УДК 330.341.1+330.368

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2024-4-66

Єгіозар’ян Артур Генріхович,
кандидат економічних наук,
Північно-східний офіс Держаудитслужби, заступник начальника офісу
https://orcid.org/0009-0006-2245-8858

JEL classification: A19; B49; L10; M29; O12

В епоху глобалізації підприємства стикаються з безпрецедентними проблемами, пов’язаними з нестабільністю ринку, швидким технологічним прогресом і дедалі складнішим глобальним ланцюгом поставок. Традиційним методам стратегічного планування часто не вистачає адаптивності та передбачення для ефективного вирішення цих проблем. Інтеграція підходів контролінгу до стратегічного планування дає підприємствам основу для підвищення стійкості, гнучкості та конкурентоспроможності. Контролінг полегшує моніторинг у реальному часі, оцінку ризиків та оптимізацію ресурсів, дозволяючи організаціям узгоджувати свої операційні можливості з довгостроковими цілями. У цьому дослідженні підкреслюється роль адаптивних механізмів як ключової складової стратегічного планування через контролінг. Адаптивні механізми дозволяють підприємствам передбачати динаміку ринку, зменшувати ризики та використовувати нові можливості. Дослідження висвітлює важливі функції контролю, включаючи динамічне прогнозування, сценарне планування, моніторинг ефективності та механізми зворотного зв’язку, які разом забезпечують гнучкість та ефективність стратегічних рішень. Крім того, дослідження підкреслює важливість інтеграції цифрових технологій, таких як аналітика даних і системи планування ресурсів підприємства, для підвищення точності та оперативності процесів контролю. У статті також досліджується важливість виховання культури адаптації в організаціях. Залучення зацікавлених сторін до планування забезпечує узгодження з цілями організації, одночасно сприяючи інноваціям і активному вирішенню проблем. Майбутні напрямки досліджень включають розробку галузевих застосувань адаптивних механізмів на основі контролінгу для вирішення унікальних проблем різних секторів. Цей підхід спрямований на вдосконалення практики стратегічного планування та сприяння сталому розвитку в умовах все більш взаємопов’язаної та нестабільної глобальної економіки.

Ключові слова: стратегічне планування, контролінг, глобалізація, адаптивні механізми, конкурентоспро-можність.

Література

  1. Nosach N., Druhova O., Klepikova S. Controlling as a component of project management in agro-industrial production. Baltic Journal of Economic Studies. 2023. 9(5). pp. 186-192. DOI: https://doi.org/10.30525/2256-0742/2023-9-5-186-192.
  2. Nikolaiev M., Cherniavska T. Operation Algorithm of the Adaptive Mechanism for Managing the Strategy Implementation in Digital Business Environment. European Journal of Management 2021. 29(3). С. 142-150. DOI: https://doi.org/10.15421/192114.
  3. Кравченко О. О. Принципи адаптивного планування підприємств в умовах нестабільного економічного середовища. Проблеми економіки транспорту. 2011. № 2. С. 79-83. DOI: https://doi.org/10.15802/pte.v0i16766.
  4. Obukhova N., Davydenko, O. Technologies of adaptive management as a mechanism for ensuring the stability of the development of companies. Financial and Credit Systems: Prospects for Development. 2024. 1(12). С. 60-69. DOI: https://doi.org/10.26565/2786-4995-2024-1-06.
  5. Ковбатюк М. В. Адаптивне стратегічне планування як дієвий інструмент розвитку бізнес-структур в умовах сучасних викликів. Економіка і управління: збірник наукових праць. 2023. Вип. 53. С. 67–73. URL: https://em.duit.in.ua/index.php/home/article/view/86.
  6. Кизенко О. О. Стратегічний контролінг: концепція і системна реалізація на підприємстві : монографія. Київ: КНЕУ, 2019. 234 с. URL: https://ir.kneu.edu.ua/items/5cb3570d-1384-457f-bdb1-e6a5cab9a104.
  7. Божанова О. В. Сучасні інструменти стратегічного контролінгу на підприємстві. Бізнес Інформ. 2015. № 11. С. 406–414. URL: https://www.business-inform.net/export_pdf/business-inform-2015-11_0-pages-406_414.pdf.
  8. Tataryntseva, Y., Pushkar, O., Druhova, O., Osypova, S., Makarenko, A., Mordovtsev, A. (2022). Economic evaluation of digital marketing management at the enterprise. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies. Vol. 2 (13 (116)). С. 24–30. DOI: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2022.254485.
  9. Zaika, O., & Chubka, I. . The role of technology in the strategic planning of international companies: digital transformation and efficiency. Bulletin of V. N. Karazin Kharkiv National University Economic Series. 2024. 106. С. 47-55. DOI: https://doi.org/10.26565/2311-2379-2024-106-05.
  10. Bozintan, A.G., Crișan, E.L., Pinco, O. The impact of digital transformation on strategic management. The Annals of the University of Oradea. Economic Sciences. 2023. 3 (1). С. 647-657. DOI: https://doi.org/10.47535/1991auoes32(1)049.
  11. Дячков Д. В. Інформаційний підхід до стратегічного управління підприємством у динамічному бізнес-середовищі. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. 2020. Вип. 1. С. 68-73. DOI: https://doi.org/10.32841/2413-2675/2020-45-11.

Статтю було отримано 27.10.2024