УДК 374.091.2:005.336

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2025-1-7

Котлик Андрій Валерійович,
кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри менеджменту, бізнесу і адміністрування
Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця
https://orcid.org/0000-0003-3626-3884
Канова Олександра Андріївна,
кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри менеджменту, бізнесу і адміністрування
Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця
https://orcid.org/0000-0002-0101-053X
В'юнник Діана,
магістрант
Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця

JEL classification: I20; Q01

Сьогодні сталий розвиток є надзвичайно важливим для забезпечення збалансованого та процвітаючого майбутнього. Хоча формальна освіта залишається ключовою складовою навчального процесу, позашкільні освітні заклади відіграють значну роль у реалізації Цілей сталого розвитку (ЦСР) ООН. Вони сприяють сталому розвитку, покращуючи академічну успішність студентів, сприяючи соціальній інклюзії та формуючи відповідальність перед суспільством. Через проєктне навчання, програми підприємництва та STEM-освіту ці заклади допомагають розвивати критичне мислення, фінансову грамотність, екологічну свідомість та інші навички, необхідні для вирішення глобальних викликів. Позашкільні заклади орієнтуються на ключові ЦСР, зокрема: Ціль 4 (Якісна освіта), Ціль 5 (Гендерна рівність), Ціль 8 (Гідна праця та економічне зростання) і Ціль 17 (Партнерство заради сталого розвитку). Вони допомагають подолати освітні розриви, забезпечуючи доступні можливості навчання, підтримуючи маргіналізовані громади та сприяючи рівності у сфері освіти. Окрім того, позашкільні заклади стимулюють розвиток підприємницьких навичок, лідерства та інновацій, що сприяє створенню нових робочих місць та економічному зростанню. Громадські ініціативи та державно-приватні партнерства додатково посилюють їхній внесок у сталий розвиток. Попри значний внесок у сталий розвиток, ці заклади стикаються з низкою викликів, таких як інтеграція принципів сталого розвитку у власні стратегії, обмежене фінансування, політичні та організаційні труднощі. Недостатня підтримка з боку держави, обмежені ресурси та нестача кваліфікованих педагогів є серйозними перешкодами на шляху до ефективного впровадження стратегії сталого розвитку. Однак завдяки впровадженню інноваційних методик навчання, міждисциплінарній співпраці та активному залученню громади позашкільні заклади можуть подолати ці труднощі. У статті досліджується потенціал позашкільних освітніх закладів у сфері сталого розвитку через цільові освітні програми, інтерактивне навчання та практичне застосування знань. Акцент зроблено на необхідності впровадження комплексних стратегій, що об’єднують екологічний, соціальний та економічний аспекти сталого розвитку, сприяючи вихованню відповідальних, свідомих громадян, здатних формувати сталий та справедливий світ.

Ключові слова: сталий розвиток, цілі сталого розвитку, стратегія сталого розвитку, позашкільна освіта, позашкільні заклади, соціальна відповідальність, STEM-освіта, освітні інновації, стала конкурентоспроможність.

Література

  1. Вороненко Т. І. STEM-освіта – її реалії у сьогоденні України. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/722375/1/2%20%D1%87%D0%B0%D1%81%D1%82%D0%B8%D0%BD%D0%B0%20%D0%B7%D0%B1%D1%96%D1%80%D0%BD%D0%B8%D0%BA%20%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D1%84%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%BD%D1%86%D1%96%D1%97-6-12.pdf.
  2. Історія закладу. ЛМБДЮТ. 2024. Веб-сайт. URL: https://lubotinskij-miskij-budinok-ditacoi-ta-unackoi-tvorcosti-7.webnode.com.ua/istoriya-zakladu.
  3. Стратегія розвитку позашкільної освіти / за ред. проф. О. В. Биковської. К.: ІВЦ АЛКОН, 2018. 96 c.
  4. Education for Sustainable Development Goals: Learning Objectives. UNESCO digital library. 2017. Веб-сайт. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000247444.
  5. Gough A. Education for Sustainable Development: Principles and Practices. London: Routledge, 2022. рр. 57-67.
  6. Kosarikov A. N., Davydova N. G. Extracurricular activities programs as a resource for sustainable development. 2022. vol. 52. pp. 503–512. DOI: https://doi.org/10.1007/s11125-021-09583-5.
  7. Nassar F. S., Abbas A. O., Al-Saify H., Ali O. M. The Impact of Extracurricular Activities on Developing Academic Standing, Student Satisfaction, Performance, and Bolstering the Academic Reputation of Higher Education Institutions from the Perspective of SDGs. Journal of Lifestyle and SDGs Review. 2024. Vol. 5(1). P. e02758. URL: DOI: https://doi.org/10.47172/2965-730X.SDGsReview.v5.n01.pe02758.
  8. Sanmartín Ramón M. G. S., Estévez Pichs D. C. M. A. Extensión universitaria para la educación ambiental y el desarrollo sostenible. Universidad Y Sociedad. 2015. Vol. 7(1E). URL: https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/187.
  9. The 17 goals. UN website. Веб-сайт. URL: https://sdgs.un.org/goals.
  10. Transforming Our World: The 2030 Agenda for Sustainable Development. United Nations. 2015. URL: https://sdgs.un.org/2030agenda.
  11. What is STEM Education? International Science Teaching Foundation. 2022. URL: https://science-teaching.org/stem-education/what-is-stem-education.
  12. Žalėnienė I., Pereira P. Higher Education For Sustainability: A Global Perspective. Geography and Sustainability. 2021. Volume 2, Issue 2. P. 99-106. DOI: https://doi.org/10.1016/j.geosus.2021.05.001.

Статтю було отримано 25.12.2024