УДК: 336.225

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2022-1-13

Наталія Володимирівна Лагодієнко
доктор економічних наук, доцент, професор кафедри бухгалтерського обліку і аудиту Миколаївського національного аграрного університету
ORCID ID: 0000-0002-8472-1395
Лариса Борисівна Скляр
кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри цифрових технологій фінансових операцій, Одеська національна академія харчових технологій
ORCID ID: 0000-0002-8332-8823
Катерина Вікторівна Стасюкова
кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри цифрових технологій фінансових операцій, Одеська національна академія харчових технологій
ORCID ID: 0000-0001-9987-4522

JEL classification: L14

Анотація

Метою статті є аналіз розвитку системи адміністраторів податків в Україні в сучасних умовах розвитку фінансової системи України. Адміністрування податків і зборів є динамічним процесом. Якість його виконання характеризує діяльність системи податкових адміністраторів з використанням визначеного інструментарію з реалізації державної податкової політики щодо здійснення митно-податкового контролю. До того ж це особливий вид податкової діяльності, постійна й необхідна її складова, організація якої зумовлена, у першу чергу, потребами державної фіскальної політики. Здійснено аналіз організаційних засад діяльності системи адміністраторів податкових платежів. Зазначено, що функції, покладені на органи державної влади щодо адміністрування податкових платежів в Україні, в основному відповідають міжнародній практиці податкового адміністрування. У діяльності фіскальної служби особливо важливого значення набуває проведення контролю, спрямованого на забезпечення виконання вимог чинного податкового законодавства усіма учасниками податкових відносин, виявлення фактів його порушень та забезпечення їх усунення. Робота податкових органів з проведення контролю суттєво впливає на умови ведення бізнесу в Україні. На перше місце необхідно ставити законність дій контролюючих та законність цілей, що вони планують досягти. Будь-який закон, спрямований на удосконалення роботи податкових органів з платниками, буде нівельований у разі порушення закону з боку адміністратора податків при виконанні контрольних функцій. Платники податків незалежно від сфери діяльності мають усвідомлювати, що сумлінна сплата податків гарантує забезпечення їх прав і убезпечує від неправомірних вимог чи дій податкових органів. Визначено, що для реалізації стратегічного напряму – ефективного адміністрування податків, зборів та митних платежів, потрібно визначити основні цілі, зокрема – спрощення адміністрування податків і зборів, розширення бази оподаткування через обмеження можливостей уникнення від оподаткування, вдосконалення та централізацію процедур адміністрування податків і зборів.

Ключові слова: податкова служба, адміністрування податків, податкові платежі, адміністратори податків, податкова система, податкова робота.

Список літератури

  1. Проскура К. П. Податкове адміністрування в Україні в посткризовий період: ефективність та напрями модернізації: монографія. Київ : ТОВ «Емкон», 2014. 376 с.
  2. Шадурская М. Теоретические основы государственного налогового менеджмента и налогового администрирования. Світ фінансів. 2011. №1. С. 101–103.
  3. Ільяшенко В. А. Удосконалення системи адміністрування податкових платежів до державного бюджету. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=1953.
  4. Податкова політика України: стан, проблеми та перспективи: монографія / за ред. З. С. Варналія. Київ: Знання України, 2008. 675 с.
  5. Податковий кодекс України: Закон України від 02.12.2010 № 2755-VI із змінами та доповненнями. URL: https://tax.gov.ua/nk
  6. Адміністрування податків, зборів, платежів: навч. посіб. / за заг. ред. В. П. Хомутенко. Одеса: «Атлант», 2015. 314 с.
  7. ДФС перевели у статус припинення. URL: https://www.epravda.com.ua/news/2019/05/17/647888/
  8. Ми маємо чітке бачення ефективного адміністратора податкових та митних платежів. URL: http://www.visnuk.com.ua/ua/pubs/id/4829
  9. Борисюк О.В., Оліферчук К.С. Система адміністрування податків України та напрями її вдосконалення й модернізації. Східна Європа: економіка, бізнес та управління. 2016. Випуск 2 (02). С. 70-74. URL: http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/2_2016/15.pdf
  10. Місія, стратегічні цілі та пріоритети. URL: https://tax.gov.ua/pro-sts-ukraini/misiya-ta-strategichni-tsili/

Статтю було отримано 25.12.2021