УДК: 338.2

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2023-2-17

Кравчик Юрій Васильович,
кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри менеджменту та адміністрування Хмельницького національного університету
Гудзь Юрій Федорович,
доктор економічних наук, доцент, проректор з наукової роботи, Приватного вищого навчального закладу «Європейський університет»

JEL classification: M31; Q13

Динамічність і непередбачуваність сучасного ринку диктують свої умови для успішного розвитку бізнесу Для вирішення найважливішого завдання – оперативної адаптації до того, що відбувається, – підприємство має враховувати не лише свій внутрішній стан, а й особливості зовнішньої середовища. Саме тому виникає потреба у стратегії, а її розроблення стає головним завданням планування. Основне завдання маркетингової стратегії полягає у пошуку рішень, спрямованих на найбільш повне задоволення запитів споживачів та отримання переваг, порівняно з конкурентами. Грамотна, обґрунтована стратегія сприяє виживанню підприємства у несприятливому середовищі. Її вибір залежить від ситуації, у якій є підприємство. Маркетингові програми як короткострокові, так і довгострокові, вимагають розроблення та застосування такої стратегії, яка за заданих умов максимально відповідала б державній економічній політиці і водночас забезпечувала комерційним структурам необхідну ефективність, рентабельність і матеріальну зацікавленість у результатах праці. Робота над стратегією підприємства є одним з елементів прогнозування, без якого неможливе повноцінне планування. Продумування різноманітних сценаріїв, облік різних факторів, виявлення конкурентних переваг дають можливість вибрати напрям розвитку та спланувати поведінку в будь-якій ситуації. Маркетингова стратегія включає конкретні стратегії діяльності на цільових ринках, використовуваний комплекс маркетингу та витрати на маркетинг. В основі маркетингових стратегій лежать чіткі принципи, але це не означає, що їх механічне застосування може автоматично забезпечити успіх. Тому необхідне поєднання знань, досвіду та гнучкого підходу. Маркетингова стратегія будується з урахуванням певної ймовірної непередбачуваності розвитку ринкової ситуації, що залежить і від різних коливань ринку у сфері попиту та конкуренції. Стратегія передбачає поетапне розгортання діяльності, постановку проміжних цілей і завдань на тому чи іншому етапі, пов’язує всі ці етапи та цілі єдиними підставами прийняття обґрунтованих рішень.

Ключові слова: маркетинг, маркетингова стратегія, системність, продукт, ринок, конкуренція, просування.

Список літератури

  1. Kotler P., Armstrong G., Wong V., Saunders J. Principles of marketing. First European Edition. Pearson Education, 2008. 1020 p.
  2. Shaughnessy John O’. Competitive Marketing. Allen & Unwin. 1984 p. 372 р.
  3. Hulbertn B., Brown R. Business Opportunity Explored in the Context of Entrepreneurial Marketing. In (B. Hubert, J. Day and E. Shaw). Proceedings of the Academy of Marketing.UIC/MEIG-AMA. Symposia on the Marketing and Entrepreneurship Interface 1996-1998, pp. 529-534.
  4. Hamel, G., Prahalad C.K. Competing for the future. Boston. Harvard Business School Press. 1994. ХV. 327 p.
  5. Mintzberg H., Bruce A., Lempel J. Strategy safari 2nd edition Harlow: FT Prentice Hall, 2009, 380 р.
  6. Mescon H. M., Albert M., Khedoury F. Fundamentals of Management. New York: Harper& Row 1988, 323 p.
  7. Ільченко Т.В. Роль маркетингових інструментів в інноваційному розвитку аграрних підприємств. Бізнес-інформ. 2020. № 10. С. 460–468.
  8. Івченко Є.А. Дослідження підходів щодо визначення сутності маркетингової стратегії підприємства. Механізм регулювання економіки. 2009. № 4. С. 90–96.

Статтю було отримано 02.03.2023