УДК 332.37

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2020-3-11

Юлія Сергіївна ГЕРАСИМЕНКО
кандидат економічних наук, доцент кафедри статистики і економічного аналізу,
Харківського національного аграрного університету ім. В.В. Докучаєва
ORCID ID: 0000-0002-8888-7472
E-mail: gerasimenkou04@gmail.com

JEL classification: O13, Q18, Q56

Анотація

Вступ. В останні десятиліття в світі стрімко поширюються тенденції розвитку зеленого виробництва та технологій. У сільському господарстві дані тенденції призвели до стрімкого розвитку органічного ринку. В роботі підкреслюється важливість даного сегменту ринку харчових продуктів як з економічної, так і з соціальної точки зору.   

Мета статті полягає у дослідженні динамічних процесів на ринку органічної продукції в світі у цілому та на окремих регіональних ринках.

Результати. Підкреслюється, що в Україні, як і в інших країнах світу, протягом останніх двох десятиліть відбувається стрімке нарощування обсягів виробництв органічної продукції. Разом з тим, як за абсолютними, так і відносними показниками, розмірами наш ринок суттєво поступається провідним країнам світу. Дослідженням встановлено, що структура органічного ринку кожної країни має свої особливості, пов’язані з національними традиціями. В Австрії найбільше значення мають для споживачів молочні продукти та яйця, у Німеччині – м’ясо та молоко, у Франції – дитяче харчування, яйця, молоко. Загальний обсяг Європейського ринку органічної продукції у 2018 році дорівнював 40,7 млрд євро, з яких 37,4 млрд євро припадало на країни Євросоюзу. При цьому за період з 2005 по 2018 рр. він в абсолютному виражені зріс з 11,9 млрд євро до 40,7 млрд євро, тобто майже у 3,5 рази. Що стосується земельних площ, зайнятих органічним культурами в Європі, то за період 1985-2018 рр. вона зросла з 0,1 млн га до 15,6 млн га, зокрема за період 2008-2018 рр. – з 8,3 млн га до відповідно – 15,6 млн га, або майже в два рази. Лідерами розвитку органічного землеробства з огляду на питому вагу органічних площ у загальному обсязі сільськогосподарських угідь країни в світові є Австрія (24,7%), Швеція (19,9%), Італія (15,8%).

© Юлія Сергіївна Герасименко, 2020

Підкреслюється, що в Європі стрімко розвивається органічне тваринництво. Впродовж 2009-2018 рр. поголів’я ВРХ в Європі збільшилося на 88,1%, овець – на 67,8%, свиней – на 105,2%, птиці – на 127,9%. Хоча питома вага органічного поголів’я в загальному поголів’ї залишається невисокою. Найбільшою вона була по ВРХ (5,2%) та вівцям (5,0%), найменшою – по свиням (0,7%).

Висновки. З метою прискорення розвитку ринку органічної продукції в Україні наголошується на необхідності запровадження економічного механізму. Даний механізм повинен створювати правила гри на ринку та визначати оптимальні економічні рішення суб’єктів господарювання.

Ключові слова: ринок органічної продукції, динаміка розвитку органічного ринку, виробництва органічної продукції в світі, структура ринку органічної продукції, органічне тваринництво.

Список літератури

  1. Яценко О. М., Овчаренко А. С. Перспективи формування ринку органічної продовольчої продукції України в умовах глобалізації економіки. Органічне виробництво і продовольча безпека. Житомир, 2015. С. 337-342.
  2. Маслак О. М. Становлення ринку органічної продукції в Україні. Вісник Сумського національного аграрного університету. 2012. Вип. 11. С. 58-62.
  3. Лупенко Ю. О. Формування попиту та пропозиції на ринку органічної продукції. Органічне виробництво і продовольча безпека. Житомир, 2013. С. 3–9.
  4. Гуцаленко О. О. Ринок органічної продукції рослинництва як складова частина аграрного ринку України. Облік і фінанси. 2014. № 1. С. 133-137.
  5. Коломицева О. В., Васильченко Л. С., Пепчук С. М. Формування та розвиток ринку органічної продукції в Україні. Науковий вісник Полісся. 2018. № 2 (14). С. 28-33.
  6. Воскобійник Ю. П., Гаваза Є. В. Ємність ринку органічної продукції в Україні. Агроінком. 2013. № 4-6. С. 7-10.
  7. Чудовська В. А., Шкуратов О. І., Кипоренко В. В. Еколого-економічний механізм розвитку органічного сільського господарства: теорія і практика. Київ, 2016. 332 с.
  8. Харченко Т. Б. Перспективи розвитку ринку органічної продукції в Україні. Економіка АПК. 2013. № 9. С. 37-41.
  9. Грановська В. Г. Перспективи розвитку ринку органічної продукції в Україні. Економіка АПК. 2017. № 4. С. 31-40.
  10. Чичкало-Кондрацька І. Б., Федіна О. І. Перспективи розвитку експорту української органічної продукції до Європейського Союзу. Економічний простір. 2016. № 105. С. 34-46.
  11. Вінюкова О. Б., Чугрій Г. А. Ринок органічної продукції в Україні: проблеми та перспективи розвитку. Причорноморські економічні студії. 2018. № 26 (1). С. 42-47.
  12. Славгородська Ю. В. Виробництво органічної продукції в Україні: стан та перспективи. Вісник Полтавської державної аграрної академії. 2016. № 4. С. 49-54.
  13. Рогач С. М., Семінський А. А. Стан та тенденції виробництва органічної продукції в Україні та світі. URL: http://ir.znau.edu.ua/bitstream/123456789/9239/3/Organik_2018_13-17.pdf
  14. Зіновчук Н. В., Ращенко А. В. Особливості впровадження виробництва органічної продукції в Україні. Збалансоване природокористування. 2014. № 1. С. 13-20.
  15. FiBL surver 2020. URL: https://www.fibl.org/fileadmin/ documents/shop/5011-organic-world-2020.pdf.
  16. Organic in Europe. Prospects and developments. URL: http://www.ifoam-eu.org/en/library/annual-reports.
  17. Data on organic area in worldwide. URL: https://statistics.fibl.org/world/area-world.html?tx_statisticdata_pi1%5 Bcontroller%5D=Element2Item&cHash=f367262839ab9ca2e7ac1f333fbb1ca2.
  18. Organic retail sales. URL: https://statistics.fibl.org/world/retail-sales-world.html?tx_statisticdata_pi1%5Bcontroller%5D=Element2Item&cHash =35a0fcd89ae099d2ff14fe1ddb38a1aa.

Статтю було отримано 15.07.2020