УДК 37:005
DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2025-2-39
JEL classification: I21, M00
У статті досліджено стратегічні підходи до розвитку бізнес-освіти в Україні в умовах глобалізації, із особливим акцентом на цифрову трансформацію як ключовий вектор інноваційних змін в освітньому середовищі. Метою дослідження є обґрунтування стратегічних орієнтирів модернізації управлінської освіти в Україні на основі інтеграції глобальних тенденцій, цифрових технологій та міжнародного досвіду. Методологічну основу дослідження становлять методи системного аналізу, порівняльного аналізу освітніх стратегій, контент-аналізу нормативно-аналітичних джерел, а також експертне оцінювання стану цифровізації у бізнес-школах. У результаті проаналізовано ключові глобальні тренди у сфері бізнес-освіти, зокрема персоналізацію навчання, впровадження EdTech-рішень, мікрокваліфікації, ESG-компоненту, розвиток партнерств та цифрову гнучкість. Встановлено, що цифрова трансформація в Україні носить фрагментарний характер і потребує системного управління на рівні закладів вищої освіти. Проведено порівняльний аналіз міжнародної та української практики цифровізації бізнес-освіти, визначено основні бар’єри: недостатнє фінансування, відсутність стратегій цифрового розвитку, слабка інтеграція до міжнародного академічного простору. Окрему увагу приділено аналізу прикладів успішного впровадження цифрових рішень в українських університетах (KSE, УКУ, КПІ, ХНЕУ ім. С. Кузнеця). Наукова новизна роботи полягає в обґрунтуванні концептуальної моделі стратегічного розвитку бізнес-освіти в Україні на основі цифрової трансформації, а також у виокремленні стратегічних пріоритетів цифровізації в контексті порівняння з міжнародними практиками. Практична значущість дослідження полягає в формуванні комплексу рекомендацій щодо оновлення освітніх програм, управлінських моделей, кадрової політики та цифрової інфраструктури закладів бізнес-освіти. Перспективи подальших досліджень передбачають глибший аналіз цифрової зрілості українських ЗВО, розробку індикаторів оцінки ефективності цифрових стратегій, а також вивчення впливу цифрової освіти на міжнародну конкурентоспроможність випускників.
Ключові слова: бізнес-освіта, розвиток, стратегія, зміни, трансформація, цифровізація, глобалізація, освітні послуги, EdTech.
Література
- Fernández A., Gómez B., Binjaku K., Meçe E. K. Digital transformation initiatives in higher education institutions: A multivocal literature Education and Information Technologies. 2023. Vol. 28. P. 12351-12382. DOI: https://doi.org/10.1007/s10639-022-11544-0.
- Prabowo H., Bandur A. Digital transformation in higher education: global trends and future research direction. Journal of Innovation in Business and Economics. Vol. 05. No. 02. P. 103-118. DOI: https://doi.org/10.22219/jibe.v5i02.21218.
- Embracing the digital shift: prospectives on digital transformation in business schools. 2023. AACSB: website. URL: https://www.aacsb.edu/insights/ reports/2023/embracing-the-digital-shift.
- Gangele P., Kumar A. The impact of globalization on business strategies: a systematic review. International Journal of Innovations in Science Engineering and Management. 2025. Vol. 4. Issue 1. P. 64-71. DOI: https://doi.org/10.69968/ijisem.2025v4i164-71.
- Войтко С. В., Глущенко Я. І., Корогодова О. О., Черненко Н. О. Роль міжнародних проєктів у підвищенні якості освітніх програм. Модернізація вищої освітита забезпечення якості освітньої діяльності в умовах європейської інтеграції : матеріали Міжнар. наук.-метод. конф. С. 278-280. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.13970808.
- Fontaines N., Côté C. Global education is essential, now more than ever. 2024. AACSB : website. URL: https://www.aacsb.edu/insights/articles/2024/02/global-education-is-essential-now-more-than-ever.
- Kipping M., Cailluet L. Mintzberg’s emergent and deliberate strategies: tracking Alcan’s activities in Europe, 1928-2007. The Business History Review. 2010. Vol. 84(1). P. 79-104.
- Kolb D. An overview of Porter’s generic competitive strategies. Medium: website. URL: https://medium.com/%40kolbeuk/an-overview-of-porters-generic-competitive-strategies-453342d1a6ae.
- Blackman A., Mendolia-Moore T. A framework for developing an institutional digital learning strategy. EDUCAUSE Review : website. URL: https://er.educause.edu/ articles/2023/5/a-framework-for-developing-an-institutional-digital-learning-strategy.
- Liu C., Shukla A., GohFrom J. M. Traditional tracks to digital transformation. AACSB: website. URL: https://www.aacsb.edu/insights/articles/2024/05/from-traditional-tracks-to-digital-transformation.
- Adeoye M. A., Otemuyiwa B. I. Navigating the future: strategies of EdTech companies in driving educational transformation. JERIT: Journal of Educational Research and Innovation Technology. Vol. 1(1). P. 43–50. DOI: https://doi.org/10.34125/jerit.v1i1.10.
- Balasundaram S., Mathew J., Nair S. Microlearning and learning performance in higher education: a post-test control group study. Journal of Learning for Development. Vol. 11(1). P. 1-14. URL: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ EJ1423546.pdf.
- Leong K., Sung A., Au D., Blanchard C. A review of the trend of microlearning. Journal of Work-Applied Management. 2021. Vol. 13. No. 1. P. 88-102. DOI: https://doi.org/10.1108/JWAM-10-2020-0044.
- Eccles R. G., Klimenko S. The investor revolution: shareholder primacy is dead. Long Live stakeholder capitalism. Harvard Business review: website. URL: https://hbr.org/2019/05/the-investor-revolution.
- About INSEAD. INSEAD : website. URL: https://www.insead.edu/about-insead/our-strategy.
- Welcome to IE business school. IE Business School: website. URL: https://www.ie.edu/business-school/.
- Welcome to the second sixty. London Business School: URL: https://www.london.edu/.
- Сідлецький С., Шандар А. Вища освіта в Україні в умовах воєнного стану: виклики та пріоритети. Економіка та суспільство. 2024. Вип. 64. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-64-151.
- Pasichnyi R., Serhieiev V., Shevchenko S., Petrukha N., Hryvnak B. Digital transformation of higher education as a driver of Ukraine’s integration into the European educational space. Cadernos De Educação Tecnologia E Sociedade. Vol. 17(se4). P. 232-245. DOI: https://doi.org/10.14571/brajets.v17.nse4.232-245.
- Business school rankings in Ukraine. Eduniversal ranking 2024: website. URL: https://www.eduniversal-ranking.com/business-school-university-ranking-in-ukraine.html.
Статтю було отримано 05.04.2025