УДК 338.439:330.322

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2024-4-49

Лагодієнко Володимир Вікторович,
доктор економічних наук, професор, завідувач кафедри маркетингу, підприємництва і торгівлі
Одеський національний технологічний університет
https://orcid.org/0000-0001-9768-5488
Басюркіна Наталія Йосипівна,
доктор економічних наук, професор, завідувач кафедри торговельного підприємництва, товарознавства та управління бізнесом,
Одеський національний технологічний університет
https://orcid.org/0000-0001-9342-8863
Савченко Тетяна Вікторівна,
доктор економічних наук, професор, професор кафедри маркетингу, підприємництва і торгівлі
Одеський національний технологічний університет
https://orcid.org/0000-0001-7990-1570

JEL classification: L66; O16; G31; Q18

Статтю присвячено питанням інвестиційної політики та стратегічного моніторингу харчових підприємств України. Метою дослідження виступає удосконалення процесу стратегічного моніторингу інвестиційної політики харчових підприємств, який дозволяє оцінити ефективність інвестиційних рішень та вплив інноваційних технологій на розвиток підприємства в умовах глобалізації та конкуренції. В статті розглянуто сучасні тенденції розвитку харчової промисловості України, зокрема її інвестиційне забезпечення та роль у забезпеченні продовольчої безпеки країни. Проаналізовано динаміку витрат на наукові дослідження у продовольчому секторі, включаючи харчову промисловість. Виявлено недостатній рівень інвестицій у дослідження і розробки, що є ключовим стримуючим фактором інноваційного розвитку галузі. Зокрема, виявлено, що попри певні позитивні зміни у фінансуванні наукових розробок, витрати на дослідження залишаються мізерними порівняно із загальними потребами харчової промисловості. Визначено, що в умовах воєнного стану харчові підприємства України функціонують у нестабільному економічному середовищі, що супроводжується нестабільністю інвестиційного, фінансового та товарного ринків. Дослідження дозволило визначити основні виклики, з якими стикаються підприємства під час реалізації інвестиційних стратегій. В дослідженні обґрунтовано роль стратегічного моніторингу як ефективного інструменту оцінки інвестиційного середовища, що дозволяє виявляти перспективні напрями розвитку та адаптувати підприємства до змін ринкової ситуації. Запропоновано складові процесу стратегічного моніторингу, який передбачає аналіз інвестиційного клімату, дослідження структури інвестицій, оцінювання рівня інноваційної активності, ефективності державної політики стимулювання інвестицій у харчову промисловість та формування рекомендацій щодо удосконалення інвестиційної політики харчових підприємств. Впровадження запропонованого процесу стратегічного моніторингу інвестиційної політики забезпечить харчовим підприємствам можливість своєчасно виявити фактори, що обмежують їх розвиток та розробляти конкретні стратегії щодо підвищення рівня інноваційної активності, поліпшення доступу до фінансових ресурсів, оптимізації державної підтримки та зниження бар’єрів для інвестування.

Ключові слова: моніторинг, стратегічний моніторинг, інвестиції, інвестиційна політика, інноваційний розвиток, харчові підприємства, харчова промисловість.

Література

  1. Державна служба статистики. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/.
  2. Хутак А. Ш. А. Стратегічні перспективи і виклики реалізації інвестиційної політики підприємств харчової промисловості. Актуальні питання економічних наук, 2024. Вип. (3-4). DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.14059832.
  3. Тарасова О. В., Міхов М. М. Проблеми поліпшення інвестиційного клімату в харчовій промисловості України. Економіка харчової промисловості. 2011. № 4. С. 33-36.
  4. Томашевська А. М. Аналіз джерел фінансування інвестиційної діяльності підприємств харчової промисловості. Modern Economics. 2020. № 19. С. 189-193. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V19(2020)-31.
  5. Перегуда Р.В., Стасюк Ю.М. Інвестиційна привабливість підприємств харчової промисловості України. Вісник Мукачівського державного університету. 2018. Вип. 17. С. 314-321. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2018-17-46.
  6. Бердар М. М. Оцінка інноваційного розвитку підприємств харчової промисловості України. Інвестиції: практика та досвід. № 12. С. 20-26.
  7. Гарбар В. А. Аналіз інноваційної активності підприємств харчової промисловості України. Агросвіт. 2019. № 20. С. 38–44. DOI: https://doi.org/32702/2306-6792.2019.20.38.
  8. Качур Р. П. Державне регулювання інвестиційної діяльності в трансформаційній економіці України : дис. …  канд. екон. наук: 08.00.03 / Львівський національний університет імені Івана Франка. Львів. 2015. 237 с.
  9. Євстахевич В. Л., Комар В. М., Гармаш Р. В., Ожибко В. Б., Воїнський Н. В., Давидович М. І. Ключові ризики функціонування підприємств харчової промисловості в умовах війни. Академічні візії. Вип. 27. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.13481699.

Статтю було отримано 12.11.2024