинники або критерії конкурентоспроможності продукції: соціальна адресність, споживча новизна, інформативність, достовірність, безпека для споживачів і оточення, імідж товару. Розглянуто особливості забезпечення конкурентоспроможності продукції в аграрному секторі. Визначено критичну залежність спеціалізації сільського господарства від території розміщення, що обумовлює важливість ресурсного потенціалу, яка вимагає реалізації заходів відповідального землекористування, що складає екологічну компоненту конкурентоспроможність аграрної продукції. Особливість забезпечення трудовими ресурсами сільськогосподарські підприємства вимагає включення до концепції управління конкурентоспроможність продукції соціальних аспектів. Таким чином, визначений пріоритет сталого розвитку аграрних підприємство для забезпечення конкурентоспроможності аграрної продукції. Розглянуто залежність конкурентоспроможності аграрної продукції від цінового чинника, який відрізняється значною волатильністю та впливом загальносвітових тенденцій. Шляхами управління цим чинником запропоновано розглядати розвиток товарних бірж, використання фінансових інструментів, страхування ризиків.
Додатковими шляхами забезпечення конкурентоспроможності аграрної продукції визнано горизонтальну інтеграція для мілких господарств населення й вертикальну для сільськогосподарських підприємств.
Ключові слова: конкурентоспроможність, конкурентоспроможність продукції, сільськогосподарські підприємства, аграрна продукція, якість, вартість, ціна.
Список літератури
- Портер М. Конкуренция.: уч. пос. Москва: Вильямс, 2001. 425 с.
- Фатхутдинов Р.А. Конкурентоспособность: экономика, стратегия, управление. М. : ИНФРА-М., 2000. 312 с.
- Frohberg K., Hartmann M. Comparing Measures of Competitiveness. IAMO Duscussion. Paper, 1997. No. 2.
- Гальвановский М., Жуковская В., Трофимова И. Конкурентоспособность в микро-, мезо- и макроуровневом измерениях. Российский экономический журнал. 1998. № 3. С. 67-77.
- Васильков В. Організація виробництва : [навч. посібник]. К. : КНЕУ, 2003. 524 с.
- Кіндрацька Г.І. Стратегічний менеджмент: навч. посіб. К.: Знання, 2006. 366 с.
- Клименко С. М., Омельяненко Т. В., Барабась Д. О. та ін. Управління конкурентоспроможністю підприємства: навч. посіб. К.: КНЕУ, 2008. 520 с.
- Кулешова Г. М. Конкуренція і конкурентоспроможність в агропромисловому виробництві. Економіка АПК. 2008. № 3. С. 126–
- Бурлака О. П., Бурлака О. А. Чинники формування конкурентоспроможності продукції аграрних підприємств. Технологічний аудит та резерви виробництва. 2012. № 2. С. 23-26.
- Желуденко К. В. Сутність та фактори конкурентоспроможності продукції підприємств України. Інтелект XXI. 2017. №. 1. С. 66-71.
- Заріцька Н. М. Оцінка конкурентоспроможності продукції підприємства. Ефективна економіка, 2015. № 12. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4647
- Ліфиць І.М. Конкурентоспроможність товарів і послуг:-2-е вид., перераб. і доп. М.: Вища освіта; Юрайт-Издат. 2009. 460 с.
Статтю було отримано 18.07.2019