УДК 330.341
DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2025-1-12
JEL classification: M30; Q13
В умовах активної цифровізації та нестабільного макросередовища сільськогосподарські підприємства України стикаються з низкою значних викликів, що ускладнюють процес стратегічного управління маркетинговою діяльністю. Ці виклики включають обмежений доступ до ресурсів, мінливу економічну ситуацію, конкуренцію, що постійно зростає, а також соціально-демографічні та екологічні зміни, які вимагають від агропідприємств швидкої адаптації до нових ринкових умов. Метою є проведення комплексного аналізу та оцінки впливу факторів макросередовища на діяльність аграрного сектору економіки. У статті докладно розглянуто аспекти зовнішнього маркетингового середовища, включаючи економічні, соціально-культурні, демографічні, політичного та правового регулювання, технологічні нововведення, природно-географічні, а саме екологічні чинники. У даній роботі також наголошується на важливості використання передових технологій, які допомагають мінімізувати ризики та витрати. Рекомендації дослідження спрямовані на підвищення ефективності стратегічного управління, оптимізацію використання ресурсів, що сприяє стійкому розвитку підприємств аграрного сектору. Перспективні напрямки адаптації та трансформації аграрного сектору економіки дозволять аграрним підприємствам ефективно реагувати на сучасні виклики, відповідати новим вимогам ринку та сприяти довгостроковому розвитку галузі в умовах глобальних змін, зокрема цифровізації. Перспективи подальших досліджень включають детальніший аналіз впливу цифрових інструментів на маркетингові стратегії агропідприємств, особливо в умовах нових екологічних вимог і соціально-демографічних змін. Важливо також продовжити дослідження інтеграції цифрових рішень у виробничі та управлінські процеси агропідприємств, зокрема для більш точної оцінки ефективності цих рішень та їх впливу на економічні показники.
Ключові слова: стратегічне управління, маркетингова діяльність, діджиталізація, макросередовище, аграрні підприємства, аграрний сектор економіки.
Література
- Bennett R. H. Blockchain technology and its impact on marketing strategies. Global Journal of Marketing Advances, 2023. № 21(1), рр. 89-98.
- Diez-Martin F., Blanco-Gonzalez A., Prado-Roman C. Research Challenges in Digital Marketing: Sustainability. Sustainability. 2019.
- Абрамович І.А., Воловик Д.В. Маркетингова діяльність підприємства та контроль за її реалізацією. Агросвіт. № 10. С. 52‑56. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6792.2020.10.52.
- Бондаренко О. С., Цимбаленко Н. В. Цифрові інструменти в торговельному маркетингу. Проблеми інноваційно-інвестиційного розвитку. 2022. № 28. С. 65–77. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Piir_2022_28_8.
- Єфремова Н. О., Ломовських Л. О. Управління сучасними трендами розвитку глобальної економіки. Галицький економічний вісник. № 5. С. 107-113. URL: https://galicianvisnyk.tntu.edu.ua/pdf/84/1218.pdf
- Єфремова Н. Організаційно-економічний механізм управління інноваційною діяльністю аграрних підприємств. Галицький економічний вісник. Том 81. № 2. С. 115-122.
- Єфремова Н. О., Франк В. І., Волобуєв Д. Ю. Пріоритетні засади формування та управління маркетинговою та інноваційною діяльністю агропідприємств. Журнал з менеджменту, економіки та технологій. 2024. № 2. С. 62-75.
- Карпик Я., Пурей Є. Діджиталізація маркетингової діяльності в умовах інноваційних змін. Журнал стратегічних економічних досліджень. 2023. № 4 (15). С. 119-127. URL: https://ir.kneu.edu.ua:443/handle/ 2010/39272.
- Костенко Л. М. Інноваційні підходи до маркетингу в умовах цифровізації. Науковий вісник “Економіка та прогрес”. 2023. Том 18, № 3. С. 102-111.
- Краузе О. І., Піняк І. Л., Шпилик С. В. Соціальна відповідальність в контексті діджиталізації бізнесу. Міжнародний науковий журнал “Інтернаука”. Серія: “Економічні науки”. № 11. DOI: https://doi.org/10.25313/2520-2294-2022-11-8381.
- Ломовських Л. О. Організаційно-економічний механізм управління маркетингом суб’єктів аграрного підприємництва: теорія, методологія, практика: дис. … д-ра екон. наук: 08.00.04. Одеса. 2018. 425 с.
- Ломовських Л. О., Єфремова Н. О., Марченко М.В. Тенденції розвитку аграрного сектору в контексті інноваційних зрушень. Вчені записки. 2023. Вип. 30 (1). С. 80-92.
- Ломовських Л. О., Єфремова Н. О. Соціокультурний чинник маркетингового середовища як основа розробки міжнародних конкурентних бізнес-стратегій в умовах глобалізації економіки. Вісник ХНАУ. Cерія «Економічні науки». 2020. № 1. С. 162-170.
- Мироненко І. О. Вплив цифрових технологій на стратегічне планування на підприємствах. Вісник економічної науки України. 2022. Том 6. № 5. С. 75-83.
- Національна економічна стратегія на період до 2030 року: затв. постановою Кабінета Міністрів України від 03 березня 2021р. № 179. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/179-2021-%D0%BF#Text.
- Шульга О. Напрями удосконалення системи стратегічного управління розвитком маркетингової діяльності підприємства. Підприємництво та інновації. 2022. № 25. С. 110-113. DOI: https://doi.org/10.32782/2415-3583/25.18.
- Шуміло Я. М. Інструменти штучного інтелекту для управління поведінкою економічних агентів в маркетинговій діяльності. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. 2022. Вип. 15. С. 60‑66. DOI: https://doi.org/10.26565/2310-9513-2022-15-07.
Статтю було отримано 08.12.2024