УДК: 339.7

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2023-1-46

Куліш Дамір Валерійович,
докторант
Запорізького національного університету

JEL classification: А14

У статті досліджено цілі, типологію, умови, виміри та значення стратегії зовнішньоекономічної діяльності підприємств. ЗЕД підприємства полягає в розробці стратегій виведення комерційних пропозицій підприємства за межі країни його походження. Метою цього процесу є адаптація структур, операцій і рішень підприємства для виходу на зовнішні ринки. Одним з аспектів, який слід враховувати, є те, що розробка стратегій ЗЕД цього типу призводить до створення конкурентних заходів, які повинні бути скоординовані та потребують підтримки всіх членів керівництва, незалежно від країни, де вони працюють. Але їх невстановлення призведе до негативних і згубних наслідків для збереження або позиціонування на міжнародному ринку. З представлених даних зрозуміло, що важливо, щоб підприємство враховувало різні чинники в рамках розробки стратегії зовнішньоекономічної діяльності підприємств, таких як: тип продукту, його міжнародний досвід, те, яку долю має на ринку та який тип ринків хоче охопити. Зокрема, якщо оцінюється можливість розгляду кількості ринків, можна вдатися до стратегій концентрації, які характеризуються присутністю на кількох ринках. Стратегії диверсифікації також будуть використовуватися, якщо метою є участь у багатьох. Рекомендується, якщо підприємство має невеликий міжнародний досвід або зовсім його не має, є відносно невеликим, середнім або бере участь лише в національному ринку, воно вдається до стратегії концентрації. Хоча слід враховувати, що цей процес вимагає актуальної інформації, розрізнення своїх конкурентів, знання цін, щоб тим же чином встановити глобальні, конкурентоспроможні та адекватні ціни з рівнем доходу країни, з якою він матиме відносини, засновані на створенні чудового іміджу за допомогою агресивної реклами та відповідно до вимог медіа. Розробка стратегій ЗЕД в основному спрямована на участь національної або місцевої компанії на міжнародному ринку. Хоча важливо мати на увазі, що це, як правило, не одна компанія, а всі ті, які належать до галузі та мають підтримувати відносини зі світом. У цьому випадку важливі відносини між урядами та між установами, які призводять до підписання міжнародних угод і форм співпраці.

Ключові слова: стратегія зовнішньоекономічної діяльності, підприємство, цілі, типологія, умови, виміри, значення.

Список літератури

  1. Баула О.В., Сачук А.В. Особливості розробки стратегії та організації зовнішньоекономічної діяльності підприємства в сучасних глобалізаційних умовах господарювання. Економічні науки. Cерія: Облік і фінанси. 2013. Випуск 10 (2). С. 16-25.
  2. Швець Ю.О. Вплив чинників зовнішнього та внутрішнього середовища на ефективність стратегічного управління оборотними коштами підприємств машинобудування. Вісник Запорізького національного університету. Економічні науки. 2016. № 1. С. 26-36.
  3. Жигалкевич Ж., Драгомощенко А. Стратегічне планування зовнішньоекономічної діяльності підприємства. Економіка та суспільство. 2021. №33. URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-33-27.
  4. Євтушенко В.А., Ляшевська В.І., Чупринюк Ю.В. Дослідження та вдосконалення стратегічного планування зовнішньоекономічної діяльності підприємства. Бізнес Інформ. 2020. №6. C. 23-29.
  5. Gutierrez F. Robles Y. Jauregui M., Lourdes K. Determinantes en la estrategia de entrada a mercados internacionales: Un estudio exploratorio en Perú. adm. 2017. vol.33. № 59. pp. 2-19. URL:  https://doi.org/10.25100/cdea.v33i59.4485.
  6. Rybakova T., Kuznіetsova T. Features of foreign economic activity in the modern global environment. University Economic Bulletin. 2022. №(53). рр. 124-132. URL: https://doi.org/10.31470/2306-546X-2022-53-124-132.
  7. Tkachenko V., Kwilinski A., Kaminska B., Tkachenko I., Puzyrova P. Development and effectiveness of financial potential management of enterprises in modern conditions. Financial and credit activity: problems of theory and practice. 2019. Vol. 3. No. 30. рр. 85-94.
  8. Rua O.L, Santos C. Linking brand and competitive advantage: The mediating effect of positioning and market orientation. European Research on Management and Business Economics. 2022. №28(2). URL: https://doi.org/10.1016/j.iedeen.2021.100194.
  9. Zapolska M.V., Moroz Yu. V. Basic Strategies of Foreign Economic Activity of Agricultural Sectors. Global and National Economic Problems. 2015. №8. рр. 388-392.

Статтю було отримано 06.01.2023