УДК 631.11.631.1.027:65.011.3
DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2024-4-18
JEL classification: L83, Z30
У статті визначено стратегічні напрями розвитку зеленого туризму в аграрному секторі та обґрунтовано необхідність створення туристичного кластера в Сумській області. Основна увага приділена плануванню розвитку сільського зеленого туризму на прикладі проєктів будівництва «зеленої» нерухомості. Також змодельовано оптимізацію туристичної діяльності в секторі сільського зеленого туризму та представлено сценарій розвитку туризму в післявоєнній Україні. Зелений туризм – це форма туризму, яка спрямована на зменшення негативного впливу людської діяльності на природне середовище, захист навколишнього природного середовища та сприяння сталому розвитку місцевих громад. Цей вид туризму спрямований на захист природних і культурних ресурсів, використання екологічно чистих і поновлюваних джерел енергії та підтримку місцевих виробників і традиційних галузей. Зелений туризм також включає в себе екологічно чистий відпочинок у заповідниках і національних парках, екоготелі та екотури. Основна мета зеленого туризму – гармонізувати туристичну діяльність з природним середовищем та сприяти збереженню біорізноманіття та екосистем. Зелений туризм важливий для сільської місцевості з кількох причин. Зелений туризм є джерелом додаткового доходу для місцевого населення та бізнесу. Він підтримує сільське господарство, ремесла та місцеві продукти, заохочуючи туристів купувати місцеві товари та послуги. Вагомим стимулюючим наслідком розвитку зеленого туризму може стати вдосконалення туристичної інфраструктури на сільських територіях, такої як готелі, ресторани, туристичні маршрути та інші послуги, що сприяють покращенню якості життя місцевих жителів. Отже, зелений туризм може відігравати важливу роль у сприянні економічному, соціокультурному та екологічному розвитку сільських територій.
Ключові слова: зелений туризм, зелений маркетинг, агробізнес, життєвий цикл клієнта, зелена садиба, соціально-відповідальний маркетинг.
Література
- Chen J., Li X., Zhang W. How memorable rural tourism experiences influence green consumption: The role of connectedness to nature and environmental awareness. Journal of Hospitality and Tourism Management. 2023. № 54. Р.166-177.
- Gutkevych S., Haba M. Current trends and development prospects of rural green tourism. Information & Media. 2020. № 89. Р. 116-133.
- Hjalager A.-M. Identifying innovation gaps in rural tourism: Scandinavian perspectives. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism. 2018. № 18(1). Р. 1-17.
- Бойко В.О. Проблеми та перспективи розвитку сільського зеленого туризму в Україні. Агросвіт. 2020. № 22. С.58-65.
- Бошота Н.В., Папп В.В. Вплив туристичної інфраструктури на розвиток регіонального туризму. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія Економіка. 2017. Випуск 2 (50). С. 117-122.
- Графська О.І., Підвальна О.Г., Боднарчук Х.П. Вплив пандемії COVID-19 на розвиток внутрішнього туризму: перспективи. Економіка та суспільство. 2021. Випуск 25. URL: https://www.economyandsociety.in.ua/index.php/journal/index.
- Гурська І.С., Герасимів З.М. Ринкові фактори розвитку туристичного бізнесу. Агросвіт. 2019. № 20. С. 88-92.
- Демко В.С. Глобальні, національні та регіональні передумови розвитку зеленого туризму. Регіональна економіка. 2019. № 2. С. 90-97.
- Демко В.С. Місце зеленого туризму в економічному розвитку сільських територій. Вісник Хмельницького національного університету. 2020. Том 17. № 4. С. 7-11.
- Калина Т.Є., Арзуманян Т.Ю., Устік Т.В. Конкурентоспроможність туристичних дестинацій в умовах сучасних викликів. Актуальні проблеми інноваційної економіки та права. 2024. Випуск № 4. С. 90-94.
- Лишенко М.О., Макаренко Н.О., Макарова В.В., Муштай В.А. Маркетингове дослідження ринку туристичних послуг. Суми: Університетська книга, 2023, 124 с.
- Муштай В.А., Макаренко Н.О., Макарова В.В. Маркетинг відносин у контексті сталого розвитку та діджиталізації туризму. Modern Economics. 2023. № 38. С. 99-105.
- Устік Т. Інноваційні засади брендингу туристичних дестинацій. Scientific journal. Development Service Industry Management. 2024. №2. С. 176-181.
- Устік Т.В. Формування маркетингової стратегії регіонального розвитку туризму. Український журнал прикладної економіки та техніки. 2024. № 1. С. 372-376.
Статтю було отримано 02.11.2024