УДК: 339.13

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2020-3-26

Ольга Миколаївна Гіржева
кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри підприємництва, торгівлі та біржової діяльності, Харківський національний технічний університет сільського господарства імені Петра Василенка
ORCID ID: 0000-0003-4548-3512
E-mail: olgagirzheva@ukr.net
Анатолій Володимирович Меховський
здобувач освітньо-наукового ступеня доктор філософії, Харківського національного технічного університету сільського господарства імені Петра Василенка

JEL classification: L 10

Анотація

Вступ. Процес формування повноцінного ринку агропродовольчої продукції передбачає всебічне обґрунтування теоретико-методичних основ його функціонування, забезпечення адекватного завданням розширеного відтворення рівня економічної ефективності основної діяльності його суб’єктів. Таке обґрунтування має базуватися на узагальненні, уточненні й систематизації базових економічних категорій і понять, які розкривають сутність, що відбувається при формуванні та функціонуванні ринку соціально-економічних процесів, генезису відносин між його учасниками. При цьому поглиблення функціональної роз’єднаності останніх на тлі необхідності інтенсифікації обмінних процесів в економіці стають основними причинами розвитку ринку. Питання ідентифікації економічної суті ринку і визначення принципів його розвитку детально розглянуті в працях класиків та сучасників економічної наукової думки, втім проблематики дослідження аграрного ринку залишається досить актуальною, зокрема у контексті вдосконалення збутової діяльності його суб’єктів.

Метою статті є ідентифікації сутнісних характеристик ринку агропродовольчої продукції, визначення його функцій та принципів розвитку, а також їх впливу на ефективне здійснення збутової діяльності аграрних підприємств.

Результати. У процесі дослідження запропоновано узагальнене функціональне навантаження аграрного ринку та його вплив на економічну поведінку підприємств-товаровиробників. Визначено функціональну структуру ринку продукції аграрних підприємств. Встановлено, що цільові ринки продукції аграрних підприємств за конкурентною структурою можна класифікувати як ринки олігопсонії та монопсонії на рівні підприємства-товаровиробника. Було ідентифіковано економічні передумови та структурні тенденцій конкурентного розвитку цільових об’єктних ринків продукції аграрних підприємств.

Висновки. З метою здійснення раціональної конкурентної поведінки кожне аграрне підприємства має ідентифікувати цільовий ринок як систему, оцінювати фактори конкурентоспроможності, а також своєчасно мобілізувати важелі управління конкурентоспроможністю своєї продукції на різних стадіях відтворювального процесу.

Ключові слова: аграрний ринок, функції ринку, конкурентна структура ринку, збут аграрних підприємств.

Список літератури

  1. Андрійчук В.Г. Внутрішня будова ринку сільськогосподарської продукції : теоретико-методологічний аспект. Економіка АПК. 2004. № 3. С. 29-35.
  2. Білик Ю.Д. Становлення і розвиток сучасного продовольчого ринку в Україні. Формування та розвиток аграрного ринку: зб. наук. праць. К. : ННЦ «Інститут аграрної економіки». С. 177-189.
  3. Гуменюк О. О.Розвиток інфраструктури ринку. Інноваційна економіка. 2013. № 7. С. 201-206.
  4. Коваленко Ю.С. Наукові засади та основні тенденції формування аграрного ринку в Україні. Формування та розвиток аграрного ринку: зб. наук. праць. К. : ННЦ «Інститут аграрної економіки», 2004. С. 47-66.
  5. Красноруцький О. О., Данько Ю. І. Розвиток маркетингу на ринку агропродовольчої продукції України : монографія. Харків : «Майдан». 2009. 262 с.
  6. Красноруцький О.О. Управління збутом продукції аграрних підприємств : теорія, методологія, практика: автореф. дис. … д-ра екон. наук : 08.00.04. Херсон, 2013. 36 с.
  7. Ласкавий А.О. Менеджмент продуктивності: навч. посібник. К.: КНЕУ, 2004. 288 с.
  8. Шмига О.О. Інфраструктурне забезпечення ефективного розвитку ринку продукції АПК : дис. … канд. екон. наук : 08.07.02. Тернопіль : ТДЕУ, 2005. 284 с.

Статтю було отримано 02.08.2020